استاد کرمانی زن تراز انقلاب بود
کد خبر: 3930907
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
پیام شرقی:

استاد کرمانی زن تراز انقلاب بود

فرزند طوبی کرمانی، استاد فقید دانشگاه تهران، با بیان اینکه این استاد دانشگاه زن تراز انقلاب اسلامی بود، تأکید کرد: مادر آنچنان غرق در الگوهای آسمانی شد که خود برای دیگران به الگو تبدیل شد.

طوبی کرمانی استاد دانشگاه تهران

به گزارش ایکنا، پیام شرقی، فرزند استاد طوبی کرمانی، شامگاه دوم آبان در مراسم چهلمین روز ارتحال این استاد فقید دانشگاه تهران، ضمن تسلیت شهادت حضرت سکینه و حاج مصطفی خمینی(ره)، گفت: حضرت سکینه شاید برای ما کمتر آشنا باشند، ولی اشعار معروفی از ایشان را از قدیم به یاد داریم؛ امام حسین(ع) به ایشان فرمودند به شیعیان من سلام برسان و به آنان بگو: «شیعتی ما ان شربتم ماء عذب فاذکرونی، او سمعتم بقریب او شهید فاندبونی» یا در هنگام ورود کاروان اسرا به مدینه شعر سوزناکی را با این طلیعه قرائت کردند که «مدینة جدّنا لا تقبلینا/ فَبِالحَسَراتِ والاحزانِ جِئنا/ خرجنا منک باهلین جمعا/ رجعنا لا رجالا و لا بنینا».

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما در عدم ترسیم الگوی قابل دستیابی و ملموس از معصومان(ع) و بزرگان برای مردم و جوانان بود و همیشه از این خلأ شکایت داشتند که ما معصومان(ع) را به گونه‌ای به تصویر کشیده‌ایم که مردم از شبیه شدن به آنان هم نومید هستند؛ بنابراین در کنار تبیین الگوی قابل دسترس از بزرگان خودشان اول عامل به سخنان ایشان بودند.

کم هزینه و پربهره

شرقی ضمن برشماری برخی ویژگی‌های استاد کرمانی بیان کرد: تقدم به سلام و تواضع در برابر کوچک و بزرگ، شکرگزاری در برابر خالق و تشکر از مخلوق، عذرخواهی و پذیرش اشتباه از جمله ویژگی‌های ایشان بود. از همه مهم‌تر از همه خفیف‌الموؤنه و کثیرالمعونه بودند؛ یعنی کم هزینه و پرفایده برای اطرافیان و خانواده و همکاران بودند؛ از آسایش و امکانات شخصی هم برای دیگران مایه می‌گذاشتند و در درگاه خدا کرنش و خضوع داشت.

فرزند استاد کرمانی تصریح کرد: خانم دکتر خزعلی درباره مادر نقل کرده است که «خانم کرمانی علاوه بر اینکه فیلسوف و متفکر بود شیوه زندگی و توسلش به اهل بیت(ع) مانند عوام بود»؛ براین اساس خانم خزعلی هم شیوه توسل عوام را پاک و خالص دانسته و هم مادر را دور از هر آلایش فکری و علمی قلمداد کردند. سومین شب احیای ماه رمضان که افتخار مهمانی مادر را داشتم با وجود درد زانو همه مراسم احیای از خواندن قرآن و زیارت عاشورا و قرآن بر سرگرفتن را در حالت ایستاده و با احترام انجام دادند و امضای امام زمان(عج) برای ایستاده جان دادن در راه ولایت را تقدیر خود کرد. مادر آنچنان غرق در الگوهای آسمانی شدند که خود برای دیگران تبدیل به الگو شد.

الگوی صبر و استقامت

وی اضافه کرد: نکته ظریف اینجاست که خداوند به موسی فرمود ای موسی تو با عصایت به دریا بزن، دریا را من می‌شکافم. به نوح فرمود کشتی را تو بساز، من آن را به دریا می‌اندازم و تو را از طوفان نجات می‌دهم. به موسی فرمود که ای موسی دست در گریبان فروبر من آن را نورانی می‌کنم؛ یعنی ای پیامبران من بدون عمل منتظر نجات نباشید؛ معجزات به دنبال عمل و حرکت اتفاق می‌افتد؛ مادر حرکت کرد و خواست و عمل کرد و خدا وعده‌اش را محقق کرد و مادر الگو و زن تراز انقلاب شد و در یونان و ایران باعث شیعه شدن بسیاری شدند.

شرقی با بیان اینکه استاد کرمانی صبر و استقامت در راه و روش خود داشت و هرگز دلسرد نشد، گفت: آیه 24 سوره مبارکه سجده فرموده است: «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَ كَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ»؛ و چون شكيبايى كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخى از آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت می‌کردند؛ و خداوند وعده داد که من امروز آنان را در برابر صبری که پیشه کرده‌اند پاداش دادم و آنان رستگارند».

وی افزود: درخواستی را در روز خاکسپاری مادر عرضه داشتم و آن انجام کارهای ساده روزانه‌ای است که زحمتی نداشته و ان‌شاءالله مقدمات ظهور را فراهم می‌کند؛ روز خاکسپاری حدیثی را از امام رضا(ع) مطرح کردم که ایشان فرمود هر کس هنگام وضو، سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می‌شود همانند روزی که از مادر متولد شده است؛ ثواب این سوره را به روح حضرت فاطمه هدیه دهید و ان‌شاءالله روح مادر هم بی‌بهره نخواهد بود. مورد بعدی هفت توصیه از توصیه‌های 11 گانه امام زمان(عج) به آیت‌الله مرعشی نجفی است که به نیت اطاعت امام زمان(ع) انجام بدهیم و به حضرت نرجس خاتون تقدیم می‌کنیم.

فعالیت تا آخرین روز حیات

لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، ضمن تسلیت چهلمین روز درگذشت این بانوی کوشا و فعال، گفت: تلاش‌گری و خستگی‎ناپذیری دو ویژگی بارز ایشان بود که از اولین روز آشنایی بنده تا آخر عمر شریفشان شاهد این دو ویژگی بودم. دانشجویان وی دروس را با جدیت مباحثه و پیگیری می‌کردند که نشان می‌دهد استاد آنان جدی و دلسوز است و در قلب دانشجویان نفوذ دارد.

وی افزود: نخستین‌بار ایشان را در همایشی که با مدیریت وی و درباره حضرت زهرا(س)، تشکیل شده بود دیدم. لوح تقدیری با امضای ایشان به بنده دادند و تجلیل کردند. از همان جلسه کم کم آشنایی و ارتباط من با ایشان تداوم یافت؛ ایشان مدتی در یونان رایزن فرهنگی بودند و بنده هم مشاور دبیرکل مجمع تقریب بودم و با همکاری یکدیگر کنفرانس‌هایی را با حضور نمایندگان ادیان مختلف برگزار کردیم.

افتخاری بیان کرد: وقتی به ایران هم آمدند، در افتتاحیه و اعلام موجودیت اتحادیه جهانی زن مسلمان از ایشان دعوت کردم و تشریف آوردند، وقتی در مجمع جهانی تقریب مسئولیت گرفتند، اجازه ندادند اتحادیه مذکور از بین برود؛ یک ماه مانده به وفاتشان، در نشستی بین‌المللی حضور یافت و تا آخرین روزهای عمرشان هم دست از فعالیت علمی برنداشتند. هیچ وقت عرصه و صحنه را خالی نکرد و بیماری هم مانع از تلاش وی در عرصه فعالیت دینی و فرهنگی نشد؛ امیدوارم جوانان از تعهد و مسئولیت پذیری ایشان الگو بگیرند؛ ایشان نسبت به خانواده و همسرشان جدی بودند و با دلسوزی و مجاهدت رفتار می‌کردند.

انتهای پیام
captcha