تداوم موج محکومیت منطقه‌ای ترور شهید «محسن فخری‌زاده»
کد خبر: 3938418
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱

تداوم موج محکومیت منطقه‌ای ترور شهید «محسن فخری‌زاده»

موج محکومیت ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران از سوی کشورهای منطقه ادامه دارد.

به گزارش ایکنا؛ موج محکومیت ترور شهید «محسن فخری‌زاده»، دانشمند هسته‌ای ایران ادامه دارد.

کویت، روسیه، منطقه کردستان عراق، افغانستان، لبنان و بحرین هم امروز با صدور بیانیه‌های جداگانه، به جمع محکوم‌کنندگان ترور شهید فخری‌زاده پیوستند.

وزارت خارجه کویت، شامگاه امروز دوشنبه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده، بر موضع ثابت این کشور در رد هر گونه اقدام خشونت‌آمیز با هر انگیزه‌ای تأکید کرد.

در این بیانیه، بر رد هر گونه اقدام که به افزایش تنش و تضعیف ثبات منطقه منجر شود، تأکید شده است.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قاطعانه ترور شهید فخری‌زاده گفت: «در رابطه با ماهیت تحریک‌آمیز این عمل تروریستی که آشکارا برای بی‌ثبات کردن اوضاع و تشدید امکان مناقشه درمنطقه هدف‌گیری شده است، ابراز نگرانی جدی می‌کنیم.»

وزارت خارجه روسیه گفت: «هرکس که در پشت این قتل (ترور) قرار گرفته باشد و برای استفاده از آن برای منافع سیاسی خود استفاده کند، باید مسئولیت کار خود را بپذیرد.»

«حنیف اتمر»، وزیر خارجه افغانستان نیز در جریان تماس تلفنی امروز دوشنبه خود با «محمدجواد ظریف»  با ابراز همدردی و تسلیت با دولت و مردم کشورمان، اقدام تروریستی روز جمعه که منجر به شهادت دکتر فخری‌زاده شد را محکوم کرد و تروریسم را در هر شکل آن مردود دانست.

ریاست منطقه کردستان عراق نیز  امروز دوشنبه در بیانیه‌ای تأکید کرد: «ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی در حمله‌ای مسلحانه را محکوم می‌‌کنیم.»

ریاست منطقه کردستان عراق در این بیانیه همچنین مراتب تسلیت خود را به مسئولان و ملت جمهوری اسلامی ایران و خانواده این دانشمند فقید ابراز کرد.

در عراق جریان‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی و گروه‌های مقاومت اسلامی در بیانیه‌های مختلف، این ترور جنایتکارانه را محکوم کرده‌اند.

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق هم یکشنبه شب در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اقدام تروریستی شهادت دکتر فخری‌زاده را محکوم کرد و مراتب تسلیت دولت متبوعش به دولت و مردم کشورمان را به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

وزارت خارجه لبنان نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکومیت این ترور، از همه طرف‌ها خواست تا حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان دهند تا از کشیده شدن منطقه به سمت سناریوها و اتفاقات بدتر و وخیم‌تر جلوگیری شود.

این وزارتخانه،‌ عملیات قتل و ترور را باعث شدت یافتن درگیری‌ها و ایجاد ناامنی دانست و تأکید کرد که این جنایت‌ها در قوانین بین‌المللی و همه معاهدات جهانی محکوم و مردود است.

وزارت خارجه بحرین نیز  شامگاه امروز دوشنبه ترور شهید «محسن فخری‌‌زاده»، دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد.

وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای بر لزوم هم‌سو‌سازی تلاش‌ها برای کاهش تنش و جلوگیری از آن در منطقه و همچنین حفاظت از امنیت و ثبات تأ‌کید شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، با توجه به شرایطی که منطقه در آن قرار دارد، بحرین از تمامی طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتن‌داری را داشته باشند و از کشاندن منطقه به سوی سطح جدیدی از بی‌ثباتی و تهدید صلح خودداری کنند.

 اتحادیه اروپا و‌ سازمان ملل هم این اقدام جنایت‌بار را محکوم کردند.

انتهای پیام
captcha