نبود تعادل در عرضه و تقاضا عامل اصلی بی‌ثباتی در اقتصاد ایران است
کد خبر: 3932056
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
حجت‌الاسلام شفیعی‌نژاد:

نبود تعادل در عرضه و تقاضا عامل اصلی بی‌ثباتی در اقتصاد ایران است

مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: وقتی ثبات باشد می‌توانیم از رشد مطلوبی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی برخوردار باشیم که همین موضوع می‌تواند قدرت کشور را به دنیا نشان دهد اما اگر ثبات اقتصادی نباشد و عرضه و تقاضا را متعادل نکنیم، کنترلی بر روی تورم نداشته و ارزش پول ملی را حفظ نکنیم، جهش تولید و اقتدار کشور در سطح کلان نیز محقق نخواهد شد.

عباس شفیعی نژاد

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس شفیعی‌نژاد، مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و عضو هیئت‌مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در مباحث علمی اقتصادی برای مسئله ثبات در اقتصاد یک کشور شاخص‌های مختلفی را بیان می‌کنند که یکی از این شاخص‌ها موضوع تورم است. در واقع اگر کشوری بتواند تورم‌ را زیر پنج درصد نگه دارد می‌توان گفت از یک ثبات نسبی برخوردار است. شاخص دیگر برای ثبات اقتصادی، ارزش پول ملی است. وقتی ارزش پول ملی یک کشور دائما دچار نوسان به سمت پائین باشد؛ یعنی ارزش آن در مقابل ارزهای خارجی کاهش پیدا کند ضرر زیادی برای بنگاه‌های اقتصادی، تولیدکنندگان و به ویژه کسانی دارد که واردکننده کالاهای اساسی و ضروری از خارج کشور هستند، لذا این وضعیت باعث به هم خوردن ثبات اقتصادی می‌شود.


بیشتر بخوانید:


دلایل بی‌ثباتی در اقتصاد ایران

وی افزود: جدای از این فاکتورهایی که بیان شد مهم‌ترین عامل در ثبات اقتصادی، تعادل در عرضه و تقاضا است؛ یعنی در جهات مختلف در بازار کار، بازار سرمایه، بازار کالا و بازار پول اگر تعادل در جانب عرضه و تقاضا وجود داشته باشد شاهد ثبات اقتصادی هستیم وگرنه هرجا این تعادل به هم بخورد ثبات اقتصادی نیز از بین می‌رود. وقتی بحران‌های اقتصادی را بررسی می‌کنیم عمدتاً به همین عدم تعادل‌ها در بازارهای مختلف بر می‌گردد.

حجت‌الاسلام شفیعی‌نژاد اظهار کرد: البته عوامل دیگری همانند حفظ سطح دستمزدها و رشد اقتصادی حداقل 5 تا 8 درصد به عنوان شاخص‌های دیگر برای ثبات اقتصادی مطرح هستند ولی مهم‌ترین موضوع به همان تعادل بر می‌گردد اما درباره اینکه چه کنیم که ثبات در اقتصاد ایجاد شود باید گفت که راه‌حل در همین مسئله یعنی حفظ تعادل عرضه و تقاضا در بازارهای مختلف است. برای مثال وقتی میزان تقاضای ارز خیلی بیشتر از عرضه آن باشد همانند اتفاقی که اخیرا در کشور ما رخ داد از سوی دیگر تقاضا به ویژه برای ورود مواد اولیه به جای خود باقی است، لذا شاهد افزایش تورم و در نتیجه بی‌ثباتی در اقتصاد هستیم.

استاد دانشگاه قم با اشاره به دلایل اصلی بی‌ثباتی در اقتصاد ایران بیان کرد: عنصر دیگر تقاضای سفته‌بازی برای ارز بود که به این وضعیت بی‌ثبات در اقتصاد کمک کرد. سفته‌بازان در این برهه چنین انتظاراتی دارند که به دلیل تقاضای ارز نرخ آن بالا خواهد رفت لذا اقدام به خرید به هر میزان و قیمتی در بازار می‌کنند بنابراین تعادل عرضه و تقاضا به هم خورده و کشور دچار بحران ارزی می‌شود که اثر خود را بر روی کل اقتصاد می‌گذارد.

تبعات بی‌ثباتی در بازار ارز

مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: در بحران ارزی اخیری که رخ داد تولید کنندگان و واردکنندان با مشکلات بسیاری مواجه شدند لذا غذای دام و طیور و روغن بسیار گران شد بنابراین اگر این تعادل را حفظ نکنیم شاهد چنین تبعاتی خواهیم بود. در همین بازار اگر می‌توانستیم جلوی تقاضای سفته بازی را با مالیات بر عایدی سرمایه بگیریم و ارزهای اختصاص داده شده را به طور کامل کنترل و ارز 4200 تومانی که منجر به رانت می‌شود را حذف می‌کردیم بسیاری از مشکلات در بازار ارز حل شده و ثبات به این بخش از اقتصاد باز می گشت.

عضو هیئت‌مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه یادآور شد: در بازار بورس و سرمایه نیز گاهی با هجوم مردم برای خرید سهام مواجه هستیم و این وسط هم دلالان و سفته‌بازان بزرگ به دنبال نوسان‌گیری افتادند لذا اگر نهادهای نظارتی ورود نکرده و هر کس به هر میزانی بتواند سهام شرکت‌های مختلف را خریداری و از آن نوسان‌گیری کند اصلی‌ترین مولفه ثبات در این بخش از اقتصاد نیز از بین خواهد.

وی در پایان درباره نقش ثبات اقتصادی در اقتدار ملی گفت: رابطه این دو بسیار واضح است. وقتی ثبات باشد می‌توانیم از رشد مطلوبی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی برخوردار باشیم که همین موضوع می‌تواند قدرت کشور را به دنیا نشان دهد اما اگر ثبات اقتصادی نباشد و عرضه و تقاضا را متعادل نکنیم، کنترلی بر روی تورم نداشته و ارزش پول ملی را حفظ نکنیم جهش تولید و اقتدار کشور در سطح کلان نیز محقق نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha