کرونا و رونق حفظ قرآن کودکان فلسطینی
کد خبر: 3927763
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

کرونا و رونق حفظ قرآن کودکان فلسطینی

کودکان فلسطینی در حفظ قرآن زبانزدند؛ به ‌ویژه امسال از قرنطینه کرونا بهترین استفاده را برده‌ و توانسته‌اند قرآن را در حدود 5 ماه به طور کامل حفظ کنند، در حالی که در شرایط عادی این کار ممکن است بیش از 2 سال به طول بینجامد.

آماده// تبدیل «تهدید کرونا» به «فرصت حفظ قرآن» درمیان کودکان فلسطینی / گزارش
به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الجزیره، هزاران حافظ قرآن در اراضی اشغالی فلسطین زندگی می‌کنند که بیشتر آنان در کودکی حافظ کلام وحی می‌شوند. کلاس‌های قرآنی زیادی نیز برای حفظ قرآن در مساجد و انجمن‌های خیریه برگزار می‌شود. در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و پیامدهای آن به ویژه بسته‌ شدن مساجد، تعداد این کلاس‌ها کاهش یافته و برنامه‌های دینی و اسلامی بیشتر به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
 
کودکان فلسطینی در حفظ قرآن زبانزد هستند و به ویژه امسال، از قرنطینه کرونا بهترین استفاده را برده‌ و توانسته‌اند قرآن را در مدت کوتاهی در حدود 5 ماه، به طور کامل حفظ کنند. در حالی که در شرایط عادی این کار ممکن است بیش از 2 سال به طول بینجامد. «هدی الباشا» نوجوان 17 ساله فلسطینی است که داستان زندگی‌اش با سایر همسالان خود تا حدی متفاوت است. او به‌ جای اینکه پیش از خواب داستان بخواند و در خواب عمیقی فرورود، به حفظ قرآن می‌پردازد و روزانه بیش از 5 صفحه از کتاب وحی را حفظ می‌کند.
 
آماده// تبدیل «تهدید کرونا» به «فرصت حفظ قرآن» درمیان کودکان فلسطینی / گزارش
هدی الباشا در حال ارائه محفوظات قرآنی خود

هدی در ژوئیه  2019 در مرکز حفظ قرآن «بخاری» در شهر نابلس واقع در شمال کرانه باختری شروع به حفظ قرآن کرد. او پیش از هجوم ویروس کرونا به مناطق فلسطین و اعلام قرنطینه در ماه مارس گذشته، 10 جزء قرآن را حفظ کرده بود، اما در طول مدت قرنطینه خانگی، بر آن شد تا قرآن را به طور کامل حفظ کند. فرصتی که مرکز بخاری برای ادامه حفظ و شنیدن محفوظات قرآنی از راه دور به قرآن آموزان خود ارائه ‌داد، هدی و سایر حافظان قرآن را وادار کرد تا تلاش مضاعفی کنند. او به شبکه الجزیره گفت: «من فقط در ماه رمضان 6 جزء قرآن را حفظ کردم».
 
تشویق مرکز بخاری و سازوکارهایی که در اختیار قرآن‌آموزان قرار داده بود، نقش مهمی در تلاش مضاعف هدی و سایر قرآن‌آموزان برای حفظ قرآن در مدت قرنطینه خانگی داشت. او از فرصت بسته ‌شدن مدارس در زمان شیوع کرونا استفاده و پیش از رسیدن به مرحله تحصیلات متوسطه، کل قرآن را حفظ کرد.
 

حفظ قرآن بدون معلم


«شیماء خلف» نوجوان 15 ساله فلسطینی نیز راه هدی را پیش گرفته است. او پس از اتمام تکالیف مدرسه، بخشی از شب را به حفظ قرآن اختصاص داده و برنامه‌ای به این منظور برای خود ترتیب داده است. او شب‌ها را با حفظ قرآن و صبح‌ها را با مرور آیات حفظ شده گذرانده و بخشی از روز را نیز به شنیدن محفوظات قرآنی خود برای تثبیت آنها اختصاص داده است.
 
شیماء درباره داستان زندگیش و چگونگی حفظ قرآن به الجزیره گفت: من با ادامه حفظ قرآن، احساس خوشبختی و افتخار می‌کردم و در مدت 3 ماه قرنطینه در اثر شیوع بیماری کرونا، توانستم 15 جزء باقیمانده را حفظ کنم و بدین ترتیب حافظ کل قرآن کریم شدم.
 
آماده// تبدیل «تهدید کرونا» به «فرصت حفظ قرآن» درمیان کودکان فلسطینی / گزارش
شیماء خلف

شیماء از روش خودخوان برای حفظ قرآن استفاده کرده و هیچ‌کس محفوظات او را تصحیح نکرده است؛ او آیات حفظ شده را با گوشی تلفن همراه خود ضبط و خودش آنها را تصحیح و دوباره آیات را حفظ می‌کرد. او همه این کارها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داده است.
 
در مرکز حفظ قرآن بخاری، 35 قرآن‌آموز، حفظ قرآن را به پایان رساندند و برخی از آنها اجازه‌نامه قرائت با گواهی معتبر را نیز دریافت کردند. این نخستین مرتبه است که حافظان قرآن این مرکز در این مدت کوتاه به چنین تعدادی می‌رسند. در سایر مراکز قرآنی وابسته به وزارت اوقاف فلسطین نیز ده‌ها حافظ قرآن در مدت کوتاه قرنطینه کرونایی توانسته‌اند قرآن را به طور کامل حفظ کنند.
 
راز این موفقیت‌ها «تبدیل تهدید به فرصت» است و اینکه چگونه گروهی متشکل از 50 نفر از مربیان قرآن کریم با گذر از بحران کرونا، برنامه‌ای برای حفظ قرآن از راه دور راه‌اندازی کرده‌اند، به طوری که این کار موجب ترغیب قرآن‌آموزان و توجه بیشتر آن‌ها برای حفظ قرآن و موفقیت در این امر شده است.
 

صرف انرژی بسیار برای حفظ قرآن

 
دو عامل زمان و اراده از مهمترین عوامل برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای حفظ قرآن هستند. «آیه مرعی» یکی از معلمان قرآن مرکز بخاری در این باره می‌گوید: نگرانی و فشاری که مردم در اثر ویروس کرونا تحمل می‌کنند، موجب شده است که نسبت به انجام هر کاری بی‌رغبت شوند. اما در مورد حفظ قرآن اینگونه نبوده و حفظ قرآن فرصتی است که نمی‌توان جایگزینی برای آن یافت، حتی برخی از مردم بیشتر از حد معمول، به حفظ قرآن مبادرت می‌کنند.
 
«اسماء هندیه» مدیر مرکز قرآنی بخاری نیز چنین عقیده‌ای دارد. این مرکز دارای 600 قرآن‌آموز است که 90 درصد آنها بین 8 تا 17 سال سن دارند و سالانه ده‌ها حافظ قرآن از این مرکز فارغ‌التحصیل می‌شوند.

اسماء هندیه در این باره می‌گوید: کودکان در این سن، بیشترین انرژی و توانایی را برای حفظ قرآن دارند و آنچه در این سن در ذهن آنها کاشته می‌شود، نتیجه آن را در آینده درو خواهند کرد. به علاوه، آرامش ذهنی و زمان نیز یکی از عواملی است که جز در زمان کودکی نمی‌توان به آن دست یافت.
 
آماده// تبدیل «تهدید کرونا» به «فرصت حفظ قرآن» درمیان کودکان فلسطینی / گزارش
اسماء هندیه، مدیر مرکز حفظ قرآن بخاری در نابلس

 

رقابت‌ها و جوایز

 
بر اساس گفته هندیه، مرکز بخاری مسابقاتی در زمینه حفظ قرآن برگزار می‌کند و جوایز و هدایایی را با حضور در منزل قرآن‌آموزان برتر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به آنان اهدا می‌کند. همچنین والدین کودکان و افراد منزل آنها نیز در این رابطه تشویق می‌شوند.
 
در این مرکز، حافظان کل قرآن و افرادی که اجازه‌نامه قرائت با گواهی معتبر را دریافت کرده‌اند دسته‌بندی می‌شوند و هرساله در مسابقات وزارت اوقاف فلسطین، که بین بیش از 1300 مرکز حفظ قرآن وابسته به این وزارتخانه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
 
«عاطف صالح»، معاون ارشاد وزارت اوقاف فلسطین، نیز در گفت‌وگو با الجزیره گفت: دومین آزمون حفظ قرآن امسال وزارت اوقاف، در اواخر آگوست گذشته(شهریور) برگزار شد و از میان 150 حافظی که باید در این آزمون شرکت می‌کردند، 90 حافظ قرآن حضور یافتند و این به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا در مناطق زندگی آنها بود که مانع از حضور سایر حافظان قرآن در آزمون مذکور بود. در این آزمون 70 حافظ قرآن رتبه‌های بالا را کسب کردند که نزدیک به 60 نفر آنها از کودکان و خردسالان بودند.
 
آماده// تبدیل «تهدید کرونا» به «فرصت حفظ قرآن» درمیان کودکان فلسطینی / گزارش

کودکان فلسطینی در حفظ قرآن زبانزد هستند و به ویژه امسال، از قرنطینه کرونا بهترین استفاده را برده‌ و توانسته‌اند قرآن را در مدت کوتاهی در حدود 5 ماه، به طور کامل حفظ کنند. در حالی که در شرایط عادی، این کار ممکن است بیش از 2 سال به طول بینجامد.
 
به گفته صالح، فلسطین در سطح بین‌المللی متمایز است و در بیشتر مسابقات حفظ و قرائت قرآن که در دو سال گذشته در کشورهای جهان عرب و اسلام برگزار شده است، رتبه‌های اول یا دوم را کسب کرده است.
 
ترجمه گزارش از فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha