نقش بانوان در تربیت مهدوی
کد خبر: 3930982
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

نقش بانوان در تربیت مهدوی

دشمن در جنگ نرم بهتر از ما، نقاط ضعف و قوتمان را می‌شناسد. سال‌ها پیش در کشور‌های غربی تحقیقات گسترده مبنی بر چگونگی رویارویی با جوانان شیعی که از شهادت نمی‌هراسند صورت گرفت که به ۲ نتیجه مهم دست یافتند.

نقش بانوان در تربیت مهدویغربی‌ها عنوان کردند که اگر ما بتوانیم حیا و عفت را از زنان جامعه شیعی بگیریم و روحیه غیرت و جهادی‌ را از مردانشان سلب کنیم بیش از نیمی از راه را رفته‌ایم، حال سؤال مهم و اساسی اینجاست که چرا وقتی حیا و عفت را در زنان از بین ببرند پیروز این میدان خواهند بود؟ این زن کیست؟ در پاسخ باید بگوییم زن، همسر و مادر خانواده است، فرزندان زیردست مادر رشد پیدا می‌کنند، دشمن به‌خوبی می‌داند که اگر زن را هدف قرار دهد و حیا و عفت او را با جاهلیتی مدرن زیر سؤال ببرد و کمرنگ کند به پیروزی رسیده است. زیرا نیمی از اقشار جامعه بانوان هستند و نیمی دیگر نیز زیردست این بانوان تربیت می‌شوند و رشد می‌کنند.

پرواضح است که وقتی افکار زن را تحت قالب روشنفکری که درواقع همان جاهلیتی است که مدرن و شیک شده و چهره حقیقی خود را پشت نقاب به‌ظاهر زیبا پنهان کرده است تخریب کنند ابتدا خانواده به‌سوی انحطاط می‌رود و در پی آن جامعه رو به‌سوی سقوط و تباهی کشیده خواهد شد و متأسفانه گاهی دشمن در برابر نا آگاهی ما موفق بوده است.

خوب که نگاه کنیم می‌بینیم که امروزه پوشاک، خوراک و حتی آموزش کودکان ما تحت تأثیر این جاهلیت مدرن که به خورد زنان و مادران ما داده‌اند قرار گرفته است و سؤال اساسی اینجاست که چرا مادران ما تغذیه جسم کودکشان برایشان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها در دوران کودکی است، به هر چیزی چنگ می‌زنند و غذاهای کمکی و دارویی و پزشکی برای کودک خود تهیه و به متخصصان تغذیه مراجعه می‌کنند ولی به‌اندازه‌ای که غذای جسم کودک برای ما مهم است غذای روح او برای ما اهمیت دارد؟

به‌کرات شاهد این هستیم که مادران برای آرام کردن کودکان، آن‌ها را در برابر هر رسانه‌ای، فیلم و یا کلیپی قرار می‌دهند و بدون شناخت زیاد هر هم‌نشینی را برای کودکشان برمی‌گزینند. غافل از اینکه همین موارد همان تغذیه روح کودک ماست و اطلاعاتی غلط در دوران کودکی می‌تواند زمینه دین‌گریزی در دوران نوجوانی و جوانی را در پی داشته باشد.

دشمن بسیار کوشیده است تا نقش مادری و همسری را در نگاه بانوان ما کمرنگ و کم ارزش و گاهی بی‌ارزش جلوه دهد. در اجتماع با مادران و همسرانی مواجه هستیم که اکراه دارند و یا برای خود کسر شأن می‌دانند که بخواهند مهم‌ترین وظیفه خود مادر بودن و همسر بودن را عنوان کنند. شبهه دشمن برای اقناع ذهنی زنان این است که هدف اسلام و جامعه مهدوی، خانه‌نشینی زن است و دین با حضور فعال زن در اجتماع مخالف است. بحث ما چون بر پایه مهدویت است ابتدا از نگاه و منظر حضرت صاحب‌الامر(عج) به پاسخ شبهه خواهم پرداخت.

در روایات داریم که 50 نفر از 313 یار حضرت مهدی (عج) از فرماندهان سپاه اصلی حضرت را بانوان تشکیل می‌دهند و این 50 نفر مربوط به فرماندهان اصلی است در حالی که بسیاری از زنان مؤمن و پاکدامن در سپاه حضرت و در رکاب ایشان هستند. در روایتی دیگر می‌بینیم در عصر ظهور حضرت حاکمان بسیاری از شهرها را از بانوان انتخاب می‌کنند و در دوران ظهور زن به چنان جایگاه و مقامی می‌رسد که در منزل خودش نشسته است و می‌تواند فتوا بدهد و این یعنی اینکه زن می‌تواند به مقام اجتهاد برسد.

پس در نگاه مولایمان زن از مقام سیاسی و اجتماعی و معنوی خاصی برخوردار است، نه تنها دین با حضور زن در اجتماع مخالف نیست بلکه با حضور درست و عفیفانه او در جامعه بسیار هم موافق است و چه بسا برخی از شغل‌ها در اجتماع وجود دارد که بسیار زیبنده است که بانوان عهده‌دار آن شوند مانند کادر درمان جهت خدمت‌رسانی به بانوان، آموزش دختران ما در مدارس و مشاغلی ازاین‌ دست وجود دارد که بانوان می‌تواند در آن اشتغال داشته باشند. پس حضور درست و با عفت زن در اجتماع نه تنها منعی ندارد لذا گاهی ضرورت هم دارد.

نقش زنان در طول تاریخ انکارناپذیر است و اگر نگاهی گذرا به صفحه‌های تاریخ داشته باشیم زنان زیادی را خواهیم دید که نقش‌آفرینی کردند، مانند حضرت خدیج (س) که برای گسترش اسلام مضایقه نکردند و ثروت خود را در طبق اخلاص قرار دادند و به رسول خدا پیشکش کردند. حضرت صدیقه طاهره(س) برای اثبات ولایت از تمام هستی خود گذشتند و زینب کبری(س) که اگر روشنگری ایشان نبود شاید فرهنگ اسلام و عاشورا به معنای واقعی به دست ما نمی‌رسید. اگر بخواهیم به قبل‌تر اشاره‌ای داشته باشیم افرادی همچون سمیه بودند که نقش‌آفرینی داشتند.

در دوران انقلاب و به ثمر نشستن این پیروزی نقش زنان پررنگ است و در جنگ تحمیلی بسیاری از زنان در پشت جبهه تلاش فراوان کردند و چه بسیار شهید بانو داریم، به همین جهت نقش بانوان انکارناپذیر بوده، هست و خواهد بود. پس بیاییم بصیرتمان را بالا ببریم و در این میدان که دشمن طراحی کرده است بازی نکنیم و با یادگیری درست آموزه‌های دینی و انتقال صحیح آن به فرزندانمان به این دین پر از رحمت ببالیم.

معصومه انصاری، کارشناس مهدویت، دارای مدرک تخصصی از مرکز تخصصی مهدویت قم

انتهای پیام
captcha