اندیشمند آمریکایی ـ یهودی: اسرائیل خطرناک‌ترین رژیم در جهان است
کد خبر: 3934969
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲

اندیشمند آمریکایی ـ یهودی: اسرائیل خطرناک‌ترین رژیم در جهان است

نوام چامسکی، اندیشمند آمریکایی ـ یهودی، با اشاره به توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط بین اسرائیل، امارات و بحرین، این مرحله را یک گام دیگر برای توسعه نیروهای مرتجع دانست و اعلام علنی این سازش را نقطه اوج روابطی توصیف کرد که مخفیانه برای سال‌های متمادی وجود داشته است.

به گزارش ایکنا، نوام چامسکی در فضای آکادمیک بیش از هر عنوان دیگری، متخصص و صاحب‌نظر در زمینه زبانشناسی است. وی دارای درجه دکتری در رشته زبانشناسی از دانشگاه پنسیلوانیا و از نظریه‌پردازان مهم در این رشته است. او به جز تخصص در حوزه زبانشناسی، طی سال‌ها به یکی از صاحب‌نظران و منتقدان فعال سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است.
 
آورام نوام چامسکی در سال 1928 و همزمان با شروع بحران مالی آمریکا در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. پدر و مادر وی از یهودیان روسی مهاجر به آمریکا بودند و پدرش استاد زبان عبری در آموزشکده گراتز بود. او فعالیت و نظریه‌پردازی در سیاست را از 10 سالگی و با انتشار یک روزنامه دانش‌آموزی با محوریت فاشیسم و جنگ داخلی اسپانیا آغاز کرد. همزمان با جنگ جهانی دوم، وارد دانشگاه پنسیلوانیا شد و به بررسی تأثیر زبان‌شناسی بر جامعه پرداخت و بدین ترتیب مقدمات ورود وی به عرصه جامعه‌شناسی نیز فراهم شد. در دهه 1940 به گروه‌های فعال صهیونیستی پیوست. گروه‌هایی که اکنون از آنها با عنوان گروه‌های ضد صهیونیستی یاد می‌شود. چرا که این شاخه از یهودیان اسرائیل، مخالف تشکیل دولت یهودی بودند و گرایشی سوسیالیستی داشتند. شاخه یادشده که چامسکی در آن نقش یک رهبر را ایفا می‌کرد به تشکیل دولت سوسیالیست فلسطین با همکاری اعراب و یهودیان و زندگی در کنار یکدیگر معتقد بود.
 
خبرگزاری براثا نیوز در مطلبی مصاحبه سایت اسرائیلی WALLA با چامسکی را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و نقش حمایتگرانه آمریکا از رژیم صهیونیستی منتشر کرده که ترجمه آن در ادامه ارائه می‌شود:
 
نوام چامسکی اندیشمند، آمریکایی ـ یهودی 92 ساله، به دلیل مواضع حمایتگرانه‌اش نسبت به مسئله فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی از ورود به سرزمین‌های اشغالی محروم شده است.
 
وی می‌گوید: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، فردی بسیار مضحک و حتی کم‌ارزش‌تر از یک بیمار روانی است.
 
چامسکی هرگز به پویش‌های رسانه‌ای علیه خود در آمریکا و اسرائیل اهمیت نمی‌دهد و مضمون برای او اهمیت دارد نه شعارهای بی‌محتوا.
 
چامسکی که با سایت اسرائیلی WALLA گفت‌وگو کرده، گفته است: هر ساله دانشمندان برای بررسی میزان خطراتی که بشر را تهدید می‌کند، دور هم جمع می‌شوند و این خطر از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید در سال 2017 افزایش یافته است، زیرا کارشناسان کاملاً متقاعد شده‌اند که ما به پایان بشریت نزدیک می‌شویم. همچنین، مقابله با بیماری کرونا در ایالات متحده آمریکا یک فاجعه است؛ صدها هزار نفر در آمریکا در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و شمار ابتلا در این کشور رو به افزایش است. در اسرائیل نیز وضعیت بسیار وخیم است، زیرا عملاً به دلیل فشارهای داخلی به ویژه ترس نتانیاهو از یهودیان ارتدوکس، که در دولت با او شراکت دارند، بیماری کرونا درمان نشده است؛ بنابراین اگر عامل سیاسی در تصمیم‌گیری نقش داشته باشد، شکست اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
 
آماده// اندیشمند آمریکایی – یهودی: اسرائیل خطرناک‌ترین رژیم در جهان است / گزارش

این اندیشمند که یکی از مشهورترین اندیشمندان عصر حاضر به شمار می‌آید، شدیداً به رئیس‌جمهور آمریکا حمله کرده و گفته است: ترامپ به دنبال از بین بردن همه چیز است. بنابراین از سازمان بهداشت جهانی خارج شد و آشکارا شانس تولید واکسن کرونا را از بین برد. با توجه به اینکه ترامپ فقط به تعداد آرای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری و رضایت شرکت‌های بزرگ و قدرتمند اهمیت می‌دهد، متوجه می‌شویم تهدید کرونا که اکنون بشریت با آن روبه‌روست خطر کمتری دارد، اما اگر کشورها اقدامات عملی انجام ندهند، ما در معرض یک اپیدمی ویرانگر خواهیم بود.
 
این اندیشمند آمریکایی ـ یهودی تأکید می‌کند: سه خطر حال و آینده بشریت را تهدید می‌کند: اول بمب هسته‌ای که از زمان روی کار آمدن ترامپ خطر آن بیشتر شده است و دیگری فاجعه زیست محیطی و سوم پایان دموکراسی. اگر این خطرات با كمک كارشناسان و متخصصان برطرف نشود، عملاً به حرکت خود برای پایان بشریت ادامه می‌دهیم.
 
چامسکی در پاسخ به سؤالی درباره ایجاد تغییرات در صورت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهار می‌کند: این مسئله تا حد زیادی به فشارهای عمومی ارتباط پیدا می‌کند، زیرا بر خلاف اسرائیل، نظر مردم آمریکا تغییر کرده و در تفکرات خود بیشتر به چپ متمایل شده‌اند. در حالی که ساکنان رژیم اشغالگر اسرائیل به راست‌گرایی افراطی روی آورده‌اند و این نشان می‌دهد که اسرائیل تنها کشوری در جهان است که در آن جوانان نسبت به نسل گذشته واکنش‌پذیرتر شده‌اند. اوباما بیش از سایر رؤسای جمهور آمریکا در تاریخ ایالات متحده از رئیس‌جمهور اسرائیل حمایت کرده است. جهان با ظهور نیروی مرتجع بزرگ و تأثیرگذاری روبه‌روست و این یک «تحول» است. این تحول از کاخ سفید آغاز شد و هنوز در برزیل ادامه دارد و به دیکتاتوری‌های خانوادگی در منطقه خلیج فارس و مصرِ تحت حکومت السیسی، مستبدترین حاکم در تاریخ این کشور، رسیده است و در هند در دوره نخست‌وزیر مودی نیز دولت به کشتار مسلمانان در کشمیر اقدام می‌کند.
 
آماده// اندیشمند آمریکایی – یهودی: اسرائیل خطرناک‌ترین رژیم در جهان است / گزارش

وی با اشاره به توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط بین اسرائیل، امارات و بحرین، این مرحله را یک گام دیگر برای توسعه نیروهای مرتجع می‌داند و اعلام علنی این توافق را نقطه اوج روابطی بیان می‌کند که مخفیانه بین آنها برای سال‌های متمادی وجود داشته است. امروز با مسئله فلسطین روبه‌رو هستیم که طرح «معامله قرن» نمونه‌ای از آن است. اگر این پیشنهاد از سوی کشور دیگری ارائه می‌شد و اگر دنیا به این مسئله توجه می‌کرد، آن کشور به یک موضوع مورد تمسخر تبدیل می‌شد. اسرائیل از مرتجع‌ترین آمریکایی‌ها یعنی انجیلی‌ها، ملی‌گراها و صنایع نظامی پشتیبانی می‌کند و به حمایت از افراد نخبه، نه مردم عادی اکتفا می‌کند، زیرا می‌داند که در دهه‌های هفتاد و هشتاد قرن گذشته میلادی، 80 درصد مردمی که به لیبرالیسم معتقد بودند از اسرائیل حمایت می‌کردند.
 
چامسکی انجیلی‌ها را مرتجع و غیرسامی، که به برتری نژاد سفید اعتقاد دارند، توصیف می‌کند و می‌گوید: سیاست اسرائیل در حمایت از شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تلاش برای امنیت این رژیم، اسرائیل را به اطاعت از آمریکا کشانده و سرنوشت آن مرهون حمایت‌های ایالات متحده از این رژیم است. بعید نیست سیاست حمایتگرانه ایالات متحده از اسرائیل، که خود را دچار مشکل خواهد کرد، تغییر کند.
 
ترجمه و تنظیم گزارش: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha