ابراهیم انصاری؛ فرزند حوزه و دانشگاه و شهید اقتدار فرهنگی
کد خبر: 3936095
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
عباس خامه‌یار نوشت؛

ابراهیم انصاری؛ فرزند حوزه و دانشگاه و شهید اقتدار فرهنگی

هفت سال پیش در چنین روزی یعنی صبح ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۲ در كویت بودم كه با خبر «فوری» زیرنویس شبكه المیادین و الجزیره و بعد هم سایر شبكه‌ها، یكه خوردم. باورم نمی‌شد. عین صاعقه بر سرم فرود آمد.

به گزارش ایکنا؛ عباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در یادداشتی برای ایکنا به مناسبت 28 آبان ماه هفتمین سالگرد شهادت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی پیشین ایران در بیروت نوشت:

هفت سال پیش در چنین روزی یعنی صبح ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۲ در كویت بودم كه با خبر «فوری» زیرنویس شبكه المیادین و الجزیره و بعد هم سایر شبكه‌ها، یكه خوردم. باورم نمی‌شد. عین صاعقه بر سرم فرود آمد. آتش گرفتم.

خبرهای فوری، قطره‌ای یكی پس از دیگری بر صفحات تلویزیون نقش می‌بستند:

- شنیده شدن صدای انفجار در منطقه بئر حسن در حومه جنوبی بیروت.

- یکی از انفجارها ناشی از انفجار خودروی بمب‌گذاری شده که یک فرد انتحاری آن را می‌راند و انفجار دوم به وسیله یک موتور بمب‌گذاری شده به وقوع پیوسته است.

- انفجار در منطقه بئرحسن در جنوب بیروت نزدیک رایزنی فرهنگی ایران روی داد.

- در ساخت این بمب از تعداد زیادی ساچمه فلزی استفاده شده بود تا بیشترین تلفات را به بار آورد.

- وزیر بهداشت لبنان: در دو انفجار تروریستی امروز پنج نفر به شهادت رسیدند و ۸۰ نفر نیز زخمی شدند.

- ابراهیم انصارى، رایزن فرهنگى جمهورى اسلامى ایران در بیروت از مجروحان این اقدام تروریستى است.

خلاصه اینکه وقوع حادثه تروریستی انفجار در نزدیكی سفارت كشورمان در بیروت و زخمی‌ شدن دوست قدیمی و همكار ارجمندم شیخ محمد ابراهیم انصاری، خبر بسیار تلخ و ناگوار این روز بود.

لحظه به لحظه پیگیر خبرها بودم. از طریق شبكه‌های تلویزیونی، خانواده، تهران، بیروت و دوستان با همه تماس گرفتم.

خبرها فراز و نشیب داشت و با بیم و امید همراه بود. جالب است كه دوستان مشتركمان با نگرانی خبرها را از من می‌خواستند!

دكتر حمد كواری وزیر فرهنگ قطر با دستپاچگی تمام، تماس گرفت و گفت: «عباس! این شیخ همان شخصی است كه در هتل آزادی با ایشان آشنا شدیم؟ همانه؟». با چشمانی اشک‌بار و صدایی لرزان پاسخش دادم : «آری! همان است!». اظهار تأسف كرد و گفت: «انسان نجیب و وارسته‌ای است. خداوند شفایش دهد»

از لحن سخنانش، مشخص بود كه سخت اندوهناک است.

سرانجام، سریال «خبرهای فوری» به‌پرده آخر خود رسید و خانم مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان در گفت‌وگویی اعلام كرد: «صبح امروز ۲۸ آبان‌ماه (۱۳۹۲)، حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در حمله مزدوران رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت كشورمان در بیروت به‌ شهادت رسید».

یک هفته پیش از حادثه تلفنی جویای حالش بودم. گفته بود كه دارد در لبنان به اصطلاح جا می‌افتد. فعلاً دهه محرم است و باید به همه مجالس حسینی سرک بكشد. چهل روز از مأموریتش به لبنان نگذشته بود كه این اتفاق افتاد.

با شهید انصاری انس و دوستی دیرینه‌ای داشتم.در سال‌های اخیر او مدیر كل فرهنگی آفریقا-عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. یعنی مسئول و رئیس مستقیم من! ولی هیچگاه این «سمت رسمی» بر «روابط عاطفی» مان تأثیر نگذاشت.

در سفر به كویت و هنگام برگزاری هفته فرهنگی كشورمان همراه با ریاست وقت سازمان، دكتر خرمشاد در نمایشگاه حضور پیدا كرد. فرصت خوبی بود كه بیشتر بشناسمش و به صفات انسانی و اخلاق والایش پی ببرم.

این حادثه برای كویتی‌ها هم كه آن زمان رایزن فرهنگی كشورمان در آنجا بودم، غمبار بود، همه او را می‌شناختند. چندین سال در دوره جوانی‌اش در آنجا مقیم و فعال بود و منبر هم می‌رفت. موج پیام‌های تسلیت، تماس‌های تلفنی و رفت و آمدهای كویتی‌ها به رایزنی فرهنگی‌مان آغاز شد تا یادش را گرامی بدارند.

شهید انصاری، عارفی جلیل و فرزند حوزه و دانشگاه بود و در راه دفاع و گسترش ارزش‌های انقلاب مبارزه و استقامت کرد و مجاهدت‌ها به خرج داد و تمام توان خود را در این راه به کار بست.

او الگوی برجسته یک رایزن فرهنگی و زیبنده نمایندگی كشورمان در خارج از کشور بود و طی ۵ سال فعالیت در سودان و در زمان عهده‌داری مدیریت اداره فرهنگی آفریقا-عربی توانست در راستای تقریب بین مذاهب اسلامی بر اساس ارزش‌های مکتب اهل بیت(ع)، گام‌های مهمی بردارد. وی در مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز نقش به سزایی داشت.

انصاری حقیقتاً شهید اقتدار فرهنگی بود.

یادش گرامی و راهش پررهرو باد.

انتهای پیام
captcha