ادامه سفرهای استانی برای ضبط تلاوت و بازخوردهای «حیات طیبه» / «اقراء» در پله دوم
کد خبر: 3936561
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
قائم‌مقام شورای عالی قرآن خبر داد:

ادامه سفرهای استانی برای ضبط تلاوت و بازخوردهای «حیات طیبه» / «اقراء» در پله دوم

سیدعلی سرابی ضمن تبیین برنامه‌های تعاملی این شورا در بستر فضای مجازی، از برگزاری مرحله دوم طرح «اقراء» با تدریس یکصد قاری ممتاز در سطح کشور طی هفته‌های آینده خبر داد و اظهار کرد: معاونت نظارت شورای عالی قرآن به منظور تبادل نظر با جامعه قرآنی هر استان و مراکز صداوسیمای استانی در بیش از دوسوم استان‌ها حضور دارد و سعی داشته است نظرات، پیشنهادها و انتقادهای جامعه قرآنی را به شورا منتقل کنند.

برگزاری مرحله دوم «اقراء» در سراسر کشور/ طرح«تحیت» با شکلی جدید از سر گرفته می‌شودهمه‌گیری بیماری کرونا بسیاری از فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی را در سراسر کشور با محدودیت جدی مواجه کرده که فعالیت‌ها، محافل و جلسات قرآنی نیز از آن مستثنا نیستند. در این میان می‌توان بودجه‌های دولتی را در سازمان‌ها و نهادهای قرآنی به سوی فعالیت اثربخش در فضای مجازی سوق داد و از مدیران قرآنی، سیاست‌گذاری منسجم را مطالبه کرد.

با این رویکرد با سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در استودیوی ایکنا به گفت‌وگو پرداختیم که شرح آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ درباره فعالیت‌های اخیر شورای عالی قرآن در فضای مجازی، که به نظر می‌رسد متناسب با شرایط کرونایی طراحی شده است، توضیح دهید.

با توجه به شرایط خاص کشور و محدودیت‌هایی که بیماری کرونا ایجاد کرده است، از آغاز سال جدید تلاش کردیم تا برنامه‌های شورای عالی قرآن را با شرایط جدید مناسب‌سازی کنیم و از امکانات فضای مجازی بهره بیشتر ببریم. برنامه‌های آموزش و ارتقا که بیشتر ویژه اساتید، قاریان، حافظان و دعاخوانان برتر و نخبه کشورمان است، از سال‌های قبل معمولاً به صورت حضوری برگزار می‌شد، اما امسال سعی کردیم از ظرفیت‌های مجازی برای این برنامه استفاده کنیم که مورد رضایت مخاطبان ما قرار گرفت و اساتید و قاریان برجسته از سراسر کشور استقبال کردند. این برنامه تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

شورای عالی قرآن یک مجموعه ستادی مستقر در تهران است. بازوها و دنباله‌های استانی نداریم، یعنی از لحاظ سازمانی این امکان را نداریم که در استان‌ها نماینده رسمی داشته باشیم

طرح ارزیابی مدرسان و قاریان نیز که هر سال یک دوره از سوی شورای عالی قرآن برگزار می‌شود، امسال با شرایط کشور مناسب‌سازی شد، همین دوهفته پیش مرحله اول این ارزیابی‌ها به صورت غیرحضوری انجام شد و شرکت‌کنندگان از بستر فضای مجازی، ضبط تلاوت‌هایشان را انجام دادند و ارسال کردند، در مراحل بعدی هم که بخش نظری و داوری تلاوت‌های قاریان است، سعی می‌کنیم از فضای مجازی استفاده کنیم تا به هر حال جلوی رفت‌وآمدهایی که می‌تواند در این شرایط مشکل‌آفرین باشد، گرفته شود.

ایکنا ـ طرح «اقراء» به کجا رسید؟

مرحله دوم این طرح را به زودی آغاز می‌کنیم؛ همانطور که می‌دانید مرحله اول با دعوت از چند استاد غیر ایرانی که مرجعیت اقراء را داشتند، همراه بود، جناب استاد عصفور از کشور مصر، جناب استاد رفعت علی دیب و مرحوم استاد کرخی از عراق به کشورمان آمدند و حدود یکصد نفر از اساتید و قاریان برجسته کشور در این مرحله، اقراء شدند و توانستند مجوز لازم برای قرائت و اقراء را دریافت کنند، ما مراسم اشهار آخرین گروه از قاریان مورد اقراء قرار گرفته را ظرف یکی، دو هفته آتی برگزار خواهیم کرد. با بهره‌گیری از همین یکصد نفر، قاریان و اساتیدی که برای امر اقراء مستعد هستند، در سراسر کشور اقراء خواهند شد.

ایکنا ـ آیا این طرح به شکل مجازی پیگیری خواهد شد؟

در جایی که امکان دوره به صورت حضوری وجود داشته باشد، به شکل حضوری برگزار می‌شود و در مناطقی که این امکان وجود نداشته باشد، حتماً از بستر فضای مجازی استفاده می‌شود، چه اینکه همین الان تعدادی از اساتید را از طریق فضای مجازی با استاد عصفور که در لبنان مستقر هستند، ایشان ارتباط داده‌ایم، به هر حال سعی می‌کنیم کار با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و به تعویق نیفتد، مرحله دوم اقراء ظرف چند هفته آینده آغاز خواهد شد.

ایکنا ـ گفت‌وگوهایی با عنوان «حیات طیبه» به همت شورای عالی قرآن آغاز شده است. آیا برنامه‌ منسجمی را برای ادامه این گفت‌وگوها و حتی تبدیل آن به یک مجموعه تاریخ شفاهی اساتید قرآن مد نظر دارید؟

یکی از اهداف همین است که به تدریج این مجموعه آماده شود. یکی دیگر از اهداف، جهت‌دهی جامعه قرآنی و ایجاد زمینه رشد متناسب و همه‌جانبه در جامعه قرآنی است، ما در این موضوع از آراء و رهنمود اساتید پیشکسوت که دارای تجربه هستند، استفاده می‌کنیم و سعی داریم این تجربیات، در قالب گفت‌وگوهایی که صورت می‌گیرد، به نسل جوان منتقل شود. به توفیق الهی بازخوردهای خوبی داشتیم و مورد استقبال واقع شد.


ایکنا ـ بعضی از فعالان قرآنی استان‌ها مطالبه‌ دارند که با نمایندگان شورای عالی قرآن در استان‌ها ارتباط برقرار و همکاری کنند. نحوه حضور شورای عالی قرآن در استان‌ها چگونه است؟

شورای عالی قرآن یک مجموعه ستادی مستقر در تهران است. بازوها و دنباله‌های استانی نداریم، یعنی از لحاظ سازمانی این امکان را نداریم که در استان‌ها نماینده رسمی داشته باشیم، اما چون تعامل اصلی شورای عالی قرآن با صداوسیماست، به نوعی مباحث مربوط به صداوسیما را از مراکز استانی صداوسیما دنبال می‌کنیم، مثلاً در موضوع جزءخوانی‌های ماه مبارک رمضان، مراکز صداوسیمای استان، پیگیری دعوت از قاریان علاقه‌مند را به عهده دارد، هر قاری هم که خود مایل به حضور در آن برنامه باشد، می‌تواند درخواست و نمونه تلاوت خود را به دفتر صداوسیمای استان تحویل دهد، آن‌ها نمونه تلاوت را می‌فرستند و وقتی که تأیید شد، قاری مورد نظر می‌تواند در برنامه جزءخوانی شرکت کند.

پیش از این جناب استاد عصفور از کشور مصر، جناب استاد رفعت علی دیب و مرحوم استاد کرخی از عراق به کشورمان آمدند و حدود یکصد نفر از اساتید و قاریان برجسته کشور در این مرحله، اقراء شدند و توانستند مجوز لازم برای قرائت و اقراء را دریافت کنند، ما مراسم اشهار آخرین گروه از قاریان مورد اقراء قرار گرفته را ظرف یکی، دو هفته آتی برگزار خواهیم کرد

شورای عالی قرآن سعی کرده است، ارتباطش را با جامعه قرآنی استان‌ها حفظ کند. یک دوره سفرهای استانی با مجموعه مدیران به استان‌های کشور داشتیم که به منظور ضبط برنامه‌های تلاوت و پخش آن‌ها از شبکه‌های استانی انجام شد، یک دوره جدید هم مجدداً آغاز کرده‌ایم که طی آن معاونت نظارت شورای عالی قرآن به منظور تبادل نظر با جامعه قرآنی هر استان و مراکز صداوسیمای استانی در بیش از دوسوم استان‌ها حضور یافته و سعی کرده‌ است که نظرات، پیشنهادها و انتقادهای جامعه قرآنی را به شورا منتقل کنند، مخصوصاً همانطور که اشاره‌ای هم داشتید، اساتید استان‌ها به هر حال مایل هستند و مطالبه به حقی دارند که دیده شوند و از امکانات کشور در رشد و ارتقای خود بیشتر بهره‌مند شوند، طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته با همکاری صداوسیمای مراکز استان‌ها از قاریان استانی ضبط برنامه داریم و سعی می‌کنیم، بستر پخش تلاوت این عزیزان را در شبکه‌های استانی و حتی سراسری مهیا کنیم.

ایکنا ـ پس نماینده رسمی در استان‌ها ندارید؟

خیر، نماینده رسمی مستقر نداریم، اما برای برنامه‌های خاص بعضی از اساتید استانی به کمک می‌کنند، مثلاً در برنامه جزءخوانی هر ساله یکی، دو استاد را به عنوان رابط برای انجام این برنامه معرفی می‌کنیم و جامعه قرآنی استان از طریق این عزیزان با ما ارتباط برقرار می‌کنند.

ایکنا ـ درباره طرح تحیت، که اجرای آن سال گذشته آغاز شد، چه رویکردی را دنبال می‌کنید؟

پیشکسوتان و پیشگامان هر حوزه فعالیتی، خط‌شکنان رشد و توسعه در آن حوزه هستند، مخصوصاً اساتید و پیشکسوتان قرآنی که حقی بزرگ بر جامعه قرآنی و جمهوری اسلامی دارند، چراکه بسیاری از موفقیت‌‌های نظام در رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی مرهون تلاش‌های آنان بوده است. حق این است که جامعه قرآنی باید شأن و مقام این عزیزان را پاس بدارد و از زحمات‌شان قدردانی کند. سال گذشته طرحی با محوریت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا، آغاز شد، در این راستا دیدارهای خوبی با بعضی از اساتید و پیشکسوتان انجام شد که مورد استقبال جامعه قرآنی قرار گرفت. اکثر دستگاه‌های فرهنگی قرآنی کشور هم در این طرح مشارکت کردند، با توجه به شرایط فراگیری بیماری کرونا انقطاعی در این کار ایجاد شد، اما در جلسه اخیری که با جناب آقای حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، داشتیم مقرر شد که این موضوع با توجه به شرایط خاص فعلی و متناسب با این شرایط ادامه یابد.

در پایان از همکاران خود در ایکنا تشکر می‌کنم. این مجموعه با توجه به شرایط فعلی کشور و جهان، ظرفیت‌ها و ارتباطاتی دارد که می‌تواند در توسعه فرهنگ قرآنی بسیار مؤثر باشد. امیدوارم در اهداف بسیار خوبی که در این مجموعه ترسیم شده است، موفق باشند.

گفت‌وگو از مجتبی اصغری

انتهای پیام
captcha