مراحل ۵ گانه انسان کامل در قرآن / معرفت به تنهایی کافی نیست
کد خبر: 3931693
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳

مراحل ۵ گانه انسان کامل در قرآن / معرفت به تنهایی کافی نیست

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مراحل ۵ گانه انسان کامل در قرآن، حضرت خدیجه(س) را انسانی کامل دانست و ۳ نکته مهم در شخصیت اجتماعی این بانوی بزرگوار را برشمرد.

5 مرحله انسان کامل در قرآن / 3 نکته مهم در شخصیت اجتماعی خدیجه(س)به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمدحسین فهیم‌نیا، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته، 6 آبان ماه در اختتامیه جشنواره بزرگداشت حضرت خدیجه(س) با عنوان «بانوی هزاره اسلام» که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین(ع) یزد برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن برای کامل شدن یک انسان 5 مرحله وجود دارد که مرحله اول «معرفت» است، هیچ کاری بدون معرفت پیش نمی‌رود به نحوی که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّه، پس بدان كه هيچ معبودى جز اللّه نيست».

وی ادامه داد: معرفت به تنهایی کافی نیست؛ لذا خداوند مرحله دوم را «حرکت» می‌داند و آیات جهاد و هجرت را بیان می‌کند و اینکه انسان بر اساس دانسته‌های خود باید حرکت کند و در ادامه قرآن سفارش می‌کند علاوه بر حرکت «سرعت» بگیرید و این بدین معناست که کار خیر را در اولین فرصت انجام دهد. در مرحله بعد «سبقت» را بیان می‌کند و در قرآن آمده است: «فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ، شایسته است که مردم از هم سبقت بگیرند» و همچنین بخش پایانی دعای کمیل مؤید این مطلب است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا؛ ما را پيشواى پرهيزگاران گردان» به مرحله پایانی انسان کامل اشاره کرد و گفت: در ادامه مراحل قبل قرآن یک قدم بالاتر رفته و الگو شدن برای خوبان را مطرح می‌کند.

فهیم‌نیا با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) مراحل پنج‌گانه قرآن را به خوبی پشت سر گذاشتند، سه نکته مهم در شخصیت اجتماعی این بانوی بزرگوار را «انتخاب‌گری هوشمند»، «حضور اجتماعی نقش‌آفرین» و «شجاعت و استقامت» دانست و افزود: در بحث اقتصادی و مالی حضرت خدیجه(س) در بین افرادی که در مکه و حجاز بودند وقتی متوجه شخصیت رسول اکرم(ص) می‌شوند پیشنهاد شریک تجاری را به ایشان داده و حتی در سفر، غلامان و کارگران خود را در اختیار ایشان گذاشتند که سفر موفقیت‌آمیز تجاری رقم خورد.

وی افزود: در انتخاب شریک زندگی نیز با اینکه افراد زیادی برای خواستگاری ایشان آمدند و بر اساس نقل قول‌هایی که وجود دارد برخی معتقدند ابوطالب(ع) پیشنهاد ازدواج دادند و برخی معتقدند حضرت خدیجه(س) واسطه‌ای فرستادند برای این ازدواج با برجسته‌ترین انسان تاریخ، اما در هر حال این ویژگی انتخاب‌گری هوشمند را می‌رساند که همسرش گل سر سبد عالم بشریت باشد. همچنین در انتخاب دین حضرت خدیجه(س) اولین افرادی بودند که پس از رسالت پیامبر، اسلام را می‌پذیرد و ایشان ذره‌ای تأخیر در انتخاب دینی که کامل‌ترین دین‌هاست، نداشتند. حضرت خدیجه(س) با حفظ عفاف و حجاب یک تاجر موفق بودند و اموال خود را وسیله قرار دادند که خود نشان دهنده حضور اجتماعی ایشان است.

فهیم‌نیا در پایان اظهار کرد: در کنار اقدامات خوب ایشان شجاعت این بانوی بزرگوار مثال زدنی است که در بین مردمی با اعتقاد به پرستش بت‌ها و جو حاکم بر مکه، با شجاعت در مسجدالحرام به عبادت ایستاد و در برابر سرزنش‌ها در ارتباط با ازدواج با پیامبر و پذیرش دین اسلام مقاومت نشان می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان اظهار کرد: اکنون زنان و مردان جامعه باید این شخصیت بزرگ را الگوی خویش قرار داده، زیرا که با حفظ ملاک و معیارهایی که وجود داشت، با شجاعت و استقامت و در اوج سختی‌ها در کنار پیامبر ایستاد.

انتهای پیام
captcha