حدیث «کرون» جعل غیرحرفه‌ای و انتساب آن به امام علی(ع) نابخردانه است
کد خبر: 3930360
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸

حدیث «کرون» جعل غیرحرفه‌ای و انتساب آن به امام علی(ع) نابخردانه است

استادیار دانشگاه تهران و رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در تحقیقی به بررسی ادعای وجود حدیث «کرون» و انتساب آن به امام علی(ع) پرداخت و گفت: این پیش‌بینی، اصلاً حدیث نیست، بلکه جعل غیرحرفه‌ای و اقدام نابخردانه از سوی فرد و جریان نا‌آگاهی است که می‌خواهد از الهیات شیعی و مهدویت سوء استفاده کند.

ارسال// حدیث جعلی «کرون» در متعارض با قرآن است/ جعل غیرحرفه‌ای در انتساب حدیث کرون به امام علی(ع)به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، استادیار دانشگاه تهران و رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، امروز، 29 مهرماه در مراسم اختتامیه همایش ملی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه که به همت پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، گفت: کرونا زلزله‌ای تمام‌عیار در ساحات مختلف زیست انسانی بود و همه تار و پود انسان را درنوردید و جهان را به صورت جدی به خود متوجه کرد و معلوم نیست چه مقدار ادامه خواهد یافت.

وی افزود: چالش کرونا در کشورهای اسلامی علاوه بر چالش‌های مشترک با دنیا، چالش‌های دینی هم ایجاد کرد؛ در ماه نخست شیوع کرونا در جهان، در رسانه‌ها مطرح شد که کرونا از سوی امام علی(ع) پیش‌بینی شده است؛ لذا ما با نگاه انتقادی به این بحث پرداختیم.

راد اضافه کرد: ادعا شد که امام علی(ع) در حدیثی با ساختار شعر، کرونا را پیش‌بینی و آن را با ظهور امام زمان پیوند زده است؛ گفته شد کتاب «عزائم الدهور» در کتابخانه نجف وجود دارد و این مطلب را نوشته است؛ بررسی بنده نشان می‌دهد که اصل این کتاب ناشناخته است؛ با ارتباط با کتابخانه هم این کتاب یافت نشد. مضمون این شعر آن است که کرونا در قرن بیستم (العشرون) براثر خفاش چینی ایجاد می‌شود و دنیا را در می‌نوردد و در اثر آن، بزرگان و پیرمردها می‌میرند و تنها بچه‌ها باقی می‌مانند و افراد قوی هم از آن خوف دارند و ضعفا هم از آن جان سالم به در نمی‌برند و علت آن هم برآیند اعمال انسان‌های گمراه است و ریه‌ها و حلقوم آنان را می‌فشارد و همه عالم را در برمی‌گیرد و تنها با ظهور امام عصر پایان خواهد یافت.

استاد دانشگاه تهران افزود: پیش‌بینی ارائه شده در این شعر یعنی مرگ و میرهای وسیع، درگیری ریه انسان‌ها و تعطیلی مساجد و نمازها و اینکه منشأ آن چین و خفاش است، درست از کار درآمد؛ همچنین در این شعر، خوانش شیعی و الهیات شیعی مطرح است، زیرا آورده تنها با ظهور امکان رفع آن وجود دارد؛ همچنین به حجامت به عنوان درمان سنتی و دینی اشاره شده است.

نفی علم

راد اضافه کرد: نکته دیگر در این حدیث ساختگی آن است که هیچ راه علمی، منطقی و عقلایی برای کرونا تجویز نمی‌شود، جز تضرع و دعا و ظهور امام زمان(عج). همچنین این متن، پدیداری کرونا را برآیند فعل انسان گناهکار می‌داند، یعنی خدا از بشر قرن 20 انتقام می‌گیرد.

راد با بیان اینکه آیا این پیش‌بینی‌ها با معیارهای حدیث شیعه سازگار است یا خیر؟ اضافه کرد: تحقیق ما نشان داد این پیش‌بینی، اصلاً حدیث نیست، بلکه جعل غیرحرفه‌ای و اقدام نابخردانه از سوی فرد و جریان نا‌آگاهی است که می‌خواهد از الهیات شیعی و مهدویت سوء استفاده کند و مواجهه علمی را زیر سؤال برد؛ این متن هیچ سندی حتی نشانه‌ای از یک یا دو راوی ندارد؛ کتاب کاملاً مبهم است؛ این متن فقط و فقط در این کتاب ادعا شده است، در حالی که در مورد امام علی(ع) آثار زیادی وجود دارد؛ همچنین این ادعا در تعارض جدی با علم قرار دارد.

تعارض متن با قرآن

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: ادعا شده کودکان جان سالم از آن به در می‌برند، ولی پاندمی کرونا نشان داد که هیچ خط قرمزی برای آن وجود ندارد و هیچ کسی در امان نیست؛ ضمن اینکه متن مذکور در تعارض صریح با قرآن است، زیرا ادعا شده که کرونا انتقام خدا از بشر است، در حالی که خدا در عذاب‌های فراگیر، فرایند چندمرحله‌ای اتمام حجت را طی می‌کند که این پیش‌بینی درباره کرونا وجود ندارد و جاعل این متن در نهایت بی‌شرمی به خدا افترا زده که خدا آن را انجام داده است.

راد تصریح کرد: سنت و سیره معصومان نشان می‌دهد ائمه در مواجهه با بیماری‌های فراگیر، همسو با علوم بودند؛ ائمه تأکید بر ترک مکان‌های شیوع بیماری داشتند. همچنین تعارضات دیگری هم در متن وجود دارد؛ اشکال دیگر شعر این است که از لحاظ ادبی در فرود مطلق است و هرگز در شأن امام علی و منطبق بر ادبیات نهج‌البلاغه نیست؛ این شعر پر از ایرادهای ادبی است. ضمن اینکه مفاهیمی در آن به کار رفته که با عهد امام هیچ نسبتی ندارد، مانند کرون و خفاش.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: این از کتاب دیگری کاملاً کپی شده و فقط چند کلیدواژه آن تغییر یافته است؛ لذا با توجه به اشکالات، انتساب متن به امام کاملاً دروغ است و فردی نا‌آشنا با ادبیات عربی آن را سروده و خواسته از کرونا به نفع الهیات شیعه استفاده یا به آن ضربه وارد کند.

وی همچنین در تشریح فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در ایام کرونا، گفت: سایتی را راه‌اندازی کردیم که به رصد شبهات دینی درباره کرونا می‌پرداخت و پاسخ آنها را می‌آوردیم؛ همچنین در قالب 3 جلد کتاب به مهمترین چالش‌های نظری و فرهنگی و اجتماعی کرونا پاسخ دادیم؛ برگزاری وبینار با موضوع کرونا از جمله دیگر فعالیت‌های ما بوده است. همچنین تولید کلیپ و برخی محصولات رسانه‌ای درباره چالش کرونا از سوی بنیاد انجام شده است.

انتهای پیام
captcha