ثبات اقتصادی چگونه منجر به اقتدار ملی می‌شود
کد خبر: 3928867
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب / غنیمی‌فر پاسخ می‌دهد:

ثبات اقتصادی چگونه منجر به اقتدار ملی می‌شود

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی درباره نقش ثبات اقتصادی در اقتدار کشور اظهار کرد: اگر موفق به جذب سرمایه‌گذاران خارجی شویم، اقتصاد به ثبات می‌رسد که این سخن به معنای قدرتمند شدن است؛ اگر پول در جیب‌تان باشد به معنای قوی بودن شماست، وگرنه در صورت عدم تمکن مالی حتی توان فکر کردن را هم از دست می‌دهید.

هادی غنیمی فر رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدی

رهبر معظم انقلاب روز گذشته، 21 مهرماه، در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی(ع) بخشی از سخنان خود را به مباحث اقتصادی اختصاص دادند. ایشان با اشاره به «استحکام و ثبات اقتصادی» به عنوان رکنی از اقتدار ملی گفتند: «اقتصاد کشور زیر فشار است و مردم از نظر معیشت دچار مشکلات هستند اما همه این مشکلات قابل حل است.»

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: «من عقیده ندارم که مسئولان در زمینه مسائل اقتصادی تلاش نمی‌کنند. تلاش‌های زیاد و خوبی در برخی بخش‌ها انجام شده اگرچه در بعضی بخش‌های اقتصادی توان مدیریتی ضعیف است. ضمن اینکه مصوبات خوبی هم وجود دارد که باید پیگیری شوند.»

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره لوازم ایجاد ثبات اقتصادی و نقش آن در اقتدار ملی اظهار کرد: در تمام دنیا برای دستیابی به اهداف خود اعم از اقتصادی یا سیاسی برنامه‌ریزی می‌کنند و این برنامه‌ریزی زمانی امکان‌پذیر است که ضوابط تشکیل‌دهنده آن تثبیت شده باشد. شما نمی‌توانید در فلان منطقه امکان امنیت خانوادگی و مبارزه با سرقت ایجاد کنید، مگر اینکه ابزارهای لازم برای ایجاد امنیت از جمله استفاده از پلیس، دوربین مداربسته و ... را فراهم کرده باشید تا اطمینان حاصل شود دیگر در آن منطقه دزدی صورت نمی‌گیرد، اما اگر این امکانات فراهم نشود، قطعاً دزدی رخ خواهد داد.


بیشتر بخوانید:


لوازم موفقیت در جهش تولید

وی افزود: همین ترتیب در مسائل اقتصادی کشور نیز وجود دارد. ایجاد پیشرفت و ثبات اقتصادی زمانی امکان‌پذیر است که لوازم آن نیز فراهم شود؛ مثلاً قرار است در کشور جهش تولید رخ دهد در این شرایط باید امکانات لازم برای جهش تولید همانند مواد اولیه، وام مناسب بانکی و ... نیز فراهم شود تا بتوان براساس آن برنامه‌ریزی کرد در این شرایط ثبات اقتصادی نیز ایجاد خواهد شد. در واقع تولیدکننده باید بتواند برنامه‌ریزی و در راستای جهش تولید اقدام کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سؤال که ثبات اقتصادی چه نقشی در اقتدار یک کشور دارد، بیان کرد: وقتی یک مملکت ثبات اقتصادی داشته باشد و در آن قیمت‌ها مدام تغییر نکند و در واقع ثبات اقتصادی وجود داشته باشد به معنای اقتدار آن کشور نیز هست. همانگونه که نبود امنیت به معنای نبود حاکمیت یا ضعف آن است نبود ثبات در اقتصاد نیز منجر به ضعف در اقتدار آن خواهد شد اما وقتی ثبات اقتصادی ایجاد شد افراد مختلف از کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری هجوم خواهند آورد و همین موضوع گامی مؤثر در بهبود وضعیت اقتصادی یک کشور است.

نقش بانک، بورس و بیمه در ثبات اقتصادی

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: قطعاً رونق سرمایه‌گذاری نیازمند وجود امنیت در یک کشور است، در غیر این‌صورت سرمایه‌ها فرار خواهند کرد اما اگر موفق به جذب سرمایه‌گذاران خارجی شویم، اقتصاد را ثابت کرده و این به معنای قدرتمند شدن کشور است. اگر پول در جیب‌تان باشد به معنای قوی بودن شما هم هست وگرنه در صورت عدم تمکن مالی حتی توان فکر کردن را هم از دست می‌دهید.

غنیمی‌فر درباره نقش نظام بانکی در ایجاد ثبات اقتصادی اظهار کرد: البته همه بخش‌های اقتصادی در ایجاد ثبات مهم هستند اما بانک باید بتواند با تمهیداتی که می‌اندیشد سرمایه‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و در راستای رونق تولید به کار گیرد. اگر تولید رونق بگیرد قطعاً وضعیت اقتصادی عموم جامعه بهبود پیدا خواهد کرد و اشتغال نیز رونق پیدا می‌کند. در واقع آن چیزی که باعث تولید ثروت می‌شود، کار است و اگر نتوانیم به وسیله کار، کالا و محصول ایجاد کنیم ثروت و اقتدار ملی نیز محقق نخواهد شد.

وی درباره نقش بورس و بیمه در ثبات اقتصادی گفت: وجود بخش بیمه در اقتصاد برای این است که با خیال راحت به کار خود برسید و دغدغه‌ای نسبت به زیان‌ها و خطراتی که ممکن سر راه شما وجود داشته باشد نداشته باشید. در بورس هم با خرید سهام شرکت‌های مختلف به آنها کمک می‌کنید که تولید خود را بهبود بخشند. البته سعی سازمان بورس باید بر این باشد که بیشترین سرمایه‌ به سمت شرکت‌های تولیدی حرکت کند در غیر این صورت رونق تولید و اقتدار ملی نیز محقق نمی‌شود.

روزمرگی در فعالیت‌های اقتصادی دولت

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: متأسفانه دولت تکلیف خود را به خوبی نمی‌داند و مدت‌های زیادی دچار روزمرگی شده است. برای مثال در راستای جبران کسری بودجه دائماً از جیب مردم همانند افزایش قیمت بنزین استفاده می‌کند این همان مفهوم روزمرگی است اما تاکنون اقدامی انجام نداده که نقدینگی در کشور به صورت منطقی به سمت تولید هدایت شود.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی در پایان یادآور شد: تا وقتی بر اساس روزمرگی زندگی می‌کنیم امکان برنامه‌ریزی نداریم و در این شرایط اقتدار و حاکمیت ملی و بهبود وضعیت اقتصادی نیز پیش نخواهد آمد. دولت حتی نمی‌داند که یکسال دیگر قرار است در اقتصاد ایران چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر از هر مسئول اقتصادی بپرسید که سال آینده وضعیت اقتصادی ایران چگونه خواهد بود به شما می‌گوید: خدا بزرگ است. این مسئله‌ای است که با آن مواجه هستیم. لذا باید خود را از روزمرگی نجات داده و وارد فاز برنامه‌ریزی شویم و برنامه را نیز به سمت اجرا هدایت کنیم.

انتهای پیام
captcha