مظلومیت فرهنگ در پیاده‌روی اربعین / چقدر داشته‎‌های اربعین را جهانی کردیم
کد خبر: 3927524
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی:

مظلومیت فرهنگ در پیاده‌روی اربعین / چقدر داشته‎‌های اربعین را جهانی کردیم

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با بیان اینکه مظلومیت فرهنگ در پیاده‌روی اربعین محسوس است، گفت: چرا اربعین باید در انظار بیگانگان به عنوان فستیوال پیاده‌روی و خوردن دیده شود. از مبانی این فرهنگ الهی چه محتوایی را به زبان‌هایی ارائه کرده و چقدر داشته‌های اربعین را به گوش جهانیان رسانده‌ایم؟ متأسفانه آسیب‌های پنهانی درباره واقعه اربعین در حال رشد است.

مظلومیت فرهنگ در پیاده‌روی اربعین محسوس است/ بهانه به دشمن ندهیمبه گزارش ایکنا، آیت پیمان، رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی، شامگاه دوشنبه، 14 مهرماه، در نشست «جریان‌شناسی اربعین و مسئله جهانی‌شدن»، گفت: وهابیت از موج اسلام‌خواهی که انقلاب در جهان ایجاد کرد بیشتر از خود ما بهره برد؛ زیرا کسانی که به اسلام تمایل پیدا کردند، عمدتاً با مساجد و علمای اهل سنت مواجهه داشتند، چون ما نیرو و مساجد کمتری داشته و داریم؛ لذا چند درصد به شیعه تمایل می‌یافتند.

وی افزود: بعد از انقلاب، دفاع مقدس هم جهان را تحت تأثیر قرار داد، ولی ما نتوانستیم از این ظرفیت آن طور که باید و شاید بهره ببریم؛ امروز هم با پدیده بزرگی مانند اربعین مواجه هستیم. این پدیده با منع شدید و سرکوب رژیم‌های مستبد عراق در سالیان طولانی به محاق رفته بود، ولی با سقوط صدام نور اربعین متجلی و متظاهر شد و جهان را تحت تأثیر تابش خودش قرار دارد و فطرت‌های پاک را به سوی خود کشاند.

نقدی معطوف به آسیب‌ها

پیمان با بیان اینکه اربعین فرصتی الهی برای ماست، گفت: با وجود تحسین برگزارکنندگان و عاملان این رویداد تاریخی و صاحبان مواکب، وظیفه داریم که به آسیب‌ها هم توجه کنیم. برخی مواقع در زوایای این رویداد الهی، ناهنجاری‌هایی صورت می‌گیرد؛ لذا نقد ما معطوف به این است که آسیب‌ها توسعه پیدا نکند، وگرنه دلیل قدرنشناسی از زحمات نیست.

وی افزود: آنچه در مورد اربعین یعنی خدمات، ایثارگری‌ها و فعالیت‌ها دیده می‌شود، کالبد و سازوکار قالبی و ظرف اربعین است، ولی در بطن این واقعه چقدر فرهنگ و اخلاق، عرفان اربعین و اهداف متعالی دینی وجود دارد؛ توحید و نیایش و معرفت به ولی حق و سیدالشهداء(ع) هست و در این کالبد دمیده و در این ظرف گنجانده شده است. باید ببینیم که چقدر این مقوله‌های باطنی اربعین در قالب کالبد آن محقق می‌شود؛ واقعه بسیار بزرگ است؛ لذا آسیب‌ها کوچک به نظر می‌آیند، ولی آسیب مانند موریانه است و اگر به آن توجه نکنیم بدنه این کالبد را خواهد خورد.

مظلومیت فرهنگ در انقلاب فرهنگی

پیمان تصریح کرد: برخی آمار می‌دهند که مثلاً چندهزار موکب ایرانی و عراقی و از ملیت‌های دیگر تشکیل شده و حتی آمار خدمات جزئی مانند تعداد پرس غذا و نیازهای روزمره زائران را ارائه می‌کنند، ولی باز هم مظلومیت فرهنگ حتی در واقعه اربعین دیده می‌شود. در دولت قبل وزارتخانه‌‌های مختلف خدمت رهبری گزارش کار خود را ارائه دادند، ولی از بخش فرهنگی گزارشی ارائه نشد؛ رهبری هم در این باره گلایه کردند و فرمودند: «مظلومیت فرهنگ را باید از همین جلسه شناخت»؛ انقلاب ما فرهنگی بوده نه کارگری، سوسیالیستی و رنسانسی و ...؛ آنچه مردم می‌خواستند تحقق فرهنگ دینی و قرآنی بود.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی اظهار کرد: امروز هم برخی از بخش‌های فرهنگی مدیران ناکارآمد دارد و همچنان مظلوم است؛ به عنوان مدیری فرهنگی معتقدم که حتی بعد از هشدارهای رهبری هم کاری نشده که در جامعه اثرگذار باشد؛ فرهنگ را باید در نسل جدید و کف خیابان ببینیم؛ تأثیر سازمان تبلیغات و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در عبودیت و اخلاق نسل جوان دیده شود.

بهانه به دست دشمن ندهیم

وی اضافه کرد: در اربعین هم نگذاریم که یک روزنامه خارجی دیگری جرئت کند و تیتر بزند «بزرگترین فستیوال پیاده‌روی و غذاخوری جهان»؛ ما چرا زمینه و بهانه را به دست این دشمنان بدهیم؟ چرا اربعین باید در انظار بیگانگان فستیوال پیاده‌روی و خوردن دیده شود؟ البته آنها دشمن هستند و توقعی نیست. از مبانی این فرهنگ الهی چه محتوایی را به چه زبان‌هایی توانسته‌ایم ارائه کنیم؟ حوزه چقدر توانسته داشته‌های اربعین را به گوش جهانیان برساند؟

پیمان گفت: باید مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی جدی نه تشریفاتی برای سنجش این مسائل داشته باشیم وگرنه گزارشهای دم‌دستی برای خوشحالی مسئولان بالادستی ثمره خود را نشان داده است. متأسفانه آسیب‌های پنهانی در واقعه اربعین در حال رشد است که باید برای آن چاره‌ای بیندیشیم. 

انتهای پیام
captcha