جایگاه بانوان مسلمانان در ایجاد تمدن اسلامی
کد خبر: 3932432
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
استاد دانشگاه لبنان در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا تبیین کرد؛

جایگاه بانوان مسلمانان در ایجاد تمدن اسلامی

استاد دانشگاه لبنان گفت: زن‌ها امروز مدرسه، مادر، همسر، رهبر و راهنما هستند. زن‌ها همه نقش‌های خود را در منزل انجام می‌دهند و باید قدرتمند، با‌بصیرت و هوشیار باشند تا بتوانند مسائل مختلف را کنترل کنند. بر این اساس، نقش زنان در این مقطع نقشی اساسی است. کما اینکه زن‌ها نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و امام خمینی‌(ره) بر این عقیده بود که انقلاب اسلامی مدیون زن‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، دکتر راغده المصری، استاد دانشگاه لبنان در «وبینار منطقه‌ای غرب آسیا» این کنفرانس تصریح کرد: امروز در هفته وحدت در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اسلامی و به خاطر شرایط مربوط به کرونا به صورت مجازی در کنار یکدیگر جمع شده‌ایم.

وی افزود: امروز ویروس کرونا تمام جهان را دربرگرفته است و اگر نحوه مقابله با آن را ندانیم، تهدید و خطری برای انسانیت به شمار می‌آید.

دکتر المصری گفت: ما امروز در برابر فرهنگی جدید هستیم که اکنون در آن به سر می‌بریم و در دوره پسا‌کرونا نیز با آن مواجه خواهیم بود. انسان‌ها امروز متوجه شدند که اگر قوانین و نظام انسان‌دوستانه نباشد، با شکست مواجه خواهند شد. در سایه این شرایط سخت باید به عنوان امت اسلامی با آن مقابله کنیم. ما امتی هستیم که هر تهدیدی را تبدیل به فرصت می‌کنیم و این چیزی بود که در 40 سال گذشته نیز شاهد آن بودیم. وقتی که تهدیدات، محاصره، بحران‌های اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد، اما ایران سربلند و قدرتمند‌تر بیرون آمد.

وی ادامه داد: حتی در محاصره یمن نیز این کشور همچنان با استقامت و قدرتمند است. همچنین در لبنان و فلسطین با این بحران‌ها مواجه شدیم. تهدیدها را تبدیل به فرصت کردیم و کرونا را نیز تبدیل به فرصت خواهیم کرد تا بتوانیم به خودکفایی امنیتی و مواد غذایی برسیم. برای اینکه بتوانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، باید به دو مسئله توجه داشته باشیم: نقش زنان و نقش جوانان در این مقطع. این دو مسئله می‌توانند به ایجاد یک فرهنگ جدید و اسلامی کمک کنند. در اینجا به طور خاص به زنان و جوانان مسلمان اشاره می‌کنم. این دو، میراث فرهنگی اصیلمان را احیا خواهند کرد.

وی گفت: زن‌ها امروز مدرسه، مادر، همسر، رهبر و راهنما هستند. زن‌ها همه نقش‌های خود را در منزل انجام می‌دهند و باید قدرتمند، با بصیرت و هوشیار باشند تا بتوانند مسائل مختلف را کنترل کنند. بر این اساس، نقش زنان در این مقطع نقشی اساسی است. کما اینکه زن‌ها نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و امام خمینی‌(ره) بر این عقیده بود که انقلاب اسلامی مدیون زن‌ها است. کما اینکه در تربیت جوانان مقاومت، الحشد الشعبی، جوانان جهاد مقدس، فلسطین و جوانان یمن نقش بسزایی داشتند. زن‌ها با تربیت و آماده‌سازی، استقامت، مقاومت و بصیرت خود پیروزی می‌آفرینند.

دکتر المصری یادآور شد: ما مدیون جوانان هستیم و به آن‌ها نیازمندیم. آن‌ها امید آینده هستند و بر اساس آن‌، فرآیند ساختن و احیای جامعه صورت می‌پذیرد.

وی افزود: کرونا ما را سریع‌تر به سمت تولید علمی در شبکه‌های اجتماعی پیش برد و شبکه‌های اجتماعی امروز به یاری خداوند متعال و امدادهای غیبی، پر از برنامه‌ها و فرهنگ‌های اسلامی و آگاهی‌افزایی است. در حالی که پیش از این، بخش زیادی از فضای رسانه‌ای متعلق به طرف مقابل بود و ما حضور کمرنگی در آن داشتیم. امروز از این وسایل و بسترها برای انتشار علم استفاده کردیم.

استاد دانشگاه لبنان اضافه کرد: کرونا فرصتی برای احیای بخش کشاورزی و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، فراهم آورد. اغلب این کشاورزان در کشورهای عربی و اسلامی در حاشیه بودند؛ چرا که کشورهای ما، مواد غذایی و کالاها را از کشورهای خارجی وارد می‌کردند. این مسئله، مشکل و باری بر دوش کشاورزان و بخش کشاورزی بود. کرونا امروز تهدیدی برای کشورها است. چون این کشورها امکان تعامل با کشورهای دیگر را ندارند. بنابراین، به سمت کشاورزی و احیای آن سوق داده شدند و این مسئله فرصت‌های زیادی را ایجاد کرد.

دکتر المصری در پایان گفت: در اینجا می‌خواهم به سخن رهبر جمهوری اسلامی ایران امام خامنه‌ای حفظه الله اشاره کنم که فرمودند امسال، سال جهش تولید است. به یاری خداوند متعال و مقاومت و استقامت ما، با کرونا مقابله خواهیم کرد و شاهد جهش تولید خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha