چرا فینال برای رشته قرائت تحقیق لازم بود
کد خبر: 3940451
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
سیدجاسم موسوی پاسخ داد:

چرا فینال برای رشته قرائت تحقیق لازم بود

قاری شرکت‌کننده در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه‌ نباید مسابقات قرآن سال ۹۹ را در شمار مسابقات سراسری قرآن به حساب آوریم، گفت: شرایط انتخاب برگزیدگان این دوره شبیه وضعیت عادی ادوار قبل نبود.

سیدجاسم موسوی قاری ممتاز استان خوزستان و کشور

سیدجاسم موسوی، قاری ممتاز و شرکت‌کننده در رشته قرائت چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد عملکردش در این دوره گفت: هر سال در آبان‌ یا زمان تغییر فصل دچار حساسیت فصلی می‌شوم. زمان ضبط تلاوت با این حساسیت فصلی همزمان شده بود و نتوانستم آنگونه که باید تلاوت کنم. هرچند با توجه به وضعیتی که برای صدایم پیش آمده بود، اجرای خوبی داشتم.

وی با اشاره به اینکه در بحث وقف و ابتدا و تجوید عملکرد خوبی داشته است، افزود: در بحث لحن هم نتوانستم 80 درصد کارهای لحنی خودم را انجام دهم. اگر برنامه‌ریزی‌ای که برای کارهای لحنی انجام داده بودم به خوبی اجرا می‌شد، شاید نمره بهتری می‌گرفتم. با توجه به اینکه ممکن است در یک مرحله‌ای بودن مسابقات چنین مشکلاتی به وجود بیاید، اصرار بر برگزاری مرحله فینال وجود داشت. با شرایطی که الان دارم، صدایم از وضعیت خوبی برخوردار است و اگر فینال وجود داشت، خیلی بهتر ظاهر می‌شدم.

موسوی با ذکر اینکه آماده نبودن صدا، بیماری و حساسیت فصلی برای همه پیش می‌آید و در هر دوره از مسابقات گریبان‌گیر چندین نفر می‌شود، تصریح کرد: من از این دوره درس‌های بسیاری گرفتم و به تجربیاتم اضافه شد.‌ کسب نمره ۸۲ یا ۸۳ برای کسی که صدایش آماده‌ مسابقات نبود، نمره خوبی است.

این قاری ممتاز کشورمان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته میانگین‌ نمرات نفرات برتر حدود ۸۶ بوده است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در این دوره نیز میانگین نفرات برتر نزدیک به همین نمره باشد. موضوعی که در مورد مسابقات این دوره از روزهای ابتدایی وجود داشت این بود که قطعاً با یک تلاوت‌ نمی‌توان به توانمندی قاری پی برد. ممکن است یک شرکت‌کننده با قرعه خوبی، که قبلاً بارها انجام داده، مواجه شود و به خوبی آن را تلاوت کند و قاری دیگری هم با قرعه سختی، که اولین بار است با آن برخورد می‌کند، مواجه شود. برای اینکه عامل شانس در مسابقات را کم‌‌رنگ کنیم باید تعداد فیلترها را بیشتر کنیم تا کسی که آماده‌تر است، انتخاب شود.

نکته فراموش‌شده در چینش استان‌ها برای پخش تلویزیونی

نماینده استان خوزستان در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن با بیان اینکه چینش پخش اجرای استان‌ها نیز مهم است، گفت: با چینشی که پخش تلویزیونی داشت، احساس می‌کنم در حق نمایندگان استان خراسان رضوی اجحاف شده است. احساس می‌کنم‌ اگر‌ تلاوت قاریان‌ مشهدی روز چهارم یا پنجم پخش می‌شد، شاید نمرات آنها تا یک نمره دچار نوسان می‌شد. داوران بارها اعلام کرده‌اند که برای نمره‌دهی باید تلاوت اول را بشنوند تا با تلاوت نفر بیستم مقایسه کنند. بالطبع داور در زمان نمره دادن به قاری اول از سطح تلاوت قاری بیستم اطلاع ندارد و لذا قاری اول با حساسیت بیشتری داوری می‌شود. وقتی قرائت نفر بیستم شنیده می‌شود داور با جو و سطح رقابت آشنا می‌شود و راحت‌‌تر نمره می‌دهد. این اختلاف نمره بسیار جزئی و در حد نیم یا یک‌ نمره است که البته در امر داوری بسیار طبیعی است. برای همین مرحله فینال در مسابقات تعریف می‌شود تا‌ کاستی‌هایی از این دست جبران شود.

موسوی با اشاره به اینکه با چنین وضعیتی بهتر است که مسابقات سال 99 فقط در حد یک رقابت تلویزیونی باقی بماند و برای انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی فکر دیگری کنند، بیان کرد: موضوع دیگری که در این دوره وجود دارد فاصله بین دو تلاوت در یک روز است. یعنی داور ابتدا یک تلاوت گوش می‌دهد، بعد حفظ، ترتیل، ۲۰ جزء، دعاخوانی و تواشیح پخش می‌شود تا نوبت به تلاوت دوم برسد. این موضوع هم در نمره‌دهی تأثیرگذار است. بنابراین نمره‌دهی در زمانی که تلاوت‌ها با فاصله اجرا می‌شود با زمانی ‌که پشت سر هم پخش می‌شود تفاوت دارد. همانطور که گفتم این تفاوت در حد همان یک یا دو نمره است. افزایش تعداد مراحل تمام این‌ نقص‌ها و کمبودها را از بین می‌برد.

وی در مورد برگزاری مسابقات به صورت مجازی گفت: زحمتی که مسئولان قرآنی اوقاف برای برگزاری مسابقات متحمل شده‌اند بر کسی پوشیده نیست.‌ با شرایط کرونایی شاید هیچ راه دیگری برای برگزاری مسابقات وجود نداشت و لذا از این حیث نقدی وارد نیست اما به عدالت در مسابقات نقد وارد است. با توجه به سناریوی نوشته شده نمی‌توانیم در چنین روشی یک پالایش دقیق از قاریان داشته باشیم و نمی‌توان براساس خروجی این‌ مسابقات، افرادی را به مسابقات سایر کشورها اعزام کرد. هر چند بعید است که در سال آینده نیز رقابت قرآنی برگزار شود، اما به هر حال باید جانب احتیاط رعایت شود.

شفاف‌‌سازی در مورد نحوه معرفی نمایندگان ایران در دیگر مسابقات 

موسوی با تأکید بر اینکه اگر مسابقات‌ مجازی امسال در شمار مسابقات سراسری قرآن قرار نمی‌گرفت، بهتر بود، تصریح کرد: اگر‌ قبل از مسابقات اعلام می‌شد که این‌ مسابقات صرفاً رقابتی تلویزیونی است و چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن به شمار نمی‌رود، دیگر هیچ کدام از برگزیدگان خود را ذی‌حق امتیازات و مزایای کسب رتبه در مسابقات سراسری قرآن نمی‌دانستند. یعنی باید از قبل شفاف‌سازی می‌شد که با توجه به یک‌ مرحله‌ای بودن مسابقات، نحوه انتخاب نمایندگان ایران به چه صورت است. ضمن اینکه هنوز اعلام نشده است که تکلیف برگزیدگان سال قبل که نماینده ایران در مسابقات دیگر شده‌اند چیست؟ قبل از آغاز فرایند مسابقات باید شفاف‌سازی صورت می‌گرفت تا سؤالی در مورد وضعیت برگزیدگان سال قبل وجود نداشته باشد. تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی در این باره بیان نشده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه اگر نقدی انجام می‌شود برای ارتقای مسابقات و فعالیت‌های قرآنی است، اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا از این شرایط خارج شویم. جامعه قرآنی باید کمک کند تا فضای جامعه به واسطه این مسابقات رنگ و بوی قرآنی به خود بگیرد. ما موظفیم که در تربیت نسل قرآنی تلاش کنیم و هر کدام به سهم خود دست چند نفر را بگیریم و به جلسات قرآن بیاوریم.‌ اگر نقدی می‌شود درون‌خانوادگی است. شاید کسی احساس کند چنین نقدهایی برای کسب مقام و ... است، در صورتی که اینگونه نیست و فقط به سبب نگاه حرفه‌ای به مسابقات است.

انتهای پیام
captcha