پرونده چهاردهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسته شد
کد خبر: 3931428
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹

پرونده چهاردهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسته شد

آیین اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) عصر امروز، پنجم آبان‌ماه، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در محوطه باز دارالقرآن و خانه‌موزه شهید مدرس برگزار شد.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) عصر امروز، پنجم آبان‌ماه، با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمد انصاری، مؤسس و بانی دارالقرآن امام علی(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف قرآنی، جمعی از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات و تعدادی از برگزیدگان، در محوطه باز دارالقرآن و خانه‌موزه شهید مدرس برگزار شد.

گزارش تصویری آیین اختتامه چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی‌(ع)

این مراسم که با اجرای سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، با تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا، داور و قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد و سپس سمیه حاجعلی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) به بیان سخنانی پرداخت. وی ضمن قدردانی از اینکه برگزاری این دوره از مسابقات، گفت: امسال به دلیل شرایط بیماری کرونا و ضرورت حفظ سلامت متسابقان، مسابقات به شیوه مجازی و با حدود 7 هزار شرکت‌کننده از 31 استان کشور و 9 کشور جهان در دو بخش بانوان و آقایان و با قضاوت 36 داور ملی طی 12 روز در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل و 10 و 20 جزء برگزار شد.

ارسالی//پرونده چهاردهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسته شد

وی با اشاره به رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، ادامه داد: مرحله مقدماتی این رشته‌ها به صورت ارسال فایل تلاوت و در مرحله نهایی به شیوه آنلاین در فضای اسکای‌روم در حضور داوران برگزار شد، اما در رشته حفظ، حافظان طی سه مرحله به رقابت پرداختند.

حاجعلی با اشاره به مراحل رقابت‌های حافظان، اظهار کرد: آزمون کتبی این مسابقات در مرحله نخست از طریق پایگاه اینترنتی دارالقرآن امام علی(ع) انجام شد و مرحله دوم آزمون شفاهی به منظور سنجیدن حسن حفظ، از طریق ارتباط تصویری و تلفنی به صورت همزمان برگزار شد که در مرحله فینال، علاوه بر سنجش حسن حفظ، حسن ترتیل شرکت‌کنندگان نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از برگزاری مرحله نهایی، حدود 100 نفر از حافظان، قاریان و مرتلان، رتبه‌های برتر چهاردهمین دوره مسابقات را در دو مقطع سنی کسب کردند.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) ضمن تشکر از همه افرادی که در برگزاری این مسابقه همراهی داشتند، تصریح کرد: امسال نیز همچون ادوار گذشته، به افرادی که امتیاز حسن حفظ 90 به بالا را کسب کرده‌اند، جوایز حد نصاب اعطا خواهد شد.

ارسالی//پرونده چهاردهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسته شد

سپس کلیپی از فرآیند برگزاری مسابقات به سمع و نظر حاضران رسید و در ادامه محمدرضا پورمعین، مسئول اجرایی چهاردهمین دوره مسابقات امام علی(ع) ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: اینجا خانه شهید مدرس است، فردی که از بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران است. خدا را شاکریم که توفیق برگزاری و اختتامیه این مسابقات را نصیب کرد.

وی با اشاره به برگزاری بدون وقفه 14 دوره این مسابقات، افزود: این مسابقات با قضاوت داوران بین‌المللی و ملی و با عدالت برگزار شد. حتی خانه موزه مدرس و دارالقرآن امام علی(ع) آمادگی میزبانی برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی سازمان اوقاف و امور خیریه را در فضای مجازی دارد.

پورمعین با اشاره به اینکه مسابقات امام علی(ع) با حجم گسترده شرکت‌کنندگان هر ساله بدون بهره‌برداری سیاسی و ... انجام می‌شود، بیان کرد: داوران و شرکت‌کنندگان در نهایت تکریم و تعظیم در این دوره از مسابقات همراهی داشتند و بنابر اذعان داوران، سطح مسابقات در قرائت و حفظ بالا بود.

وی در ادامه از همراهی و مشارکت مدیریت خانه موزه شهید مدرس، شهرداری منطقه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و دیگر اساتید و پیشکسوتان قرآنی قدردانی کرد و گفت: هزینه کردن برای قرآن، توفیق می‌خواهد که نصیب هرفردی نمی‌شود.

سپس گروه هم‌آوایی الغدیر به اجرای قطعه صلوات در مدح حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) پرداختند. سپس مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اینکه بخش مردمی باید در مقوله مسابقات قرآن و برگزاری مسابقات به صورت جدی‌تر ورود پیدا کنند، گفت: در دهه 60 بسیاری از مسابقات قرآن در مساجد برگزار می‌شد و حال اینکه، خیلی از مسابقات قرآنی دستگاهی شده است.

وی ادامه داد: خیلی از مؤسسات باید همچون دارالقرآن امام علی(ع) پا جلو بگذارند. این راهی برای توسعه سطح کیفی و اجرایی مسابقات قرآن در کشور است. چنانکه مؤسسه‌ای در استان البرز حدود دوسال است که مسابقه قرآن برگزار می‌کند. بنابراین مؤسسات باید در این زمینه نیز فعال شوند تا مسابقات از حالت دستگاهی بیرون بیاید و حتی مسابقات در سطح ملی و بین‌المللی  به مؤسسات یا بخش مردمی دارای ظرفیت اجرا، واگذار شود. 

ارسالی//پرونده چهاردهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسته شد

سپس محمد انصاری، مؤسس و بانی دارالقرآن امام علی(ع)،با اشاره به اینکه «خیرُکم من تعلّم القرآن و علّمه»، گفت: شما بهترین و شایسته‌ترین افراد امت پیامبر اکرم(ص) هستید. شما سرمایه‌های ملی هستید و هدف من و دیگر عزیزان در برگزاری مسابقات قرآن، ترویج بیش از پیش آموزه‌های قرآنی و آموزش قرآن است.

وی ادامه داد: شما که به عنوان حاملان امت پیامبر اکرم(ص)، قرآن را آموختید و استاد مسلم قرآن هستید، باید دست‌به‌کار شوید و در محلات خود کلاس‌های آموزشی قرآن برای سایرین بگذارید. همین کلاس‌های آموزشی سنتی قرآن موجب پرورش و تربیت علامه طباطبایی‌ها، امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری و دیگر علما شده است.

انصاری با تأکید بر اینکه شما اشراف امت پیامبر اکرم(ص) است، گفت: شما عزیزان باید عامل به قرآن باشید و سعی کنید تا لشکر قرآنی را در جامعه اسلامی زیاد کنید. اگر لشکر قرآن را اضافه کردید، دشمنان جرأت اهانت به ساحت قرآن کریم را ندارند.

سپس پیام مرجع عالیقدر، آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی به این دوره از مسابقات امام علی(ع) توسط محمد انصاری قرائت شد.

سپس خردسالان قرآنی شرکت‌کننده در رشته حفظ و قرائت این دوره از مسابقات با قرارگیری در جایگاه به سؤالات پاسخ دادند و سپس با اهدای لوح و هدایا، مورد تقدیر قرار گرفتند.

ارسالی//پرونده چهاردهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسته شد

سخنران پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام احمدعابدی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف قرآنی بود. وی با اشاره به اینکه راه قرآن و خدمت به قرآن بهترین راه است، گفت: هیچ کاری ارزشمند‌تر از این نیست که انسان لحظه لحظه عمر خود را در خدمت به قرآن سپری کند.

عابدی با اشاره به اینکه بهترین یاور، پشتیبان و راهنما، قرآن کریم است و چه لذتی بالاتر از اینکه در عرصه قرآن خدمت کنیم، بیان کرد: چنانکه در روایات آمده است در روز قیامت، درجات بهشت به تعداد آیاتی که خوانده می‌شود،  بالا می‌رود. پس درجات و مراتب بهشت را به اندازه آیات قرآن قرار داده‌اند. بنابراین هر فردی در آن جا آیه‌ای از قرآن بخواند، به او می‌گویند بخوان و بالا برو.

وی با اشاره به عظمت قرآن کریم، ادامه داد: بنابر گفته علامه طباطبایی(ره)، آیه 102 سوره مبارکه بقره را می‌توان به یک میلیون و 600 هزار صورت تفسیر کرد. همچنین بخشی از آیه 125 سوره بقره «...وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّي...» متشکل از 5 کلمه است که بیش از 100 میلیون احتمال در تفسیرش ذکر شده است. یک معنای متعارف این آیه این است که نماز طواف را در کنار مقام ابراهیم بخوان و این یک معنا از میان میلیون‌ها تفسیری است که برای آن در نظر گرفته شده است. اینکه «وَ اتَّخِذُوا» امر است یا ماضی. «واو» آن عطف است یا استیناف است. این عطف به کجا است، خطاب آیه به مسلمانان، امت ابراهیم یا یهودی‌ها است، مقام ابراهیم چیست؟ و ...

عابدی بیان کرد: اینکه آیه شریفه را می‌توان به میلیون‌ها صورت تفسیر و تعریف کرد، این عظمت ظاهر قرآن کریم است. عظمت باطن قرآن این است که اگر قرآن کریم نبود، هیچ کس خداشناس نمی‌شد. هر آنچه که فیلسوف، عارف، متکلم درباره توحید می‌گوید، رشحه‌ای از رشحات قرآن کریم است. قرآن کتاب خداشناسی است. هیچ کتابی بهتر از قرآن درباره خداشناسی نیست.

وی با تأکید بر اینکه قرآن را بخوانید، عمل کنید و حفظ کنید، ادامه داد: عمل کردن به قرآن بهترین راه حفظ آن است. در دنیا هیچ چیزی بهتر از راهی که شما قاریان و حافظان انتخاب کردید، وجود ندارد.

این استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به اینکه 12 ربیع‌الاول، میلاد حضرت رسول اکرم(ص) به روایت اهل سنت و 17 ربیع‌الاول میلاد ایشان به روایت شیعه است، گفت: برخی از روی بی‌خردی خود، به قرآن و ایشان بی‌احترامی و اهانت کرد‌ه‌اند. حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) نه تنها پیامبران گذشته را تکذیب نمی‌کند، بلکه آنها را احترام می‌کند، حضرت محمد(ص) پیامبر مهربانی‌ها است و نسبت به دیگران شفقت دارد.

حسن ختام این مراسم تجلیل از برگزیدگان با اهدای لوح سپاس، گل و هدیه و مدال بود.

اسامی برگزیدگان چهاردهمین دوره مسابقات علی‌بن ابیطالب(ع) را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha