بسیج زمینه مشارکت مردمی در همه عرصه‌ها را فراهم می‌کند / بسیجی از نگاه شهید تهرانی‌مقدم
کد خبر: 3937120
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
محمدحسن قدیری ابیانه:

بسیج زمینه مشارکت مردمی در همه عرصه‌ها را فراهم می‌کند / بسیجی از نگاه شهید تهرانی‌مقدم

سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک با بیان اینکه شکل‌گیری بسیج برای سازماندهی مشارکت مردم و استمرار و تداوم آن در همه عرصه‌ها بود، گفت: به خاطر همین نقش، بسیج مورد هجمه و دشمنی جبهه دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته است و تبلیغات زیادی را علیه این نهاد مردمی انجام می‌دهند تا حمایت مردمی را از آن سلب کنند که البته در این راه ناموفق بوده‌اند.

محمدحسن قدیری ابیانه

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهداف تشکیل بسیج با دستور امام خمینی(ره) گفت: مشارکت مردم در هر امری ضامن موفقیت است و باعث پیروزی انقلاب و موفقیت در دفاع مقدس، به رغم پشتیبانی ابرقدرت‌ها از صدام، شد. از این منظر شکل‌گیری بسیج برای سازماندهی مشارکت مردم و استمرار و تداوم آن در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، محرومیت‌زدایی، علمی است. به خاطر همین نقش، بسیج مورد هجمه و دشمنی جبهه دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته و تبلیغات زیادی را علیه این نهاد مردمی انجام می‌دهند تا حمایت مردمی را از آن سلب کنند که البته در این راه ناموفق بوده‌اند.


بیشتر بخوانید:


وی اظهار کرد: نشانه عدم موفقیت دشمن این است که بسیج به الگویی برای سایر ملت‌ها از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین تبدیل شده و اثرات مهمی چون بیرون راندن تروریست‌ها، شکست داعش و تأمین امنیت ملی و خنثی کردن توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی داشته که در قالب محور مقاومت برجسته شده است.

نقش بسیج در تقویت انسجام و همبستگی ملی

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: مشخصه مهم بسیج این است که همه اقشار مردم به اندازه توان و ظرفیت‌های خودشان می‌توانند در آن مشارکت کنند و این یکی از عوامل ایجاد همبستگی و انسجام ملی است.

وی یادآور شد: در واقع بسیج زمینه بروز و ظهور استعدادها و توانمندی‌های اقشار مختلف مردم را در زمینه‌های مختلف به سهولت فراهم کرده و این امر در حوزه اقتصاد با ایجاد اشتغال، کارآفرینی و توانمندسازی مردم به ویژه در میان طبقات مستضعف و محروم می‌تواند به بهبود سطح زندگی آنها کمک کند.

مسئولیت‌پذیری و عمل به هنگام؛ شاخصه فرهنگ بسیجی

قدیری ابیانه درباره تأثیرات توسعه فرهنگ بسیجی در مقابله با مشکلات سخت اقتصادی و کاهش فشارهای وارده بر مردم گفت: فرهنگ بسیجی به معنی فرهنگ مسئولیت‌پذیری، اقدام به موقع و مشارکت بی‌شائبه است. در فرهنگ بسیجی هر فرد ایرانی خود را راه حل می‌داند نه صورت مسئله. کشور به این نوع نگرش بیش از همیشه نیازمند است. لذا در کنار توسعه کمی بسیج باید توسعه کیفی آن، که همان گسترش فرهنگ بسیجی در میان اقشار مختلف مردم است، مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: یکی از شعارهای خوبی که توسط شهید تهرانی مقدم بیان شد و می‌توان آن را نمونه فرهنگ بسیجی دانست این بود که فقط افراد ضعیف در حد امکانات کار می‌کنند و یک بسیجی باید فراتر از امکانات کار کند و خودش یک امکان‌آفرین باشد. در واقع بسیجی یک عنصر فعال و تأثیرگذار در جامعه و این همسو با روحیه بسیجی است. بسیج با این عنوان نمی‌تواند فعالیت سیاسی کند، اما بسیجی نمی‌تواند سیاسی نباشد، زیرا همه مردم نمی‌توانند سیاسی نباشند و با سیاست ناآشنا باشند.

سفیر پیشین ایران در مکزیک تأکید کرد: بسیجیان باید در عرصه سیاسی از جمله عرصه‌های مهمی مانند انتخابات فعال باشند اما نه اینکه در احزاب وارد شوند بلکه این فعالیت سیاسی باید در قالب آگاه‌سازی، روشنگری و ارتقای سطح سواد سیاسی مردم برای انتخاب‌ و تصمیم بهتر انجام گیرد. به عبارتی نیروی بسیجی وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شود اما صحنه سیاست و تحولات سیاسی را رصد و جهادگرانه برای رشد سیاسی مردم عمل می‌کند.

مدیریت و اقتصاد؛ دو عرصه نیازمند به تفکر و روحیه بسیجی

قدیری ابیانه درباره نسبت میان خلأ تفکر و روحیه بسیجی در سطح مدیریتی کشور با مشکلات، تنگناها و مفاسد اقتصادی و ناکارآمدی‌های مدیریتی گفت: مدیریت کشور نیاز به تفکر و نیروهای بسیج و جهادی دارد که به توانایی اسلام برای اداره کشور باور عمیقی داشته باشد. متأسفانه ضعف مدیریت‌ها و فقدان فرهنگ بسیجی و جهادی در بخشی از مدیران از جمله موانع پیشرفت  است.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: لذا مردم در انتخاب مسئولان کشور در سطوح مختلف باید افرادی با تفکر و باور بسیجی را برگزینند؛ کسانی که ملت ایران را باور داشته باشند، آمریکا را کدخدا ندانند و از او نترسند، مرعوب و مجذوب غرب نباشند و به آرمان‌های انقلاب اعتقاد داشته باشند.

قدیری ابیانه تأکید کرد: اگر چنین اتفاقی نیفتد جامعه دچار آسیب‌های جدی می‌شود، کما اینکه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی نتیجه انتخاب مدیرانی است که خودباور نیستند و مرعوب دشمن هستند. از این منظر فرهنگ بسیجی در همه عرصه‌ها و طبقات اجتماعی از پایین‌ترین تا مدیران ارشد باید جاری شود. ‌

انتهای پیام
captcha