هدیه قرآنی اردوغان به مسجد ایاصوفیه
کد خبر: 3939987
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

هدیه قرآنی اردوغان به مسجد ایاصوفیه

 رئیس‌جمهور ترکیه یک تابلوی خوشنویسی آیات قرآنی به خط ثلث و نسخ جلی را به مسجد ایاصوفیه استانبول اهدا کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، تابلوی اهدایی رجب طیب اردوغان به مسجد ایاصوفیه در ابعاد ۲۳۴ در ۳۵۰ سانتی‌متر است که آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره مبارکه آل عمران با خط عربی بر روی آن نقش بسته است.

خالق این اثر خوشنویسی زیبا، که داخل مسجد و نزدیک منبر نصب شده است، «محمد اوزچای» خطاط ترک است که آن را با آب طلا در زمینه‌ای مشکی خوشنویسی کرده است.

آیات قرآن کریم در این اثر در ۵ سطر نوشته شده که سطور اول و آخر آن به خط ثلث جلی و سایر سطور به خط نسخ جلی نگاشته شده است.

در کنار آیات قرآنی که در این تابلو نقش بسته است، نام خطاط و اهداکننده آن نیز ذکر و نوشته شده: «این تابلو به مناسبت بازگشایی مسجد ایاصوفیه، از سوی رجب طیب اردوغان به مسجد اهدا شده است.»
 
«ایاصوفیه» یک بنا و عبادتگاه تاریخی واقع در استانبول ترکیه است که به عنوان کلیسای جامع مسیحی ارتدوکس، کلیسای جامع کاتولیک رومی، مسجد عثمانی و موزه استفاده شده‌ است.

از ژوئیه سال ۲۰۲۰ این بنا پس از 86 سال از سوی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دوباره به‌ عنوان مسجد طبقه‌بندی شد. ایاصوفیه از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمان است و از مهم‌ترین مکان‌های توریستی ترکیه محسوب می‌شود.
انتهای پیام
captcha