انتشار پربسامد اخبار فساد سبب رواج بیشتر فساد است
کد خبر: 3934675
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
آیت‌الله هادوی تهرانی:

انتشار پربسامد اخبار فساد سبب رواج بیشتر فساد است

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه انتشار پربسامد اخبار فساد سبب رواج بیشتر فساد است، گفت: وقتی اخبار فساد بیش از حد در رسانه‌ها منتشر شود، قبح آن از بین می‌رود و دیگران هم ترغیب به این کار می‌شوند؛ لذا به نظر بنده این کار شرعاً جایز نیست.

هبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، امروز، 21 آبان‌ماه، در ادامه تفسیر سوره نور، گفت: خداوند بعد از آنکه در آیه 11 این سوره «إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ»، ماجرای افک را بیان کرد، دائماً بر این موضوع تأکید فرمود که وقتی شخصیت مهمی در جامعه اسلامی مورد اتهام و تهاجم تبلیغی  قرار می‌گیرد، مؤمنان نباید به راحتی آن را بپذیرند؛ همچنین در آیه 19 مجدداً بر  این مضمون تأکید و فرمود: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ کسانی که دوست دارند فحشاء در جامعه اسلامی شیوع و گسترش پیدا کند برای آنان عذاب دردناکی در دنیا و آخرت وجود دارد».

وی افزود: ان تشیع الفاحشه تعبیر عجیبی است؛ زیرا صرفاً شامل کسانی نمی‌شود که  خودشان مرتکب کار زشتی از جمله فحشا می‌شوند و یا مرکز فحشا در جامعه تاسیس می‌کنند بلکه شامل کسانی هم هست که نسبت زشت مانند زنا به دیگران می‌دهند. اشکال کار این گروه این بود که افک را شنیدند و آن را قبول کردند و ترویج دادند، به تعبیر آیه 15 این سوره «وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ؛ كارى سهل و ساده است با اينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود»؛ یعنی در نزد آنان کار سبکی بود، در حالی که در نزد خدا کار عظیمی است.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: به نظر بنده از لحاظ فقهی این مسئله امروز هم مصادیق خود را دارد و شامل برخی از اخبار فساد در جامعه می‌شود؛ اینکه به نام اطلاع و خبررسانی اخبار زنا و دزدی و فسادهای مالی و اخلاقی گفته شود، شرعاً جایز نیست؛ این که عموم مردم بدانند چند نفر زنا کرده‌اند، به چه درد می‌خورد؛ البته کسانی که مسئول تأمین امنیت جامعه هستند، می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند، ولی برای کسی که طلبه حوزه است، چه فایده‌ای دارد؛ انتشار زیاد چنین اخباری سبب ریختن قبح آن در جامعه می‌شود.

بحران خانواده در غرب

استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: نتیجه چنین کارهایی آن است که در یک اجلاس حقوق بشری بین‌المللی در دانمارک گفته می‌شود، مفهوم فرزند نامشروع و مشروع در قانون خلاف حقوق بشر است؛ یعنی کار به جایی رسیده که کسی به اسم یک روشنفکر چنین نظری می‌دهد؛ البته بنده در جواب آن فرد گفتم شما چون این مسائل را زیر سؤال می‌برید با این بحران مواجه هستید که 98 درصد از فرزندان این کشور نزد والدینشان بزرگ نمی‌شوند؛ یعنی یا نزد پدر، یا مادر و یا شخص ثالث بزرگ می‌شوند، آن هم کشوری که مدعی است که از مستحکم‌ترین کشورهای اروپایی در بحث خانواده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: وقتی اخبار فساد بیش از حد در رسانه‌ها منتشر شود، قبح آن از بین می‌رود و دیگران هم ترغیب به این کار می‌شوند؛ یکی از مسئولان نیروی انتظامی بیان کرده بود که بیشتر دزدهایی که می‌گیریم دزد رسمی و به عنوان شاغل به این کار نیستند، بلکه برخی افراد در پاسخ به اینکه چرا دزدی کردی می‌گوید که می‌خواستیم حق خودمان را بگیریم؛ بخشی از چنین پاسخ‌هایی ناشی از انتشار زیاد اخبار دزدی، فساد، اختلاس و ... است و برخی افراد ساده لوح تصور می‌کنند که همه جامعه مشغول دزدی هستند و اینها عقب افتاده‌اند.

استاد حوزه با بیان اینکه شیوع فواحش در جریانات سیاسی آثار بدتری دارد، تصریح کرد: معتقدم جناح‌های سیاسی باید همدیگر را نقد کرده و نواقص هم را بیان کنند، ولی اینکه دائماً همدیگر را به دزدی، خلاف، فساد اداری و ... متهم کنند نتیجه آن ایجاد این تصور در مردم است که همه اینها دزد و خلاف‌کار هستند؛ آن وقت اعتماد عمومی به مسئولان به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی از بین می‌رود.

استاد فقه حوزه تصریح کرد: به نظر بنده به لحاظ فقهی این کار، خلاف شرع و حرام است؛ اینکه کسی برای تقویت جناح خود و تخریب جناح و حزب دیگر فواحش را در جامعه شیوع و رواج دهد، مشمول عذابی است که در آیه شریفه بیان شده است؛ یعنی گرفتار عذاب الیم و دردناکی در دنیا و آخرت «لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» می‌شوند.

انتهای پیام
captcha