درک نکردن آیات قیامت دلیلی برای دست کشیدن از معنای ظاهری آن نیست
کد خبر: 3934234
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

درک نکردن آیات قیامت دلیلی برای دست کشیدن از معنای ظاهری آن نیست

استاد حوزه علمیه در جلسه تفسیر گفت: اینکه دانش ما نسبت به قیامت محدود است، دلیلی بر این نیست که ظاهر آیات را رها کنیم و همه را به تأویل و تفسیر باطنی ببریم.

یبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 19 آبان‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه فرقان با اشاره به آیه 24 این سوره «أَصْحَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَئِذٍ خَيْرٌ مُسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِيلًا» اصحاب بهشت را دارای جایگاه و محل امن و آرام در قیامت دانست و گفت: ما معتقدیم حشر اخروی مادی است، بنابراین این آیات بیانگر وضعیت عالم ماده در آن زمان است؛ این آیات برای علمای گذشته و حتی متأخرین قابل فهم نبوده و نیست، اما آنچه از آیات بر می‌آید، این است که در روز قیامت تحولات عجیبی رخ می‌دهد و در آن روز روابطی که امروز در عالم ماده وجود دارد، تغییر خواهد کرد.

وی افزود: یعنی در آخرت با اینکه بهشت و جهنم و لذات و عذاب‌ها، مادی است، اما قوانین عالم دنیا بر آن حاکم نیست؛ مثلاً در آیه«وَيَوْمَ تَشَقَّقُ السَّمَاءُ بِالْغَمَامِ وَنُزِّلَ الْمَلَائِكَةُ تَنْزِيلًا»؛ بیان فرموده که آسمان با ابرها پاره پاره می‌شود. آیا این همان پدیده‌ای است که در دنیا بارها مشاهده کرده‌ایم؟ علامه طباطبایی می‌گوید مراد این نیست که آسمان توسط ابرها تکه تکه شود، بلکه در حالی که ابرها وجود دارند، آسمان تکه پاره می‌شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: 60 سال پیش، فیزیکدانان تصور می‌کردند که تمامی کشفیات فیزیکی انجام شده و کار دیگری باقی نمانده است، اما وقتی کشفیات دوره متأخر آغاز و نسبیت عام و خاص مطرح شد، دیدند چیزی که نیوتن کشف کرده، قطره‌ای از یک دریاست؛ طبق معمول بشر وقتی دو کلمه جدید یاد گرفت، مغرور شد، مانند طلبه‌ای که تا «ضَرَب ضَرَبا ضربوا» یاد گرفت، فکر می‌کند که عالِم شده است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: به تعبیر شیخ محمد بهاری در رساله تذکرة المتقین، «العلماء مغرورون»؛ یعنی برخی علما همین که مقداری علم فرا گرفتند، حالشان تغییر می‌کند؛ علمای فیزیک هم مسثتنی نیستند و به تدریج به این نتیجه رسیدند که عالم دارای بخشی است که ما آن را نمی‌بینیم و چندین برابر این مقداری است که ما می‌بینیم و نام آن را ماده تاریک گذاشتند؛ در ادامه بشر به این نکته پی برد که در جهان، انرژی تاریک هم وجود دارد، لذا دانش امروز فیزیک مربوط به کمتر از ده درصد عالم ماده است و بیش از 90 درصد آن انرژی و ماده تاریک است که فقط ما می‌دانیم هست و نمی‌دانیم ماهیت آن چیست. میلیاردها دلار در این زمینه هزینه شده، اما هیچ کس توفیقی در کشف ماهیت آن نداشته است.

وی اضافه کرد: علامه از این آیه تعبیر غیرمادی کرده است؛ یعنی پرده‌های معنوی کنار می‌رود و آسمان معنوی گشوده می‌شود، اما به هر حال واقعا در آن عالم، تحولات ماهوی رخ می‌دهد، به گونه‌ای که بهشتیان هرچه بخواهند می‌خورند و سنگین نمی‌شوند و هر چیزی بخواهند در دسترس آنان است؛ در آنجا از هر درختی هر میوه‌ای بخواهیم می‌توانیم برداشت کنیم، در حالی که در دنیا از درخت سیب نمی‌توان گلابی چید و هر درختی هم با درخت دیگری قابل پیوند نیست.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: اینکه دانش ما نسبت به قیامت محدود است، دلیلی بر این نیست که ظاهر آیات را رها کنیم و همه را به تأویل و تفسیر باطنی ببریم؛ واقعاً بساط عالم در قیامت تغییر کرده و بساط جدیدی ایجاد می‌شود؛ شاید ماده پنهانی که در حاشیه زندگی ما هست، ظهور و بروز می‌یابد و آن وقت خواهیم دید چه دنیایی است و ما با این همه ادعا از آن بی‌خبریم.

انتهای پیام
captcha