ابراز اطمینان پمپئو از عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3940146
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

ابراز اطمینان پمپئو از عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه آمریکا ابراز اطمینان کرد که عربستان سعودی در آینده توافقنامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا خواهد کرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «وال استریت ژورنال» در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفت:‌ من کاملاً به این مسئله اطمینان دارم.
 
وی در این مصاحبه که روز سه‌شنبه، 18 آذرماه از سوی وزارت خارجه آمریکا پخش شد، گفت: عربستان و اسرائیل دارای درک مشترکی برای ایجاد صلح و آرامش در خاورمیانه هستند. این مسئله همان چیزی است که امارات، بحرین و سودان را نیز به عادی‌سازی روابط با اسرائیل مجبور کرد.
 
پمپئو معتقد است که بسیاری از کشورهای منطقه در آینده‌ای نزدیک به این توافق در خصوص عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل که وی آن را «توافقات ابراهیمی» خوانده است، خواهند پیوست.
 
وی افزود: قطعاً موانع بسیاری بر سر راه این توافقات وجود دارد و پیش‌بینی‌ دقیق درباره زمان وقوع این امر امکان‌پذیر نیست.
 
آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی ۲۳ مرداد امسال با انتشار بیانیه‌ای مشترک از امضای توافقنامه‌ای برای عادی‌‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو و آغاز روابط دیپلماتیک میان دو طرف خبر دادند.
 
سپس بحرین به عادی‌سازی ننگین روابط با رژیم صهیونیستی تن داد و به دنبال آن مراسم امضای توافقنامه سازش با تل‌آویو ۲۵ شهریورماه در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام شد.
 
به این ترتیب این دو کشور کوچک عربی حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود با صهیونیست‌ها را آشکار و رسمی کردند. کمتر از دو ماه بعد هم رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که اسرائیل و سودان برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک به توافق رسیده‌اند.
 
این اقدامات موجی از خشم را در میان کشورهای اسلامی به‌ویژه گروه‌های فلسطینی به دنبال داشت و گروه‌های مقاومت این اقدامات را خنجری بر پشت آرمان‌های آزادی‌خواهانه ملت فلسطین توصیف کردند.
انتهای پیام
captcha