ائمه اطهار(ع) در رسالتی که داشتند، هیچ‌گاه تک‌بعدی عمل نکردند
کد خبر: 3931919
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
دانشیار جامعةالمصطفی العالمیه:

ائمه اطهار(ع) در رسالتی که داشتند، هیچ‌گاه تک‌بعدی عمل نکردند

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: تلاش پژوهشگران و محققان در استخراج اندیشه‌های فرهنگی اهل بیت(ع) بر کسی پوشیده نیست، اما در بررسی آموزه‌های ائمه(ع) و نقش ایشان در جامعه، خواهیم فهمید که ائمه اطهار(ع) تک‌بعدی عمل نکرده و همواره به دنبال نهادینه‌سازی فرهنگ در جامعه اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نعمت‌الله صفری فروشانی، دانشیار جامعةالمصطفی العالمیه امروز در نشست علمی «نقش امامان شیعه در تمدن یا فرهنگ اسلامی» که در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهارکرد: نقش امامان شیعه در تمدن یا فرهنگ اسلامی مهم و مبنایی است، به‌طوری که بررسی نقش در موضوعات تاریخی، نیازمند استناد دقیق است.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بازشناسی فرق تمدن و فرهنگ، هدایت انسان به صراط مستقیم را مهم‌ترین رسالت ائمه اطهار(ع) دانست و اذعان کرد: در تعاریف تاریخی، تمدن به معنای دستاورد‌های مادی جامعه بشری است. براساس تعاریف گفتمان تاریخی، دستاورد‌های مادی به علوم و فنون، تشکیلات و نهاد‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نیز هنر، معماری و شهرسازی تقسیم‌بندی می‌شود؛ این موارد، از مظاهر تمدن به شمار می‌روند.

صفری فروشانی بر اهمیت بررسی نسبت تمدن با دین و آموزه‌های دینی اشاره و خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی به عنوان تمدنی که به دست نبی مکرم اسلام(ص) بنیان‌گذاری شد، در دوره‌های مختلف اوج گرفت و در قرن ۴ قمری به قله خود رسید، بررسی می‌شود. تمدن طبق یک تعریف، محصول مسلمانان و برگرفته از ذهنیت و تحت تأثیر آموزه‌های اسلامی است.

سخنران این نشست، فرهنگ را به معنای دستاورد‌های معنوی بشری تعریف کرد و گفت: فرهنگ، تجلی نوع باورها، ارزش‌ها، رفتار‌ها و اخلاقیات است.

وی با بیان اینکه سنت نبوی(ص) در خلق گفتمان و واژه‌ها بسیار پویا عمل کرده است، افزود: با رجوع به آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) متوجه خواهیم شد که آموزه‌های اسلامی با خلق واژه‌های نو، در تبیین فرهنگ نو بسیار پویا عمل کرده است.

دانشیار جامعةالمصطفی العالمیه ضمن اشاره به برخی از محور‌ها و مؤلفه‌های فرهنگ اسلامی با بیان اینکه فرهنگ قرآنی دو بال ایمان و عمل صالح را اساس تعالی آدمی می‌داند، گفت: دین متکفل فرهنگ است؛ از این رو، فرهنگ باید به صورت تخصصی در محافل دینی بررسی شود، زیرا فرهنگ زیربنای تمدن و در تمدن‌سازی مؤثر است.

وی با بیان اینکه علوم طبیعی بما هو علم، سکولار بوده و منفعت‌طلبی، مهم‌ترین پایه و هدف آن به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: مواسات از واژگان مهمی است که اسلام با خلق آن، تأثیر بسزایی در نوع مواجهه آحاد جامعه با علوم و تجربیات بشری ایجاد کرده است.

سخنران نشست بر مهجوریت فرهنگ به صورت روشمند و علمی در محافل دانشگاهی اشاره کرد و با بیان اینکه مهجوریت سبب شده است کسانی نظرات دفاع‌ناپذیر بیان کنند و به رشته تحریر درآورند، گفت: تعریف مؤلفه‌های فرهنگ در قالب رساله و پایان‌نامه بسیار حائز اهمیت بوده و باید ارزش بیشتری برای فرهنگ قائل شویم.

انتهای پیام
captcha