مؤسسات به برگزاری مسابقات قرآن ورود جدی داشته باشند / افزودن رشته مفاهیم و تفسیر
کد خبر: 3931424
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
قره‌شیخلو خواستار شد:

مؤسسات به برگزاری مسابقات قرآن ورود جدی داشته باشند / افزودن رشته مفاهیم و تفسیر

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه بخش مردمی باید در برگزاری مسابقات قرآن به صورت جدی‌تر ورود پیدا کند، گفت: در دهه 60، بسیاری از مسابقات قرآن در مساجد برگزار می‌شد و در حال حاضر، بسیاری از مسابقات قرآنی دستگاهی شده است.

به گزارش ایکنا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) به سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اینکه بخش مردمی باید در برگزاری مسابقات قرآن به صورت جدی‌تر ورود پیدا کنند، گفت: بسیاری از مؤسسات باید به مانند دارالقرآن امام علی(ع) پا جلو بگذارند. این راهی برای توسعه سطح کیفی و اجرایی مسابقات قرآن در کشور است. چنانکه مؤسسه‌ای در استان البرز حدود دوسال است، مسابقه قرآن برگزار می‌کند. بنابراین مؤسسات باید در این زمینه نیز فعال شوند تا مسابقات از حالت دستگاهی بیرون بیاید و حتی مسابقات در سطح ملی و بین‌المللی  به مؤسسات یا بخش مردمی دارای ظرفیت اجرا، واگذار شود.  

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه مسابقات قرآن، فینال یک سال کار آموزشی است، بیان کرد: پس از برگزاری دوره‌های آموزشی، مسابقاتی میان شرکت‌کنندگانی که دوره‌های آموزشی یکساله را گذرانده‌اند، برگزار می‌شود تا نتیجه این فعالیت آموزشی مشخص شود.

وی پیشنهاد داد: رشته مفاهیم و تفسیر نیز به مسابقات امام علی(ع) افزوده شود، چنانکه در مرحله استانی مسابقات اوقاف و امور خیریه، رشته مفاهیم برگزار شد؛ به گونه‌ای که هر قاری و حافظ پس از اجرای برنامه، دو سؤال مفاهیمی را پاسخ می‌دادند و متأسفانه نشان داد قاریان و حافظان در این بخش ضعیف هستند و در زمینه مفاهیم و تفسیر، کمتر سرمایه‌گذاری شده است. بنابراین نیاز است تا حافظان و قاریان در این زمینه بیشتر وقت بگذارند.

قره‌شیخلو با تأکید بر انیکه جامعه قرآنی تنها با قرائت و حفظ قرآن محقق نمی‌شود، بیان کرد: ما باید هم قرآن‌خوان خوب، قرآن‌دان و قرآن‌فهم خوب و هم عامل به قرآن باشیم و برای این مهم، لازم است تا رشته مفاهیم و تفسیر به مسابقات افزوده شود.

وی ادامه داد: همه این اتقافات و مسابقات و جریانات یک هدف اصلی دارد و آن مشاهده نتایج مسابقات قرآنی در سطح جامعه است. دست‌اندرکاران اجرایی و دستگاه‌ها باید به این نکته توجه کنند که نتایج کار قرآنی در جامعه ظهور و بروز داشته باشد؛ یعنی جامعه روز به روز به آموزه‌های قرآنی نزدیک‌تر ‌شود، نه اینکه فاصله بگیرد.

رئیس مرکز امور قرآنی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات در این فضای جدید، تجربه جدیدی را به همراه داشت، گفت: به کار بردن واژه مجازی(غیر واقعی) برای مسابقات، شاید چندان صحیح نباشد، برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری، برکات خوبی دارد، چنانکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و از گرفتاری‌ها جلوگیری می‌شود. این تجربه خوبی است که می‌توانیم از آن برای توسعه فعالیت قرآنی کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha