واکنش‌های جهانی به شهادت محسن فخری‌زاده / از معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا تا معاون دبیرکل حزب‌الله
کد خبر: 3937680
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸

واکنش‌های جهانی به شهادت محسن فخری‌زاده / از معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا تا معاون دبیرکل حزب‌الله

خبر ترور و شهادت محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع تا به این لحظه با واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات و نهادهای مختلف خارجی همراه بوده است.

به گزارش ایکنا، منابع خبری گزارش دادند که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران خودداری کرده است.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: یک مقام مسئول در دفتر نتانیاهو به رویترز گفت که این دفتر از  اظهار نظر باره این موضوع خودداری می‌کند.

منشه امیر، از چهره‌های نزدیک به نتانیاهو در گفت‌وگو با BBC تصریح کرد: ترور فخری‌زاده کار اسرائیل بوده اما انتظار نداشته باشید مقامات دولتی اسرائیل این خبر را تأیید کنند.

معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا: ترور فخری‌زاده ممانعت از دیپلماسی بود

مارک فیتز پاتریک، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا: دلیل ترور فخری‌زاده ممانعت از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه هدف ممانعت از دیپلماسی را در برداشت.

واکنش‌های جهانی به شهادت محسن فخری‌زاده

 

کارل بیلدت، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفت عجیب نیست که این ترور هدفمند تلاشی برای جلوگیری از بازگشت تیم بایدن به فرایند دیپلماتیک با ایران و برگشتن به برجام بوده باشد.

 

واکنش‌های جهانی به شهادت محسن فخری زاده

واکنش رئیس اسبق سیا به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

جان او برنن، رئیس اسبق سیا گفت: این اقدامی جنایتکارانه و شدیداً بی‌ملاحظه بود؛ این اقدام خطر تلافی‌جویی مرگبار و دور جدید جنگ منطقه‌ای را به همراه می‌آورد. من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی برای اجرای ترور فخری‌زاده اجازه داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدام تروریستیِ مورد حمایت دولتی نقض فاحش قانون بین‌المللی است و دولت‌های بیشتری را نسبت به اجرای حملات مرگبار علیه مقامات خارجی تشویق می‌کند.

واکنش‌های جهانی به شهادت محسن فخری‌زاده
وی افزود: این ترورها نسبت به حملات علیه رهبران تروریستی و عوامل گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش به شدت متفاوت هستند، و آنها کشورهای مستقل محسوب نمی‌شوند. این دسته از افراد به عنوان مبارزان نامشروع می‌توانند مورد هدف قرار بگیرند تا از حملات تروریستی مرگبار جلوگیری شود.

نخست‌وزیر پیشین سوئد: احتمال هدفمند بودن ترور فخری‌زاده

نخست وزیر پیشین سوئد و رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا درباره ترور و شهادت محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران گفت: بعید نیست که این حمله هدفمند بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از بازگشت تیم باید به دیپلماسی با تهران و برجام بوده باشد.

نیویورک تایمز نیز نوشت: کشته شدن آقای فخری‌زاده می‌تواند تلاش رئیس‌جمهور منتخب، جو بایدن را برای احیای برجام را پیچیده کند.

واکنش‌های جهانی به شهادت محسن فخری زاده

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود نوشت که سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه پیش از انجام این عملیات از آن مطلع بوده است اما آمریکا و اسرائیل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.

 

نشریه دیلی میل نیز در گزارشی تصاویر منتشر شده از حمله صورت گرفته علیه این مدیر ارشد صنعت دفاعی کشورمان را تکان دهنده خواند و افزود: اسرائیل متهم است حدود ۱۰ سال پیش چندین دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کرده است.

در این گزارش آمده است که چون نام فخری‌زاده در تحریم‌های شورای امنیت سازمان بوده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان گفت‌وگو با وی بوده اما او هرگز با این سازمان مصاحبه نکرد.

 

انصار الله یمن بر حق ایران در پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده تأکید کرد

دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت دانشمند ایرانی بر حق ایران در پاسخ به عاملان طراحی و اجرای این جنایت تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری المسیره، در این بیانیه آمده است: ما بر حق تهران در پاسخ به همه کسانی که این جنایت را طراحی و اجرا کردند، تأکید می‌کنیم.

دفتر سیاسی انصار الله گفت: جرایم ترور دانشمندان ارشدی در سطح فخری‌زاده، در راستای تلاش‌هایی است که دشمنان، برای گرفتن تجربه‌ها و تخصص‌های علمی از امت انجام می‌دهند تا در انحصار خودشان بماند، اما به اذن پروردگار، ناکام خواهند ماند.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین: توانمندی ایران تضعیف نخواهد شد 

جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز در پیامی، ترور محسن فخری‌زاده، شهید صنعت دفاعی کشورمان را محکوم کرد.

 شبکه خبری المیادین گزارش داد: جبهه خلق برای آزادی فلسطین تاکید کرد که ترور فخری‌زاده دانشمند ایرانی، توانمندی‌های ایران را آن گونه که سران تروریست رژیم صهیونیستی خیال می‌کنند، تضعیف نخواهد کرد.

المجاهدین فلسطین: ترور مغزها رویارویی با دشمن صهیونیستی را هرگز متوقف نمی‌کند

جنبش المجاهدین فلسطین تأکید کرد که سیاست ترور مغزها، آزادگان و مبارزان جبهه مقاومت را از رویارویی با دشمن صهیونیستی بازنمی‌دارد.

 جنبش المجاهدین فلسطین با صدور بیانیه‌ای در رابطه با ترور شهید محسن فخری‌زاده تاکید کرد که این جنایات، مبارزان را از رویارویی با دشمن اشغالگر بازنمی‌دارد.

این جنبش با اعلام اینکه شیوه ترور فخری‌زاده، انگشت اتهام را به سمت دشمن صهیونیستی نشانه می‌برد، تصریح کرد: ترور فخری‌زاده در راستای تصفیه و از بین بردن قدرت انسانی نزد امت است.

پیام‌های تسلیت حماس، جهاد اسلامی و ائتلاف 14 فوریه

به گزارش المیادین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز در پیامی اعلام کرد: ترور شهید فخری‌زاده هم‌زمان با تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران رخ داد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت: ما حادثه تروریستی که محسن فخری‌زاده، دانشمند ایران را هدف گرفت محکوم می‌کنیم. رد پای رژیم صهیونیستی و آمریکا در این جنایت ترور کاملاً آشکار است.

ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای گفت: جنایت ترور دانشمند ایرانی اقدامی بزدلانه بود و رد پای محور شرارت در آن آشکار است. از درگاه الهی برای این دانشمند ارشد هسته‌ای، رحمت و بهشت برین و برای آیت‌الله خامنه‌ای و ملت شجاع ایران و خانواده شهید و همه دوستدارانش صبر و شکیبایی مسئلت داریم.

در بیانیه شورای سیاسی ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین آمده است: ما از جمهوری اسلامی و همه اقدامات آن در پاسخ به دستان کثیفی که این عملیات تروریستی را اجرا کردند و کسانی که از آن پشتیبانی کردند، کاملاً حمایت می‌کنیم.

جنبش نجبای عراق: ترور دانشمند برجسته ایرانی اقدامی بزدلانه بود

نصر الشمری، سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء شهادت محسن فخری‌زاده را به رهبر معظم انقلاب، دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت.

الشمری در پیامی توئیتری، ترور دانشمند برجسته ایرانی را محکوم و آن را اقدامی «بزدلانه» توصیف کرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه باور داریم ایران اسلامی با ادامه ایستادگی، مقتدرانه پیروز خواهد شد، افزود: این کشور به‌واسطه عقیده محمدی(ص) و حسینی(ع) که بر پایه الهام از شهادت استوار است، ظالمان و مستکبران را شکست خواهد داد.

نعیم قاسم: ترورها باعث شکست ما [محور مقاومت] نمی‌شود

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان ضمن تسلیت به مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، سپاه پاسداران و ملت ایران به مناسبت شهادت دانشمند ایرانی، محسن فخری‌زاده، به دست اذیال و دست‌نشاندگان مزدور آمریکا و اسرائیل گفت: این ترور بخشی از جنگ تمام عیار علیه ایران، منطقه و فلسطین است.

وی افزود: ما این تجاوز را محکوم و اعلام می‌کنیم که ترورها باعث شکست ما [محور مقاومت] نمی‌شود. حزب‌الله لبنان علی‌رغم فشارهای زیادی که متحمل شده، پیروزی‌های زیادی را محقق کرده از جمله آنکه هرگز زیر یوغ آمریکا و متحدانش نرفته و نخواهد رفت.

معاون دبیرکل حزب‌الله در پایان تصریح کرد:‌ این اقدام دشمنی و جنایت است. پاسخ به این ترور به دست حامیان ایران صورت خواهد گرفت؛ این خود عزت و کرامت است. از سیاست ترور ترسی نداریم.

انتهای پیام
captcha