کد خبر: 3940178
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸

تقدیر از 60 دانش‌آموز پژوهشگر‌ در هفته پژوهش

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش درباره برنامه‌های هفته پژوهش گفت: در هفته پژوهش از ۳۱ اثر و ۶۰ دانش‌آموز پژوهشگر برتر تقدیر می‌شود.

تقدیر از 60 دانش‌آموز پژوهشگر‌ در هفته پژوهش

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع برنامه‌های بزرگداشت هفته پژوهش برگزار شد، با تشریح عملکرد پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: ۱۱ مورد از راهکار‌های زیرنظام پژوهش در سند تحول به این پژوهشگاه مربوط می‌شود، لذا تحقق این راهکار‌ها را در قالب ۳۸ برنامه در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: اصلاح و سرعت در مسئله‌یابی، تبیین برنامه‌ها، منطقی کردن مسیر پژوهش‌ها، ایجاد تنوع پژوهش‌ها، جمع‌بندی سریع مطالعات پژوهشی از جمله برنامه‌های این پژوهشگاه است.

کریمی با بیان اینکه ظرفیت‌های عملیاتی را پیش‌بینی کردیم تا در پژوهش‌ها به نتایج برتری برسیم، اظهار کرد: توسعه فناوری‌ها، تدوین ظرفیت‌های عملیاتی در شرایط کرونایی انجام‌شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در حوزه کاربست یافته‌های پژوهشی کار‌های اساسی انجام دادیم، گفت: در حوزه توسعه فرهنگ پژوهشی، در توسعه مدارس پژوهش محور تلاش کردیم تا پژوهش در بین معلمان و دانش‌آموزان توسعه یابد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش افزود: شعار هفته پژوهش با عنوان «مدرسه پژوهش‌محور، معلم پژوهنده، دانش‌آموز پرسشگر» به مدارس پژوهشگر اختصاص دارد.

وی ادامه داد: مدرسه، محور پژوهش است که می‌تواند به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ظرفیت‌هایی را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهد.

کریمی خاطرنشان کرد: مدرسه پژوهش‌محور بر اساس نگاه پژوهشی به همه مسائل می‌نگرد و معلم نیز چنین نگرشی خواهد داشت.

وی افزود: مدرسه پژوهش‌محور، نیرو و اساس سند تحول بنیادین است و معلم، دانش‌آموز و مدرسه؛ سه محور و رکن اساسی فعالیت‌های پژوهشی محسوب می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در هفته پژوهش در حوزه پژوهشگران؛ دانش‌آموزان و معلمان و مدیران پژوهشگر برتر در هفته پژوهش تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به وصول پژوهش‌های انجام‌شده به دبیرخانه گفت: در هفته پژوهش از ۱۲۰ نفر از پژوهشگران برتر با حضور وزرای علوم و آموزش‌وپرورش تقدیر می‌شود.

کریمی افزود: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب و ترسیم افق‌های پژوهشی در این زمینه برنامه‌هایی را تدوین و در دستور کار قراردادیم.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از رفتار‌های عملیاتی مهم این پژوهشگاه واکنش علمی دقیق به مسائل پیرامون است، لذا در این رابطه کارگروهی را تشکیل دادیم تا در مورد مسائل و چالش‌های از پیش تعیین نشده، بررسی و نتایج را ارائه دهند. وجود این کارگروه در دوران کرونایی و چگونگی برنامه‌ریزی برای آموزش دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، مرکز پژوهشی است که بر اساس استقلال و بی‌طرفی علمی شکل‌گرفته و تا به امروز این استقلال و بی‌طرفی علمی به همراه انتشار نتایج دقیق علمی موفق بوده است.

کریمی خاطرنشان کرد: در آموزش مجازی و دیدگاه‌های دانش‌آموزان و معلمان در آموزش مجازی از طریق شبکه شاد و آموزش تلویزیونی پژوهش‌هایی انجام دادیم که در هر مورد نتایج آن مشخص‌شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در مورد نقاط قوت و ضعف شبکه شاد جدید در حال پژوهش هستیم و بر اساس یافته‌های حاصل‌شده از سوی پژوهشگران، بخش قابل‌ توجهی از معلمان و دانش‌آموزان از شبکه شاد استفاده می‌کنند، البته در برخی از موارد این استفاده‌ها مطلوب به نظر نمی‌رسد و باید به معلمان و دانش‌آموزان آگاهی‌های لازم داده شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش از مستندسازی تجارب ارزنده معلمان و دانش‌آموزان در دوران کرونا خبر داد و افزود: در هفته پژوهش امسال قصد داریم پژوهشگران دانش‌آموز برتر را مورد تقدیر قرار دهیم و، چون با محدودیت کرونا روبرو هستیم، از دانش‌آموزان برگزیده پژوهشگر در هر استان قدردانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: آثار پژوهشی دانش‌آموزان را در کتابی چاپ و منتشر می‌کنیم و آثار همکاران فرهنگی پژوهنده نیز امسال به جشنواره پژوهش استان فارس ارسال‌شده و این آثار از سوی اساتید به‌صورت مجازی داوری و معرفی خواهند شد.

کریمی از تشکیل شبکه معلمان پژوهنده در کشو خبر داد و افزود: تلاش داریم تا شبکه دانش‌آموزان پژوهشگر را در سطح کشور راه‌اندازی کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در پایان با اشاره به فرار رسیدن هفته پژوهش از ۲۲تا ۲۷ آذرماه، تصریح کرد: ۳۴۰۰ نفر در دوره ابتدایی و یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه آثار پژوهشی خود را ارسال کردند که بعد از انجام داوری از ۳۱ اثر و ۶۰ دانش‌آموز پژوهشگر برتر با حضور وزرای آموزش پرورش و علوم تقدیر خواهد شد.
انتهای پیام
captcha