استقبال ایران از هر ابتکار صلح میان آذربایجان و ارمنستان / شجریان به تنهایی یک پل فرهنگ بود
کد خبر: 3929067
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
علی ربیعی بیان کرد:

استقبال ایران از هر ابتکار صلح میان آذربایجان و ارمنستان / شجریان به تنهایی یک پل فرهنگ بود

سخنگوی دولت اظهار کرد: ما از هر گونه ابتکاری که موجب توقف جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش‌بس و جلوگیری از کشته شدن انسان‌ها شود، حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی، سخنگوی دولت، امروز، سه‌شنبه 22 مهر، در نشست خبری با تسلیت سالروز رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) گفت: اسلام دین رحمت و حضرت رسول (ص) نماد عطوفت و رحمانیت است. پیامبر اسلام با جمله نورانی «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» فلسفه بعثت را اخلاق و تزکیه فرد و جامعه معرفی کردند.

وی با بیان اینکه امروز و در دوران دشواری‌ها و سختی‌ها بیش از هر زمانی به الگوی اخلاقی بزرگان این که همانا اتکا به خداوند، صبر و حسن سلوک در میان هم نیازمندیم، گفت: ملت ایران با عشق به ائمه اطهار زیسته‌اند و در شرایط مختلف در فرازها و سختی با الگوگیری از مشی و آموزه های آنان از گذار سخت تاریخی گذشته‌اند.

ربیعی درباره روند مقابله با بیماری کرونا گفت: در جلسه قبل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به علت نادیده گرفتن حفظ جان افراد توسط عده‌ای، به ناچار تصمیمات سختگیرانه‌تر اتخاذ شد. این سختگیری‌ها از جمله جرائم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان است و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسان‌هاست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه «اساسا جریمه هدف نیست و یک ابزار است» افزود: جریمه هشدار برای خودکنترلی است و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و این نظارت عمومی می‌طلبد.

وی اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا به دنبال این است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها آنچنان نهادینه شود که تخلف از دستورالعمل به یک ناهنجاری تبدیل شود.

ربیعی در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف گفت: نانوایی‌ها، و رستوران ها بیشترین اخطار بهداشتی دریافت کرده اند و متاسفانه رعایت پروتکل بهداشتی در سطح کشور به ۴۲ درصد و در تهران به ۳۲ درصد رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه «استفاده از ماسک در سطح کشور کاملا کاهش یافته است» گفت: در این مدت ۶ هزار و ۷۲۸ مدرسه به دلیل عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: در جلسه ستاد ملی مطرح شد که علت بالا بودن آمار جان باختن افراد در مدت اخیر، دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و پیشرفته شدن بیماری بوده است و یک بررسی دیگر هم نشان می‌دهد ابتلای خانوادگی شدت گرفته است و این نشان از عدم رعایت مسائل بهداشتی در سطح خانواده‌ها است.

ربیعی افزود: در همین راستا مقرر شد وزارت بهداشت با افزایش سریع کمیت و کیفیت غربالگری با اضافه شدن ۱۰ هزار تست در روز نسبت به روزهای گذشته جهت شناسایی مبتلایان تسریع بخشد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط با همسایگان و وضعیت مرزها گفت: در راستای سیاست‌های همسایگی و گسترش روابط با همسایگان، مجوز امضای موقت موافق نامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان اتخاذ شد؛ قطعا این امر به گسترش تجارت و امنیت مرزها و افزایش درآمد فعالیت های اقتصادی در مرز و بهبود شرایط هر دو جامعه و مردم کمک خواهد کرد.

رییعی گفت: ما کماکان در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت هستیم و هنوز هم معتقدیم بهترین راه حل صلح برای منطقه و طرح صلح هرمز می‌باشد و همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می‌کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در هفته گذشته خوشبختانه در پرتو تعاملات دیپلماتیک، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به حول یک آتش بس انسانی به توافق رسیدند. البته شاهد یک نقض آتش‌بس دردناک بودیم که در خاک و خون غلطیدن تعدادی از زنان، کودکان و اهالی بی‌گناه شهر گنجه نقطه اوج آن بود. گنجه شهر نظامی گنجوی در فراسوی تعلق آن به جمهوری آذربایجان، ضمناً ستاره‌ای در کهکشان ادب و فرهنگ جهانی و ادبیات فارسی است.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما از هر گونه ابتکاری که موجب توقف جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش‌بس و جلوگیری از کشته شدن انسان‌ها شود، حمایت می‌کنیم. در این راستا از همان ابتدای شروع درگیری‌ها و در جریان گفت‌وگوهای رییس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مقامات سایر کشورهای منطقه و همچنین موضع‌گیری‌های سایر مسئولان رسمی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای میانجی‌گری، کمک به حل بحران و کاهش تنش بین دو کشور اعلام کرده است.

ربیعی تاکید کرد : ایران یکی از معدود کنشگرانی است که با همه طرفین و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد. از این بعد، در جایگاه ویژه‌ای داشته و رسالت مهمی داریم. براین اساس سعی کردیم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم. دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و هم با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط هستیم.

وی افزود: ما از توقف خصومت‌ها در منطقه ناگورنو- قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می‌کنیم و از همسایگان خود می‌خواهیم که بر اساس احترام به حقوق بین‌الملل و تمامیت ارضی، در گفت‌وگوهای جدی مشارکت کنند و از هرگونه اقدامی که آتش بس و نخستین گام‌ها به سوی دیپلماسی و صلح را متزلزل کند، پرهیز کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ضمن ابراز نگرانی و تاسف عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن غیرنظامیان، بر ضرورت عدم تکرار این حوادث در حالی که منطقه و مردمان کشورهای ما بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارند، تاکید کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به روز تولد حضرت معصومه (س) در تقویم کشور به دختران ایران زمین تبریک گفت و افزود: روز جهانی دختر هم بهانه ای است تا هر سال دو تبریک به دختران ایران زمین داشته باشم. بی تردید ما نیازمند سیاستگذاری مداوم معطوف به زن در سال‌های متمادی هستیم. دختران ما با موانع فرهنگی، اجتماعی و حقوقی روبرو هستند که برای حضور آنها در فرآیند توسعه کشور باید آنها را برطرف کرد.

سخنگوی دولت همچنین به درگذشت استاد شجریان در هفته گذشته اشاره کرد و به دوستداران ایشان، اهالی هنر و موسیقی و خانواده وی تسلیت گفت و افزود: در هفته گذشته صدای آشنای دلنشین مردم خاموش شد و شجریان به رحمت حق پیوست. شجریان در جان جهان ایرانی جایگاه والایی داشت. او به تنهایی یک پل فرهنگی بود که تهران و شیراز و اصفهان و تبریز و همه شهرهای میهن را به دوشنبه، سلیمانیه، کابل و باکو پیوست داد.

وی افزود: مرغ باغ «ربنا» در مراودات پربرکتی که با چهره‌های درخشان موسیقی مقامی جمهوری آذربایجانی، تاجیکستان و افغانستان داشت، خویشاوندی آوازی یک تمدن بزرگ را به نمایش گذاشت.

انتهای پیام
captcha