رونق آموزش سنتی در مساجد بوسنی و هرزگوین
کد خبر: 3935495
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

رونق آموزش سنتی در مساجد بوسنی و هرزگوین

بوسنی و هرزگوین همچنان آموزش سنتی با روش مکتب‌خانه‌ای را، که پایه آموزش مذهبی محسوب می‌شود، در مساجد این کشور حفظ کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، مکتب‌خانه‌ برگرفته از واژه‌ عربی مکتب به معنای ‌مدرسه ابتدایی‌ است که در آن کودکان اصولاً خواندن، نوشتن، دستور زبان و حتی مطالعات اسلامی و تلاوت قرآن را آموزش می‌بینند.

این روش آموزشی از دوره عثمانی آغاز شد و در زمان امپراتوری اتریش ـ مجارستان ادامه یافت و تا به امروز در بوسنی و هرزگوین مورد توجه بوده است.

امروزه همه کودکان از کلاس اول تا پایه نهم می‌توانند در کلاس‌های مکتب‌خانه‌ای شرکت کنند که کاملاً از سوی اتحادیه اسلامی بوسنی و هرزگوین مدیریت و سازماندهی می‌شود.

به گفته سلیمان پواساولاک(Sulejman Posavljak)، امام جماعتی که در یکی از مکتب‌خانه‌های سارایوو، پایتخت بوسنی، کار می‌کند، این روش سنتی مساجد همواره مورد استقبال خانواده‌های مسلمان است.131 كودك در مکتب‌خانه محله خود داريم و با توجه به درخواست خانواده‌ها، مکتب‌خانه دیگری را نیز افتتاح كرديم.

این امام جماعت تأكید كرد: آموزش سنتی در رشد كودكانی كه یاد می‌گیرند به خانواده خود احترام بگذارند و با همسایگان خود مدارا كنند، نقش بسیار مهمی دارد.

تا قرن بیستم مساجد تنها مکان آموزش در جهان اسلام بودند. در روش مکتب‌خانه‌ای یک عالم دینی به گروهی از دانش‌آموزان که روی زمین می‌نشینند، دروس اسلامی و قرآن را آموزش می‌دهد. با وجود اینکه با رشد مدارس مدرن، تعداد مکتب‌خانه‌ها در جهان اسلام کاهش یافته، اما این روش سنتی همچنان در ارائه تعالیم اسلامی مورد اقبال مسلمانان است.

انتهای پیام
captcha