پیشرفت و احیای تمدن اسلامی در گرو وحدت مسلمانان است
کد خبر: 3932425
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
در وبینار منطقه‌ای پاکستان مطرح شد؛

پیشرفت و احیای تمدن اسلامی در گرو وحدت مسلمانان است

قبله ایاز، رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان و مولانا عبدالمتین آخوندزاده، رئیس مجلس دانش و فکر کویته در وبینار منطقه‌ای پاکستان با موضوع «فرصت‌های پیش‌رو در جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری‌های جهان‌گیر» سخنرانی کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، دکتر قبله ایاز، رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان در وبینار منطقه‌ای پاکستان با موضوع «فرصت‌های پیش‌رو در جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری‌های جهان‌گیر» اظهار کرد: خدای متعال در کشورھای اسلامی نعمت‌ھایی را گذاشته است تا از آنان استفاده بھینه کنیم، اما آن نعمت‌ھا پراکنده است. به عنوان مثال، ما نفت، گاز، طلا، مواد غذایی و میوه‌ھای فراوان داریم، خدا فصل‌ھای خوب به ما داده است، از ھمه مھم‌تر خدای متعال به ما جمعیتی با اکثریت جوان و یک نظام شایسته داده است. پس ما ھمه این نکات مثبت را در نظر گرفته و از یکدیگر یاد بگیریم و با استفاده از تجربیات یکدیگر، برای آینده صورتگری کنیم.

وی با بیان اینکه جوامع اسلامی برای پیشرفت نیازمند دوری از اختلافات و رفتن به سمت اتحاد هستند: اکنون باید بین کشورھای اسلامی یک ھدف با مقصد اتحاد و اتفاق صورت بگیرد که در این شرایط شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. بعضی از کشور‌ھای ما دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای ھستند، بعضی‌ھا پول فراوان دارند. ما می‌توانیم ھمه اینھا را جمع کنیم و برای نسل آینده یک منطقه اسلامی محفوظ، توانمند و پیشرفته بسازیم.

رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان تأکید کرد: مردم مسلمان رابطه عشق و علاقه با یکدیگر دارند، اما اختلافاتی که داریم صرفاً سیاسی است. اختلافات از کسانی نشئت می‌گیرند که برای قدرت، اقتدار، امکانات یا برای یک قطعه زمین باھم درگیرند و این برای سیاستمداران اولویت دارد. اگر اولویت اصلی‌مان را درک کنیم، به این نتیجه خواھیم رسید که اگر یکدیگر را تقویت کنیم، ھمه ما قوی خواھیم شد. اگر ما اغراض کوچ‌گرا را کنار بگذاریم و از اختلافات دوری کرده، به سمت اتفاق و وحدت برویم، ھمه ما می‌توانیم باھم رشد کنیم.

قبله ایاز تصریح کرد: نظریه تکفیری کاملاً با روح اسلام منافی است. این ھرگز مسئولیت ما نیست که دیگران را کافر قرار دھیم. مسئولیت ما این است که دیگران را ھم وارد محدوده اسلام کنیم، پس اسلام ھمیشه ھمین فتوی و رای را داده است که ما اصلاً اجازه نداریم کسی را کافر قرار دھیم. ایران در رد نظریه تکفیری نقش بسزایی دارد و افکار و نظریات مرحوم امام خمینی(ره) و تلاش و کوشش ایشان برای حمایت از مستضعفین جھان بود و ایشان بر این شعار، عمل ھم کردند و موضعی که ارایه دادند، در آن موضع سعی کردند که اگر ما باھم اختلافات جزیی داریم، از آنھا صرف نظر کنیم و به طرف وحدت کلمه برویم.

وی افزود: به تازگی فتوایی از طرف آیت‌الله سیستانی آمده است که بر شیعیان واجب است که مقدسات اھل سنت را محترم بشمارند. به نظر من این یک فتوای عظیم است و می‌تواند اساس ھمگرایی بین شیعیان و اھل سنت باشد و می‌تواند اختلافات و سوء‌تفاھم‌های گذشته را دور کند.

رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان همچنین اظهار کرد: این تصمیم درستی بود و راه‌حل اختلافات تاریخی ما ھم ھمین است که به جای اینکه برای تعیین یک روز، اختلاف راه بیاندازیم، چرا ما تمامی این تواریخ را قبول نکنیم؟

قبله ایاز بیان کرد: البته در این قضیه ھم شیعیان نقش خوبی ایفا کردند. علما و مجتھدین شیعه گفتند که ما از اشرار حمایت نمی‌کنیم و بر علیه افراد شرور در دادگاه شکایت ھم ثبت کردند و اھل سنت ھم تظاھرات انجام دادند، اما ھیچ کار خشونت‌آمیز انجام ندادند. به نظر بنده این خیلی خوشایند است و ما الآن داریم به سمت عید میلاد پیامبر(ص) می‌رویم و ھفته‌ای که درپیش داریم، ان‌شاء‌الله ھفته‌‌ای به دور از اختلافات و ھفته‌ تجدید عھد ما باشد و پیامی که می‌خواھیم به دیگران بدھیم، پیام حسن، تعامل و رابطه حسنه باشد.

قبله ایاز: جوامع اسلامی برای پیشرفت نیازمند دوری از اختلافات و رفتن به سمت اتحاد هستند/ مولانا آخوندزاده: وحدت، راهکار احیای مجدد تمدن اسلامی است

در همین حال، مولانا عبدالمتین آخوندزاده، رئیس مجلس دانش و فکر کویته در وبینار این کنفرانس گفت که امروز، روز احیای مجدد امت اسلام در تمامی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... است. تا وقتی که ما به طرف اختراع و ایجاد نرویم، وابسته به غرب می‌مانیم. یعنی ما چطور می‌توانیم امت را دوباره به سمت وحدت، زندگی زیبا و امنیت و صلح ببریم؟

وی افزود: ما باید ببینیم با توجه به پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی، اسلام را چگونه می‌توانیم به عنوان آخرین دین به مردم بشناسانیم.

رئیس مجلس دانش و فکر کویته تأکید کرد: اسلام دینی است که با فطرت آدمی سازگار است. در اسلام نظم الهی مطرح شده است؛ یعنی اسلام نظام حیاتی را مطرح کرده که از آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) به دنبال پیاده کردن آن بودند و بر ھمین اساس، نظام انسان‌سازی شده است.

وی ادامه داد: نظام حیاتی که اسلام مطرح کرد، یک دارایی برای انسان‌ھا است. پیشرفت انسان‌ها در گرو عمل به این نظام است. البته به نظر ما رشد و پیشرفت علمی غرب بدون استفاده وحی و معارف الھی، به انسان‌ھا ضرر رسانده است.

مولانا آخوندزاده یادآور شد: منبع اصلی علم، وحی الھی است. تا زمانی که امت اسلامی از وحی الگو گرفت، پیشرفت کرد، اما وقتی وحی را رها کرد، رشد و پیشرفت نکرد. متأسفانه دیگران از وحی استفاده می‌کنند، اما ما استفاده نمی‌کنیم. این ضعف مسلمان‌ھا است و ما باید این ضعف را درک کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: تا وقتی که علم اقتصاد را درست درک نکنیم، نمی‌توانیم دنیای اسلام را با دنیای شرق و غرب و اروپا مقایسه کنیم. جوانان ما می‌خواھند به غرب ھجرت کنند. ما معیار و مقیاس علمی را از غرب می‌گیریم. زمانی ھمه اینھا دست ما بود، اما امروز در دست غربی‌ھا است.

رئیس مجلس دانش و فکر کویته یادآور شد: تا وقتی که ما به طرف اختراع و ایجاد نرویم، وابسته به غرب باقی می‌مانیم.

انتهای پیام
captcha