تجربه متفاوت مسابقات امام علی(ع) زیر سایه کرونا
کد خبر: 3930309
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱

تجربه متفاوت مسابقات امام علی(ع) زیر سایه کرونا

چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، در قالبی متفاوت و به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) تنها مسابقه بخش مردمی است که از سال 1386 به منظور تشویق عموم افراد جامعه به حضور در جلسه قرآن برگزار می‌شود.

بنابر گفته محمد انصاری، رئیس و مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) در خصوص پیشینه مسابقات این دار‌القرآن، «این دارالقرآن از سال ۱۳۴۱ هجری شمسی برپاست. به گونه‌ای که جلسات قرآن در ابتدا در منزل پدرم برگزار می‌شد و سپس به پیشنهاد سایر آشنایان و بستگان و به منظور متبرک  شدن منزلشان، این جلسات به صورت سیار و هفتگی تشکیل می‌شد و سپس در هر سال به منظور تشویق برای حضور مستمر در کلاس‌ها و پیشرفت‌های عرصه آموزشی قرآن‌آموزان، مراسم تشویقی برگزار می‌شد که تصمیم گرفتیم این اقدام در قالب مسابقه باشد».


بیشتر بخوانید:


این مسابقات که تاکنون چهارده دوره آن برگزار شده است، امسال نیز با شرایط پرالتهاب و استرس کرونایی با تدابیر ویژه به صورت مجازی و برنامه‌ریزی منظم برگزار شد. هرچند هنوز رقابت‌های مرحله فینال بانوان باقی مانده و قرار است اول تا سوم آبان‌ماه برگزار شود، اما فینال رقابت‌های بخش آقایان شامگاه گذشته، 28 مهرماه به کار خود پایان داد.

تجربه متفاوت مسابقات امام علی(ع) زیر سایه کرونامسابقات دارالقرآن علی‌بن‌ابیطالب(ع) که  جای خود را میان جامعه قرآنی و قرآن‌آموزان و حافظان پیدا کرده است، بدون تحمیل هزینه‌ای به دولت یا دریافت بودجه‌ای از نهاد و یا دستگاهی، با حمایت خیرین برگزار می‌شود.

این مسابقات طی سال‌ها در سه گروه نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شامل زیر 16 سال، 16 تا 30 سال و بالای 30 سال و رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل، اجزاء 20 و 10 و با تیم داوری بیش از 50 نفر برگزار می‌شد، اما به دلیل دامنه وسیع شرکت‌کنندگان و حجم بالای متسابقان طی سال‌های اخیر شاهد برگزاری در دو مقطع زیر 16 سال و بالای 16 سال و امسال در بخش بانوان شاهد برگزاری در دو مقطع سنی زیر 26 سال و بالای 26 سال هستیم.

سبک و سیاق برگزاری مسابقه امسال با شرایط کرونایی، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. مسابقات به صورت مجازی و با بهره‌گیری از برنامه اسکای‌روم و به صورت زنده برگزار شد، هرچند بنابر گفته معتز آقایی، داور چهاردهمین دوره مسابقات، «برگزاری مسابقات به صورت مجازی، تجربه جدیدی نیست، چنانکه در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهاددانشگاهی و در شبکه‌های برون‌مرزی چون مسابقه ماه مبارک رمضان شبکه الکوثر شاهد آن بودیم». اما همین تصمیم به برگزاری مسابقات آن هم در این شرایط و اوضاع نامساعد فعالیت‌های قرآنی کشور در کنار سایر فعالیت‌ها، شاید جرقه و تشویقی باشد برای حافظان و قاریان.

تجربه متفاوت مسابقات امام علی(ع) زیر سایه کرونادر چهاردهمین دوره مسابقات امام علی(ع) حدود 7 هزار نفر ثبت‌نام کردند که پس از اخذ آزمون کتبی در رشته حفظ کل و همچنین غربالگری فایل‌های ارسالی رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حدود دو هزار و 500 نفر به مرحله مقدماتی راه پیدا کردند، از این تعداد، حدود 200 نفر در بخش آقایان و حدود 250 نفر  در بخش بانوان به رقابت‌های فینال رسیدند.

از نکات قابل تأمل در این مسابقات می‌توان به بهره‌مندی از تجربیات اداره‌کل آموزش و پرورش‌های شهرستان‌های استان تهران در برگزاری بخش آوایی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان اشاره کرد که به صورت مجازی بود، به طوری که پشتیبانان در نظر گرفته شده در این مسابقات برای ارتباط اولیه با متسابقان از معلمان و فرهنگیان کشورمان بودند که تجربه همراهی با دانش‌آموزان متسابق را در سی و هشتمین دوره مسابقات دارا بودند.تجربه متفاوت مسابقات امام علی(ع) زیر سایه کرونا

در نظر گرفتن معیارهایی چون عدم نیاز حضور روشندلان و متولدین 84 و کوچکتر در آزمون کتبی، برگزاری مانور آزمون کتبی 9 مهرماه به منظور آشنایی بیشتر متسابقان، در نظر گرفتن پشتیبان‌ها با تعامل خوب با دانش‌آموزان و برگزاری آزمون کتبی ویژه حفاظ و غربالگری فایل‌های ارسال شده رشته قرائت تحقیق و ترتیل پیش از داوری، به نوعی مولفه‌های مثبتی بود که در این دوره از مسابقات لحاظ شد.

انتهای پیام
captcha