از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»
کد خبر: 3943186
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»

جشنواره قرآنی وزارت بهداشت(هدهد) این هفته پس از یک سال رقابت 74 هزار نفر در 52 رشته، به کار خود پایان داد که خبر از گستردگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌های سراسر کشور و انگیزه قرآنی دانشجویان در گام دوم انقلاب داشت. این هفته همچنین جمعی از مدیران و قاریان برای راه‌اندازی سومین کاروان قرآنی انقلاب در سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برنامه‌ریزی کردند.

از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت، بازار جشنواره‌های قرآنی کشور داغ بود؛ جشنواره قرآنی وزارت بهداشت(هدهد) با معرفی 513 برگزیده به کار خود پایان داد، جشنواره تلاوت‌های مجلسی در بخش بانوان به شکل سراسری آغاز و از سوی دیگر مقدمات برگزاری آزمون عمومی حفظ قرآن در سال 1400 فراهم شد. این هفته همچنین جمعی از مدیران و قاریان برای راه‌اندازی سومین کاروان قرآنی انقلاب در سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برنامه‌ریزی کردند. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشورمان در نخستین هفته از فصل زمستان خواهیم داشت: 

اسامی برترین قاریان از نگاه مردمی اعلام شد

مسئولان برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ایام برگزاری این مسابقات، اقدام به برگزاری مسابقه قاری برتر از نگاه مردم کردند و مخاطبان مسابقات سراسری قرآن تا ۲۵ آذرماه فرصت داشتند تا قاری منتخب خود را معرفی کنند.

با پایان یافتن مهلت شرکت در نظرسنجی و شرکت جمعی از علاقه‌مندان به قرآن کریم؛ طبق اطلاعیه‌های گذشته مبنی بر اعلام نتایج این نظرسنجی در روز ولادت حضرت زینب(س)، قاریان منتخب مردمی با داوری مستقیم مردم معرفی شدند و با تصمیم ستاد برگزاری مسابقات به دلیل اختلاف کم آراء مردمی، سه نفر اول به عنوان برترین قاریان از نگاه مردم انتخاب شده‌اند که به شرح زیر است:

کاظم آذرپیرا از خوزستان
یوسف جعفرزاده از هرمزگان
علیرضا مسیح‌پور از کهگیلویه و بویراحمد

اعلام اسامی منتخبان مسابقه حفظ قرآن طرح اسوه

از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»

اولین دوره مسابقات حفظ قرآن کریم طرح اسوه با حضور اعضای گروه‌های قدر، مشکات، نصر و مصباح در چهار رشته حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ بخشی از سوره بقره و حفظ بخشی از سوره آل عمران، جمعه، ۲۸ آذرماه، به‌صورت مجازی و از طریق ارتباط زنده تصویری برگزار شد.

در این دوره از مسابقات، عباس هاشمی و علی‌اکبر کاظمی در بخش صوت و لحن، جواد حیدری و مرتضی مقنیان در بخش تجوید و فصاحت و سعید حاجیان و مسعود رضایی در بخش صحت حفظ به قضاوت پرداختند.

اختتامیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت با معرفی 513 برگزیده

از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»

مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این هفته با حضور وزیر بهداشت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از مدیران وزارت بهداشت در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد.‌

سیماسادات لاری، معاون فرهنگی وزارت بهداشت بیان کرد: جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت(هدهد) سال قبل، بعد از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان کلید زده شد و به مدت یک سال در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت این جشنواره در سطوح مختلف ادامه پیدا کرد که طی آن بیش از ۷۴ هزار نفر در 52 رشته به رقابت پرداختند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در مراسم اختتامیه بیست‌و‌پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت این وزارتخانه گفت: باید قرآن را نه برای خواندن در جلسات، بلکه به عنوان برنامه زندگی انتخاب کنیم و اندیشمندان وجهه رحمانی قرآن را به جوان‌ها نشان دهند.

روح‌الله محمدعلی‌نژاد، رئیس مرکز قرآن وزارت بهداشت نیز در سخنانی به معرفی دانشگاه‌های برگزیده این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،‌ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی کاشان رتبه‌های اول تا چهارم را کسب کردند و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهرکرد هم مشترکاً پنجم شدند.

محمدعلی‌نژاد افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک،‌ مشهد، تبریز و قم رتبه‌‌های هفتم تا دهم این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دادند. همچنین در این مراسم پرچم میزبانی دوره بعد جشنواره به معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم اهدا می‌شود.

یادآور می‌شود، نفرات برتر این جشنواره به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور راه پیدا می‌کنند و نفرات برگزیده رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان به مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اعزام می‌شوند. این مسابقات به همت جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین ۲۴ دوره از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به همت جهاد دانشگاهی برگزار شده است.

انتخاب برترین قاری زن سال کشور، سراسری شد

بخش بانوان جشنواره تلاوت‌های مجلسی سال گذشته به صورت آزمایشی در استان خوزستان اجرا و مقرر شد بخش بانوان جشنواره در چهار استان اجرا شود، اما امسال به صورت سراسری و با حضور قاریان خانم از سراسر کشور برگزار می‌شود.

در این راستا استان‌های خوزستان، البرز و خراسان جنوبی جشنواره را به شکل حضوری برگزار و نفرات اول خود را معرفی کرده‌اند و بانوان استان‌های دیگر می‌توانند با ارسال تلاوت خود در بخش قرائت بانوان بالای ۱۸ سال شرکت و خود را به مرحله فینال برسانند تا در اولین اقدام نیز مرحله ملّی و سراسری بانوان انجام شود. همچنین در کنار قاری مرد سال جمهوری اسلامی از دیدگاه مردم، بانوی برتر قرائت قرآن سال ۱۳۹۹ در بخش فنی مشخص و در جشنواره فجر تلاوت تجلیل می‌شود.

داوود جعفری، دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی درباره شرایط شرکت در جشنواره تلاوت‌های مجلسی به ایکنا گفت: بانوان علاقه‌مند باید تلاوت خود را به صورت صوتی و به مدت چهار تا پنج دقیقه و بصورت felat بدون افکت و بدون سیستم صوتی، با رعایت تکنیک‌های یک تلاوت مجلسی ضبط و تا ۵ دی ماه ۱۳۹۹ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. علاقه‌مندان آثار خود را برای ارزیابی و انتخاب پنج فینالیست در مرحله ملّی و کشوری به نشانی ftffestival۲۰۲۰@gmail.com یا شماره واتساپ ۰۹۳۵۷۲۷۷۹۱۷ ارسال کنند.

ثبت‌ نام چهارمین جشنواره قرآنی فجر آغاز شد

ثبت‌ نام مرحله مقدماتی جشنواره قرآنی فجر برای چهارمین سال متوالی با هدف ترویج فرهنگ قرآنی با حضور کارگران سازمان‌ها و کارخانجات و عموم مردم آغاز شد.

محمدصادق محسنی‌کبیر، مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر گفت: این جشنواره سراسری با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی یا تلفنی برای تمامی گروه‌های‌ سنی برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی مسابقات از ۱۳ تا ۲۲ دی‌ماه و مرحله نهایی در دهه فجر انقلاب اسلامی برپا خواهد بود.

وی گفت: جشنواره امسال در ۲۲ رشته شامل حفظ ۵ جزء اول، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء، حفظ کل، حفظ سوره مبارکه فجر، حفظ جزء ۳۰، حفظ ۱۰ سوره و نقاشی موضوعی قرآن (ویژه کودکان)، قرائت تحقیق، ترتیل قرآن و اذان و ذکر صلوات با صوت خوش، ترجمه، تفسیر، مفاهیم و تفسیر سوره مبارکه فجر و بخش هنر شامل خوشنویسی آیات برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام تا ۱۱ دی‌ماه عدد ۶ را به سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۰۱۰۰۱۰۰ ارسال یا به پایگاه اینترنتی دارالقرآن خانه کارگر www.ketabequran.ir مراجعه کنند.

اجرای آزمون عمومی حفظ قرآن از ۱۴۰۰

از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»

جلسه مشترک کمیته‌های ستادی راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح این هفته، در روز سوم دی‌ماه به صورت حضوری و مجازی در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در بخش نخست این جلسه، 15 دوره آزمون تخصصی حفظ مورد تحلیل قرار گرفت و دومین دستور این جلسه، بررسی آیین‌نامه و دستورالعمل آزمون عمومی حفظ قرآن کریم بود که کلیات آن به تصویب اعضا رسید.

این آیین‌نامه دو سال قبل ابلاغ شد، اما به مرحله اجرا نرسید. طی هفته‌های گذشته، اصلاحاتی بر روی آیین‌نامه این طرح صورت گرفته بود تا در این جلسه مورد بررسی قرار بگیرد. در این جلسه، کلیات به تصویب رسید و برای بررسی جزئیات، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان هفت دستگاه تشکیل شود.

این دستگاه‌ها عبارت از آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، سازمان دارالقرآن، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌‌های مردمی قرآن و عترت هستند و قرار است طی جلساتی به بررسی جزئیات آیین‌نامه بپردازند تا پس از پایان یافتن کار بررسی، برای ابلاغ آماده شود. همچنین در این جلسه مقرر شد از سال ۱۴۰۰ اجرای آزمون حفظ عمومی قرآن کریم عملیاتی شود.

آزمون عمومی حفظ قرآن کریم متفاوت‌تر از آزمون تخصصی حفظ است. ‌آزمون تخصصی در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود، اما آزمون عمومی حفظ در ۱۰ رشته حفظ یک جزء، حفظ دو جزء، حفظ سه جزء،‌ حفظ چهار جزء، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء،‌ حفظ ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود.

تفاوت دیگر آزمون عمومی با آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم، این است که در همه زمینه‌ها شامل حفظ،‌ تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و ... سبک‌تر از حفظ تخصصی است و قبولی در این آزمون هم آسان‌تر از حفظ تخصصی است. در گام‌های ابتدایی این آزمون، حفظ مفاهیم مطرح نیست و تنها به حفظ پرداخته می‌شود، اما در مقاطع بالاتر به بحث مفاهیم نیز پرداخته می‌‌شود.

همچنین یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در مورد آزمون حفظ عمومی قرآن کریم، بحث اعتبار مدرک آن و نسبتی است که با مدرک حفظ تخصصی دارد. پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده که مقرر شد تا در مورد این جزیئات در کمیته‌ای که تعریف شده است، بررسی شود.، با توجه به اتمام وقت جلسه دستور سوم که به طرح سه ساله حفظ قرآن کریم اختصاص یافت، مقرر شد تا این دستور در جلسه هفته آینده به بحث گذاشته شود.

تولید ۲ هزار تلاوت با همراهی ۵۴۵ قاری در رادیوقرآن

محمدامین مهدوی، مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن این هفته در گفت‌وگو با ایکنا درباره وضعیت تلاوت‌های این شبکه رادیویی گفت: حجت‌الاسلام شهیدی‌پور، پیشکسوت قرآنی، کل آیات را به ۹۷۰ قطعه تقسیم کرده‌اند. این قطعات میان قاریان ممتاز توزیع شده و به زودی ضبط آن با همکاری صداوسیمای مراکز استان‌ها آغاز می‌شود.

مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ می‌توان تلاوت‌های جدیدی را در جدول پخش رادیو قرآن، رادیو تلاوت و شبکه‌های استانی شاهد بود. چون این ۹۷۰ قطعه از ابتدا تا انتهای کلام وحی تولید می‌شود، کمربند ثابت تلاوتی شکل می‌گیرد که به صورت مستمر هر روز به ترتیب قطعه‌ای از آیات تلاوت می‌شود و قاریان می‌دانند که تلاوت‌شان کدام روز پخش خواهد شد. این جدول نیز در پایگاه اینترنتی رادیو و سایر صفحات و کانال‌های مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود و قاریان ممتاز معرفی خواهند شد.

سطح‌بندی اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن ابلاغ شد

طی نامه‌ای سطح‌بندی اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن، مصوبه پنجاه‌وپنجمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، از سوی محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس این کمیسیون، ابلاغ شد.

بنابر اعلام سالار عرفانی‌نسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن، درک معنای آیات، توانایی و التزام به تدبر در آیات، حفظ قرآن، انس با قرآن، آشنایی با علوم و معارف قرآن، توانایی استفاده از قرآن و تبعیت از قرآن از جمله این اهداف است.

«کاروان قرآنی انقلاب» برای سومین سال متوالی راهی می‌شود

کاروان قرآنی انقلاب، برای سومین سال متوالی، امسال همزمان با سالروز شهادت شهید سلیمانی حرکت خود را آغاز و تا دهه فجر ادامه خواهد داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی، دبیر کاروان قرآنی انقلاب با اشاره به اینکه امسال به دلیل شرایط کرونا، رویکرد جدیدی در برنامه کاروان قرآنی انقلاب دیده شده است، افزود: اولین روز حرکت کاروان، به منظور پرداختن به بحث مقاومت و مدافعان حرم و همچنین تکریم شهدا و رزمندگان، همزمان با سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی خواهد بود.

مدیر اداره ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: امسال اجرای برنامه‌ها با سفر به هشت استان، پیش‌بینی شده است. این برنامه‌ها به صورت انفرادی و هم گروهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

رونمایی از ترجمه آهنگین قرآن

از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»

مراسم رونمایی از کتاب «قرآن کریم با ترجمه آهنگین» ۳۰ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفتح دعوتی، مترجم قرآن و نویسنده اثر؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، قرآن‌پژوه و نویسنده «تفسیر کاشف» و اسماعیل منصوری‌لاریجانی، نویسنده و پژوهشگر عرفان اسلامی، به میزبانی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

دعوتی اظهار کرد: مطالعاتی درباره کتب آسمانی داشتم و به این نتیجه رسیدم کتب وحیانی، در عین حال که شعر نبوده‌اند، اما دارای وزن و آهنگ است و خوانندگانی که آنها را مطالعه می‌کنند، در عین لذت از داستان‌ها، لذتی نیز از قالب آهنگین آیات برده‌اند. یهودیان نیز که در هنگام خواندن کتاب مقدس، سر خود را تکان می‌دهند، به خاطر همین آهنگی است که در آن وجود دارد که به زیبایی این معانی و حقایق می‌افزاید.

وی ادامه داد: برخی معتقدند سرودهای حضرت سلیمان و داودنبی نیز حالت آهنگین دارد. از جهت دیگر با دقت نظر در آیات، متوجه شدم که حالت حماسی دارد و مُسَلَم است که وارث آیاتی به شکل حماسی آن هستیم. حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه فرموده است وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) قرآن می‌خواند، انگار یک فرمانده صحبت می‌کرد. این نشان‌دهنده حماسی و آهنگین بودن آیات قرآن است، اما بعداً ائمه آن را با حالت محزون می‌خواندند. بنابراین تصمیم گرفتم اثری بنویسم که در آن به آهنگ قرآن اشاره شده باشد.

انتهای پیام
captcha