بنگاه‎داری مانع نقش‌آفرینی بانک‌ها در شکل‌گیری ثبات اقتصادی است
کد خبر: 3930810
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
مهدی صفاریان:

بنگاه‎داری مانع نقش‌آفرینی بانک‌ها در شکل‌گیری ثبات اقتصادی است

کارشناس مسائل بانکی اظهار کرد: متأسفانه برخی بانک‌ها در سال‌های اخیر از نقش اصلی خود در اقتصاد دور شده و به اموری مانند بنگاه‌داری که ارتباطی به حوزه مسئولیت آنها ندارد مشغول شده‌اند و این موضوع یکی از دلایل بی‌ثباتی اقتصاد است.

مهدی صفاریان کارشناس بانکی

مهدی صفاریان‌طوسی، کارشناس مسائل بانکی، در گفت‎وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش و جایگاه نظام بانکی در ثبات اقتصادی و اقتدار ملی پرداخت و اظهار کرد: ثبات در فرهنگ فارسی معین به معنی بر جای ماندن و پایدار بودن است که اکثر مردم آن را ثُبات تلفظ می‌کنند. امنیت و اقتدار یک کشور نیز شامل مؤلفه‌هایی می‌شود؛ به طور مثال وجود ثبات سیاسی مقدمه لازم نیل به امنیت اقتصادی است و به همان اندازه که امنیت می‌تواند مؤثر باشد، اقتصاد هم تأثیرگذار و زیربنای امنیت و اقتدار کشور است.


بیشتر بخوانید:


لزوم ساماندهی نقدینگی

وی ادامه داد: چند روز قبل رهبر معظم انقلاب ارکان اقتدار ملی را چنین بیان فرمودند که «قدرت دفاعی»، «استحکام و ثبات اقتصادی» و «توانایی و قوام فرهنگی» سه مؤلفه اصلی و لازم برای هر کشوری است و مهم نیست آن کشور ایران باشد یا اروپا یا مسلمان باشد یا غیرمسلمان. لذا ثبات اقتصادی در گرو اصلاح نظام بانکی، هدایت نقدینگی و اصلاح و شفافیت بازار سرمایه، گمرک و بیمه و ... است. به‌هم‌ریختگی بازارهایی مانند ارز، سکه، مسکن و... همه ارکان اقتصادی کشور را درگیر خود کرده است. البته حجم عمده‌ای از نقدینگی کشور به دلیل استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است که بایستی برای مهار نقدینگی از ظرفیت فعالان اقتصادی بخش خصوصی به منظور تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و یا ارائه تسهیلاتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت، پتروشیمی، صنایع و... استفاده کرد، چرا که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، نقدینگی سرگردان به هر سو که برود ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه‌ای تمام‌وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

این کارشناس مسائل بانکی تأکید کرد: متأسفانه برخی بانک‌ها در سال‌های اخیر از نقش اصلی خود در اقتصاد دور شده و به اموری  مانند بنگاه‌داری که ارتباطی به حوزه مسئولیت آنها ندارد مشغول شده‌اند و این موضوع هم یکی دیگر از دلایل بی‌ثباتی اقتصاد است. وقتی در اقتصاد ثبات ایجاد شد افراد مختلف از درون و بیرون کشور برای سرمایه‌گذاری خواهند آمد و نبود ثبات، موجب تورم، دلالی و افزایش پول‌های سرگردان می‌شود که هر روز همانند سیل بخشی از اقتصاد را تخریب می‌کند.

وی یادآور شد: همه بخش‌های اقتصادی در ایجاد ثبات مهم هستند و صنعت بانکداری در کشور ما یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد محسوب می‌شود؛ منابعی را که بانک‌ها در اختیار دارند می‌توانند در راستای تولید، اشتغال و سایر امور به کار گیرند. کار و اشتغال هم باعث ایجاد ثروت می‌شود. بانک مرکزی گام‌های در خصوص تولید از جمله اعطای تسهیلات به شرکت‌های پیشران، بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت حمایت از این بخش برداشته و به تأمین سرمایه بنگاه‌ها و زنجیره تولید نگاه ویژه‌ای شده است. البته نظام بانکی یکی از مؤلفه‌های اقتصاد کشور است نه همه اقتصاد اما بسیار تأثیرگذار است.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی تصریح کرد: با الگوی اقتصاد مقاومتی می‌توانیم به اقتدار ملی برسیم. بحث اقتصاد مقاومتی نخستین بار توسط رهبر معظم انقلاب در شهریور سال ۱۳۸۹ و زمانی مطرح شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در چهار قطعنامه از شش قطعنامه‌ای که در مورد برنامه اتمی ایران صادر کرده بود، تحریم‌هایی را علیه ایران در نظر گرفت. همچنین اتحادیه اروپا و دولت‌های آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا کشور را به توقف غنی‌سازی اورانیوم و تبعیت از قطعنامه‌های شورای امنیت وادار کنند بنابراین طبق آینده‌نگری مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران بود که دقیقاً 10 سال قبل متولد شد و اگر به خوبی اجرا می‌شد اکنون پس از گذشت یک دهه می‌توانستیم در خیلی از زمینه‌ها به ثبات برسیم.

تقویت بانک مرکزی

وی افزود: برای نمونه مطابق بند 9 سیاست‌های کلی ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، «اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی» به عنوان یکی از برنامه‌هاست. لذا همانطور که رهبر انقلاب چند روز قبل بیان فرمودند، ملت ایران به توفیق الهی با قدرت ایمان و عزم ملی و به کوری چشم مسئولان رذل، خائن و جنایتکار آمریکا بر مشکلات فائق خواهد آمد و از تحریم نیز به‌ عنوان وسیله‌ای برای مقاوم‌سازی واقعی اقتصاد کشور استفاده خواهد کرد.

صفاریان در پایان اظهار کرد: اقتصاد ایران علاوه ‌بر مشکلات کلان و ساختاری از تصمیم‌گیری‌های غلط هم رنج می‌برد و ثبات دولت در تصمیم‌گیری اقتصادی بسیار مؤثر است. نظام بانکی می‌تواند نقش بسیاری را در اقتدار ملی ایفا کند، به شرطی که بانک‌محور بودن اقتصاد اصلاح، سایر بازارها تقویت و بانک مرکزی از دولت‌ها مستقل شود و نگاه جامع و صحیح به مسائل اقتصادی وجود داشته باشد و مدیران قوی و فعال در عرصه خدمت حضور یابند.

انتهای پیام
captcha