از ضرورت عذرخواهی مکرون تا طرفداری امارات
کد خبر: 3932737
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
آخرین تبعات مواضع اسلام‌ستیزانه مکرون؛

از ضرورت عذرخواهی مکرون تا طرفداری امارات

به دنبال اهانت‌های مکرر فرانسه به مقدسات دین اسلام، شخصیت‌های مختلف جهان اسلام خواستار عذرخواهی علنی امانوئل مکرون از مسلمانان شدند، اما امارات متحده عربی از موضع ضد اسلامی مکرون دفاع و از اقدامات او علیه مسلمانان حمایت کرد.  

به گزارش ایکنا، از هفته گذشته موج گسترده اعتراضات جهانی علیه حمایت «امانوئل مکرون» به سبب انتشار کاریکاتورهای موهن در نشریه شارلی ابدو به راه افتاده است و مسلمانان نقاط مختلف جهان در تظاهرات‌هایی اعلام کرده‌اند که پیامبر اسلام(ص) خط قرمز ماست و به هیچ وجه توهین به ساحت ایشان را برنمی‌تابند. برخی از کشورهای اسلامی نیز این کشور را به تحریم کالاهای فرانسوی تهدید کردند.
 
مکرون در گفت‌وگویی با شبکه قطری «الجزیره» اعلام کرد: احساسات مسلمانان را در قبال کاریکاتورهای موهن درک می‌کند و کاریکاتورهای مذکور یک پروژه دولتی نیستند، بلکه برآمده از روزنامه‌های آزاد، مستقل و غیروابسته به دولت‌اند.

«عبدالباری عطوان»، تحلیل‌گر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم، نیز در مقاله‌ای با پرداختن به علل عقب‌نشینی امانوئل مکرون از اهانت گستاخانه‌ علیه پیامبر اکرم(ص) تأکید کرد: او باید رسماً از مسلمانان سراسر جهان عذرخواهی کند. این عقب‌نشینی مکرون در واقع تلاشی برای متوقف کردن کمپین‌های تحریم کالاهای فرانسوی بود که در سراسر جهان اسلام به راه افتاده است. اما تنها عقب‌نشینی کافی نیست و رئیس‌جمهور فرانسه باید صراحتاً از 2 میلیارد مسلمان عذرخواهی کند.

در همین راستا، علی محیی‌الدین قره‌داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان، یکشنبه از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، خواست که از محضر حضرت رسول اکرم(ص) و همه مسلمانان عذرخواهی و قوانینی را تصویب کند که توهین به اسلام و مقدسات دینی را جرم بداند.
 
وی در توئیتر گفت: سخنان مکرون در گفت‌وگو با الجزیره گامی به سمت میانه‌روی بود؛ اما برای برطرف کردن رنجیدگی مسلمانان کافی نیست. از مکرون انتظار داریم که با شجاعت و صراحت از محضر نبی اعظم، حضرت محمد(ص) و همه مسلمانان عذرخواهی کند و گفت‌وگویی سازنده و جدی را آغاز و قوانینی را تصویب کند که توهین و تحقیر علیه اسلام را جرم محسوب و ممنوع می‌کند.
 
از سوی دیگر، «آل الشیخ»، وزیر امور اسلامی و دعوت و ارشاد عربستان سعودی، در اعتراض به اهانت مکرون به پیامبر اسلام(ص) گفت: همه مسلمانان به ویژه مسلمانان ساکن کشورهای غربی باید توجه کنند که در دام اهانت به پیامبر اکرم(ص) یا اهانت به دین اسلام قرار نگیرند. این دام را دشمنان پهن کرده‌اند تا اهداف خود را محقق سازند، اما عواقب وخیم آن نصیب همه خواهد شد.


دفاع امارات از مواضع مکرون


در حالی که امارات متحده عربی از موضع ضد اسلامی مکرون دفاع و از اقدامات او علیه مسلمانان حمایت کرد.
 
انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی گفت: تصور اینکه مکرون تمایل به عقب راندن مسلمانان دارد، اشتباه است. اگر به سخنان او خوب گوش دهیم، متوجه می‌شویم که او نمی‌خواهد مسلمانان را در غرب کنار بزند. دولت فرانسه حق دارد به موازات مبارزه با افراط‌گرایی، راه‌های دستیابی به این هدف را جست‌وجو کند.


به آتش کشیدن تصاویر مکرون در «مالی»

 
همزمان با تداوم تظاهرات ضد فرانسوی در کشورهای مختلف جهان اسلام و به آتش کشیده شدن تصاویر مکرون و پرچم فرانسه، حمایت اقشار مختلف کشورهای اسلامی از درخواست چهره‌های مذهبی و سیاسی برای تحریم کالاهای فرانسوی به دلیل اظهارات مکرون علیه اسلام همچنان ادامه دارد. موج نارضایتی از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در کشورهای اسلامی در حال گسترش است و به کشور مالی رسیده، جایی که پاریس از حمله به منافع خود در این کشور وحشت دارد.

شهروندان مالی روز پنجشنبه در منطقه «کیدال» در شمال شرق این کشور و نزدیک به پایگاه نظامی فرانسه، که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خارج فرانسه است و در آنجا ۵۱۰۰ نیروی نظامی فرانسوی برای مبارزه با تروریسم حضور دارند، تصاویر رئیس‌جمهور فرانسه را که به شکل سگ بود در خیابان‌ها به آتش کشیدند.

انتهای پیام
captcha