واکنش نهاد اروپایی به تبعید آوارگان مسلمان روهینگیا از بنگلادش
کد خبر: 3939381
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱

واکنش نهاد اروپایی به تبعید آوارگان مسلمان روهینگیا از بنگلادش

یک گروه مدافع حقوق اقلیت روهینگیا مستقر در اروپا از برنامه بنگلادش برای تبعید بیش از 100 هزار پناهجوی آواره مسلمان به جزیره‌ای دور افتاده ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، شورای روهینگیای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از جامعه بین‌المللی  از جمله دولت منتخب ایالات متحده، کشورهای آسیای جنوبی‌، گروه‌های جامعه مدنی و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم كه دولت بنگلادش را متقاعد كنند تا تبعید آوارگان روهینگیایی به جزیره‌‌ای دورافتاده‌ را فوراً متوقف کند».


بیشتر بخوانید:


مقامات بنگلادشی به بهانه مشکلات اردوگاه‌های موقت بیش از 1 میلیون مسلمان روهینگیای بدون تابعیت در منطقه کاکس بازار در جنوب بنگلادش، کار تبعید 100 هزار پناهنده روهینگیایی به جزیره دورافتاده باشان چار(Bhashan Char) را آغاز کرده‌اند. این جزیره به دلیل طوفان‌های موسمی و خطر سیل نگرانی زیادی را در مورد وضعیت سکونت این پناهندگان در میان مدافعان حقوق روهینگیا به وجود آورده است.

با این همه بنگلادش روز جمعه، 14 آذر اولین گروه روهینگیایی را به این جزیره غیرمسکونی منتقل کرد.

منابع خبری بنگلادش به نقل از نیروی دریایی گزارش دادند که 3500 نفر دیگر در این هفته به این جزیره تبعید می‌شوند و انتظار می‌رود جابه‌جایی‌ها طی یک هفته انجام شود.

شورای روهینگیای اروپا گفت: هر ساله، باشان چار برای چندین ماه با باران‌های شدید مواجه می‌شود و انتقال پناهندگان به مشکلات آنها اضافه می‌کند.

این نهاد حقوق بشر همچنین به بنگلادش توصیه کرد که به بازگشت مجدد صلح‌آمیز و پایدار اقلیت روهینگیا به سرزمین اصلی خود در ایالت راخین میانمار توجه بیشتری کند.

بنگلادش در ماه نوامبر(آبان 98) تلاش کرد بازگشت این پناهندگان به میانمار را در چارچوب توافقی دو جانبه آغاز کند، اما به دلیل نبود امنیت و ادامه نسل‌کشی روهینگیاها در میانمار، هیچ پناهنده‌ای مایل به بازگشت نشد.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، پس از آغاز سرکوب اقلیت مسلمان از سوی نیروهای میانمار در آگوست 2017، بیش از 750 هزار پناهنده روهینگیایی که اغلب آن‌ها زنان و کودکان بودند، از میانمار گریختند و به بنگلادش رفتند. تعداد این افراد در بنگلادش به بیش از 1.2 میلیون نفر می‌رسد.

انتهای پیام
captcha