درخواست از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا برای حمایت از کشمیر
کد خبر: 3937676
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷

درخواست از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا برای حمایت از کشمیر

سردار مسعود خان، رهبر جامو و کشمیر تأکید کرد که سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا باید با نسل‌کشی هند در این منطقه مقابله کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، سردار محمد مسعود خان، رهبر منطقه آزاد جامو و کشمیر در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا خواست اقدامات هند برای نسل‌کشی در این منطقه را متوقف کنند.

وی اظهار کرد: طی سه ماه اخیر امسال بیش از 2 میلیون هندو با هدف تغییر ساختار جمعیتی جامو و کشمیر به این منطقه منتقل و به‌صورت غیرقانونی اسکان داده شدند. این وضعیت پذیرفتنی نبوده و خلاف حقوق بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

مسعود خان گفت: نیجر از اعضای بنیان‌گذار گروه تماس جامو و کشمیر در سازمان همکاری اسلامی بوده و امیدوارم از نفوذ خود در این سازمان و اتحادیه آفریقا جهت حمایت از تلاش مردم جامو و کشمیر برای دست‌یابی به عدالت استفاده کند.

مسعود خان همچنین از دولت و مردم نیجر بابت حمایت همیشگی آنها از حق مردم کشمیر برای تعیین سرنوشت خود قدردانی کرد.

گفتنی است لایحه تقسیم ایالت جامو و کشمیر به دو سرزمین اتحادیه جداگانه سال 2019 در مجلس اعلای «راجیه سبها» پارلمان هند به رأی‌گیری گذاشته شده و با 125 رأی مثبت در مقابل 61 رأی منفی به تصویب نمایندگان این مجلس رسید.

این لایحه همان سال نیز در مجلس قانونگذاری «لوک سبها» پارلمان هند به رأی‌گیری گذاشته شد و مورد تأیید نمایندگان این مجلس قرار گرفت.

همچنین طرح پیشنهادی برای لغو ماده 370 قانون اساسی هند نیز که موقعیت ویژه‌ای به منطقه جامو و کشمیر اعطا می‌کند، در مجلس قانون‌گذاری با 351 رأی «بله»، 72 رأی «نه» و یک رأی «ممتنع» تصویب شده بود.

طبق این قانون جدید، جامو و کشمیر به جای ایالت بودن به یک سرزمین اتحادیه تبدیل شد. بخش شرقی جامو و کشمیر نیز با تبدیل به یک سرزمین اتحادیه مجزا ذیل عنوان «لداخ» درآمد.

در پی صدور این قانون در جامو و کشمیر مقررات منع رفت و آمد برقرار شده و فشارهای نیروهای امنیتی هند بر مردم این منطقه افزایش یافت. دهلی‌نو همچنین خطوط ثابت و همراه تلفن در جامو و کشمیر را قطع و دسترسی به اینترنت را نیز محدود کرد.

قانون جدید هند برای تغییر ساختار جمعیتی جامو و کشمیر

دولت هند در 31 مارس 2020 برای اعطای مجوز اقامت دائم به شهروندان این کشور در جامو و کشمیر قانون جدیدی صادر کرد. این قانون در روزنامه رسمی هند منتشر شده و تا 22 سپتامبر 2020 بیش از 25 هزار شهروند هند موفق به اخذ این مجوز شده‌اند.

این مجوز از سوی دولت هند به شهروندان هندی که بیش از 15 سال در این منطقه سکونت داشته‌اند، اعطا می‌شود. شهروندان هندی پس از کسب این مجوز حق خرید زمین، اقامت و کار در جامو و کشور را به دست می‌‌آورند.

 مسئله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده است و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از چند گاهی در خط کنترلی منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می‌دهد. از سال 2003 تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

انتهای پیام
captcha