انتقاد مقامات بوسنی از مسلمان‌ستیزی نخست‌وزیر مجارستان
کد خبر: 4023833
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

انتقاد مقامات بوسنی از مسلمان‌ستیزی نخست‌وزیر مجارستان

مقامات دینی و سیاسی بوسنی وهرزگوین اظهارات نخست‌وزیر مجارستان درباره مسلمانان بالکان را به شدت محکوم کردند.

انتقاد مقامات بوسنی از اظهارات اسلام‌هراسانه نخست‌وزیر مجارستان / امادهبه گزارش ایکنا؛ به نقل از دیلی نیوز هانگری، مقامات بوسنی، اظهارات ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان را محکوم کردند. همچنین سخنان زولتان کواچ، وزیر امور خارجه در امور ارتباطات بین‌المللی مجارستان نیز با واکنش منفی بوسنیایی‌ها روبرو شد. 

این دو سیاستمدار مجارستانی ابراز داشتند که ادغام بوسنی و هرزگوین در اتحادیه اروپا یک چالش خواهد بود. آنها گفتند که دلیل این چالش جمعیت زیاد مسلمانان است. الجزیره نوشت که زولتان کواچ، وزیر امور ارتباطات بین‌الملل مجارستان در توئیتی نوشت: چالش ما با بوسنی این است که چگونه کشوری با ۲ میلیون مسلمان را ادغام کنیم.

همچنین ویکتور اوربان در جلسه توجیهی دولت درباره حمایت از پیشنهاد بوسنی برای اتحادیه اروپا اگرچه گفت که از پیشنهاد بوسنی برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند، اما به برخی دیدگاه‌های مرتبط با مهاجرت نیز اشاره کرد.

وی تصریح کرد: من تمام تلاش خود را خواهم کرد تا رهبران بزرگ اروپا را متقاعد کنم که بالکان ممکن است دورتر از آنها باشد، اما نحوه مدیریت امنیت کشوری که در آن 2 میلیون مسلمان زندگی می‌کنند، یک مسئله کلیدی برای امنیت آنها نیز هست.

این بیانیه با واکنش شدید مقامات بوسنی روبرو شد. مفتی اعظم بوسنی حسین کاوازوویچ،  اظهارات نخست‌وزیر مجارستان را بیگانه‌هراسی و نژادپرستانه خواند. الجزیره به نقل از او نوشت: اگر طرز تفکر او بر اروپا حاکم شود، بار دیگر ایدئولوژی‌ خشونت آمیز نازی‌ها و نسل‌کشی که منجر به هولوکاست و سایر جنایات وحشتناک شد بر اروپا سایه خواهد انداخت.

شفیق ظفروویچ، سیاستمدار مطرح بوسنیایی هم اظهارات اوربان را شرم‌آور و بی‌ادبانه خواند و گفت: ادغام 2 میلیون مسلمان (بوسنیایی) برای اتحادیه اروپا چالش نیست زیرا ما مردم بومی اروپا هستیم که همیشه در اینجا زندگی کرده‌ایم و اروپایی هستیم.

تفکرات ضد مهاجران از جنبه‌های جنجالی شخصیت نخست‌وزیر مجارستان در سال‌های اخیر بوده است. سیاست و دیدگاه‌های او در این مورد مشهور است و این موضوع اغلب در اظهارات سیاسی اوربان مطرح می‌شود.

انتهای پیام
captcha