ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، نقشه سه‌‌جانبه اسرائیل، آمریکا و سعودی بود
کد خبر: 3943772
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
سیدحسن نصرالله:

ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، نقشه سه‌‌جانبه اسرائیل، آمریکا و سعودی بود

دبیر‌کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای تلویزیونی، با اشاره به حوادث سال گذشته میلادی، گفت: جنایت ترور شهید سردار سلیمانی، نه‌تنها جنایت آمریکایی‌ها بود، بلکه معتقدم که اسرائیل و عربستان سعودی نیز در این جنایت مشارکت داشتند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از المیادین، گفت‌و‌گوی تلویزیونی دبیر‌کل حزب‌الله لبنان با شبکه تلویزیونی المیادین آغاز شد.

سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌‌الله در برنامه «حوار العالم» (گفت‌وگوی سال) با شبکه المیادین این کشور درباره موضوعات مختلفی به گفت‌وگو نشست.

سیدحسن نصرالله در ابتدای گفت‌وگو با «غسان بن جدو»، مدیر شبکه لبنانی المیادین و مؤسس این شبکه میلاد حضرت مسیح(ع) و سال نو میلادی را به همه مسیحیان در لبنان و جهان تبریک و تهنیت گفت. وی همچنین فرارسیدن سالروز شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، جانشین سابق رئیس سازمان الحشد لشعبی عراق را تسلیت گفت.

سیدحسن نصرالله درباره احتمال اینکه رئیس جمهور فعلی آمریکا در روزهای آینده دست به اقدام بزند، اظهار کرد که همه احتمالات در این باره به ویژه به دلیل نوع شخصیت ترامپ که توهم بزرگی و عظمت دارد، وارد است، اما همه این اظهارات و اقدامات در قالب جنگ روانی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت است.

او گفت که باید در مدت‌زمان باقی مانده از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، با هشیاری و احتیاط رفتار کرد.

وی ادامه داد: همین که صهیونیست‌ها جار و جنجال رسانه‌ای در این مدت راه انداختند، نشان می‌دهد که پشت این جار و جنجال، اقدامات واقعی وجود ندارد.

دبیرکل حزب‌الله گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که احتمالاً ترامپ در روزهای باقی مانده ریاست خود دست به اقدامی بزند ... البته اگر قدرت را تحویل بدهد.

سیدحسن نصرالله گفت که هدف قرار دادن رهبران و فرماندهان حزب‌الله هدف مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی است و درباره احتمال ترور وی نیز طی مدت اخیر هشدارها و تأکید‌های از سوی منابع صادر شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که او چه قبل از شهادت سردار سلیمانی و چه بعد از ترور ایشان، جزو اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و قبل از انتخابات ریاست جمهوری، تلاش‌ها در این راستا بیشتر شده است، چرا که ترامپ برای تأثیر در انتخابات به چنین اقداماتی نیاز داشت.

تمایل سعودی به ترور سیدحسن نصرالله

سیدحسن نصرالله گفت که حتی عربستان سعودی نیز جزو کسانی است که به دنبال ترور وی هستند. محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در سفری که به آمریکا داشته، از آن‌ها خواسته این کار را برای او انجام دهند. او گفت: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که عربستان سعودی از سال‌ها پیش به ویژه بعد از جنگ علیه یمن تشویق به ترور من کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که ترور فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس برخلاف عملیات ترور شهیدان عمار مغنیه و «محسن فخری‌زاده» عملیات آشکار بود و این ترور، بخشی از نقشه سه‌‌جانبه اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی است.

او گفت: جنایت ترور شهید سردار سلیمانی نه‌تنها جنایت آمریکایی‌ها بوده است، بلکه معتقدم که اسرائیل و عربستان سعودی نیز در این جنایت مشارکت داشتند ولو این مشارکت به صورت تحریک و سوق دادن واشنگتن به این جنایت بود.

سیدحسن نصرالله ادامه داد که شهید سلیمانی دارای شخصیت انسانی و کاریزماتیک بود و توانایی گسترده‌ای برای تأثیر گذاشتن بر کسانی داشت که او را نمی‌شناختند.

او گفت: من دلم برای او تنگ می‌شود؛ در خیلی از جاها، روزهای سخت و پرونده‌ها و مسائل زیادی و در روزهای شادی و حزن، جای او را در کنار خود احساس می‌کنم و قبل از شهادت حاج قاسم، بسیار نگران او بودم و بارها به او هشدار داده بودم.

ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، نقشه سه‌‌جانبه اسرائیل، آمریکا و سعودی بود

سیدحسن نصرالله، حاج قاسم را شخصیتی دانست که باید او را شناخت و شناساند و گفت که برخی مواقع احساس می‌کرد که آن‌ها یک روح در دو بدن هستند.

او به شخصیت شهید المهندس اشاره کرد و گفت که او از جمله شخصیت‌های بسیار نزدیک به شهید سلیمانی بود و اگر قرار بود سردار سلیمانی به تنهایی به شهادت برسد، شهید المهندس از جمله کسانی می‌بود که بیشترین تأثر و ناراحتی را از این حادثه نشان می‌داد؛ چرا که آن‌ها خیلی به هم نزدیک بودند.

گزینه نخست‌وزیری که راه نبرد در پیش گرفت

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ابومهدی از شخصیت‌هایی بود که در برهه‌ای، از گزینه‌های نخست‌وزیری بود، اما او راه میدان نبرد را در پیش گرفت.

سیدحسن نصرالله گفت که نقش شهید المهندس در مقاومت عراق علیه اشغالگری آمریکایی‌ها در عراق مهم بود و آن‌ها برخلاف خواست و اراده خود مجبور به خروج از این کشور شدند.

دبیرکل حزب‌الله در پاسخ به اینکه سردار سلیمانی برای قدس چه اقداماتی کرد، گفت که او از گروه‌های مقاومت فلسطین حمایت کرد و آن‌ها را برای مقابله با دشمن صهیونیست متحد کرد.

او گفت که نقش سردار شهید در تجهیز این گروه‌ها به تسلیحات و انتقال تکنولوژی ساخت موشک و راکت به غزه مهم است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به نحوه دست‌یابی این حزب به موشک‌های کورنت روس در جنگ با اسرائیل اشاره کرد و گفت که وزارت دفاع سوریه این موشک‌ها را با پول خود خرید و حزب‌الله از آن در نبرد با صهیونیست‌ها استفاده کرد. به گفته او، شهید سلیمانی از جمله کسانی بود که خواستار تحویل این موشک‌ها به گروه‌های مقاومت در غزه بود و در حمایت از گروه‌های مقاومت هرگز کوتاهی نداشت.

اعتراف حکام عرب به خیانت علیه فلسطین

سیدحسن نصرالله گفت که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شخصاً با خرید و ارسال این موشک‌های ساخت روسیه به حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در غزه موافقت کرد.

او گفت: همه می‌دانند که حاج قاسم و برادران در جمهوری اسلامی، از روابط دیپلماتیک هم برای کمک به مقاومت استفاده کرده‌اند. مثلاً اسرائیلی‌ها انبارهای سلاح و مهمات در سودان را که از آنجا به غزه ارسال می‌شد، بمباران کردند، هر چند سودانی‌ها خیلی روشن درباره آن صحبت نکردند، اما اسرائیلی‌ها صحبت کردند.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به موضوع فلسطین و موضع کشورهای عربی در قبال آن اشاره کرد و گفت که قبلاً خیانت حکام عرب به فلسطین و رهاکردن این کشور عربی اسلامی در برابر دشمن صهیونیست فقط حرف و حدیث بود، ولی در صحنه واقعی چیزی دیده نمی‌شد، اما الآن واقعیت‌ها عیان شده و این حکام عادی‌سازی روابط با این رژیم را آغاز کرده‌اند و معترف‌اند که سال‌هاست که با تل‌آویو روابط پنهانی داشته‌اند.

تبعات عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

او گفت که توجیه کشورهای عربی مثل سعودی و امارات برای ارتباط با اسرائیل، ایران است، اما حقیقت آن است که فلسطین باری بر دوششان بوده که می‌خواهند از آن خلاص شوند؛ چرا که آن‌ها دنباله‌رو آمریکا بودند و طبیعتاً این مسئله آن‌ها را به سمت همکاری و عادی‌سازی با تل‌آویو سوق داد.

سیدحسن نصرالله گفت که حزب‌الله به عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از این دریچه نگاه می‌کند که دیگر بازار نفاق و دورویی پایان‌یافته و نقاب‌ها از چهره خیانت‌کاران افتاده است و واقعیت و ماهیت این رژیم‌های سازشکار با صهیونیست‌ها عیان شده است.

دبیرکل حزب‌الله اظهار کرد: امروز حتی در مقام حرف زدن هم، ایستادن در کنار فلسطین هزینه دارد. زمانی بود که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها پشت پرده به برخی رژیم‌های عربی می‌گفتند، هرچه می‌خواهید [در حمایت از فلسطین و علیه اسرائیل] بگویید. اما امروز وضعیت تغییر کرده است و حتی دفاع در مقام حرف هم هزینه دارد.

او گفت که فلسطینیان، برادران و قوم و خویش مقاومت در لبنان هستند و دل آن‌ها با حزب‌الله است؛ چرا که امیدوارند روزنه‌ و کورسوی امیدی برای آزادی اراضی اشغالی آن‌ها ایجاد شود.

سیدحسن نصرالله به روابط حماس و دولت سوریه اشاره کرد و گفت که این روابط باید عادی‌سازی شود و به حالت قبل برگردد و مقامات و رهبران حماس بیانیه‌ها و مواضع خوبی در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق سوریه داشته‌اند و این حملات را طی سال‌های گذشته محکوم کرده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان از رویکرد برخی از احزاب اسلامی در قبال مسائل اسلام و مسلمین و فلسطین انتقاد کرد و گفت: عربستان حماس را به دلیل اخوان المسلمینی بودن تحت فشار می‌گذارد، اما سعودی‌ها و اماراتی‌ها که در کل منطقه و دنیا با اخوان مبارزه می‌کنند، چطور است که حزب الاصلاح در یمن که اخوانی است، در صف آنان علیه صنعاء و عبدالملک الحوثی و انصارالله می‌جنگد؟ الاصلاح زیر پرچم چه کسی می‌جنگد؟ زیر پرچم سعودی‌ها و در نهایت زیر پرچم آمریکایی‌ها.

سیدحسن نصرالله در مورد رزمایش‌های گروه‌های فلسطینی در غزه نیز گفت: این رزمایش گامی مهم است که دشمن را می‌ترساند و قدرت مقاومت را نشان می‌دهد. تلاش حاج قاسم و نیروی قدس در حمایت از گروه‌های مقاومت به دور از انظار و پشت‌پرده بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ظاهر شدن سردار سلیمانی در رسانه‌ها را به جنگ او علیه داعش مرتبط دانست و گفت که به دلیل این جنگی که بر مردم عراق تحمیل شده بود، او مجبور به حضور در رسانه‌ها شد و این اقدام او عمدی نبود و این مسئله نشان داد که چه کسانی از منطقه دفاع می‌کنند.

او روابط سردار شهید با مرجعیت دینی عراق را خوب دانست و گفت که این روابط به ویژه در پرونده‌ها و مسائل مهم تجلی یافت.

سید حسن نصرالله گفت که مقاومت عراق در رویارویی با اشغالگران آمریکایی و داعش حمایت واقعی را از نیروی قدس و شهید سلیمانی دریافت می‌کرد. وی ادامه داد: ارتش آمریکا شهید سلیمانی و نیروی قدس را تهدید به هدف قرار دادن مراکزشان در ایران تهدید کرد و گفت که اگر این حمایت‌های از مقاومت عراق ادامه داشته باشد، تهدید را عملی خواهد کرد، ولی نتوانستند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادعای رئیس جمهور آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی را رد کرد و گفت که چنین ادعاهایی صحیت ندارد و یکی از ژنرال‌های سیاه‌پوست ارتش آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی با انتقاد از این اقدام، گفت: جناب رئیس‌جمهور سربازان ما در عراق چه می‌کنند که کسی به آن‌ها حمله کنند؛ مگر نه این است که ما در آنجا اشغالگریم و پرونده از کشتار و جنایت‌ها در کارنامه‌های خود داریم.

نقش مقاومت در مقابله با داعش

سیدحسن نصرالله نقش مقاومت عراق در مقابله با داعش را مهم دانست و گفت که اگر مقاومت نبود گروه تروریستی داعش بر منطقه سیطره پیدا می‌کرد و سفارت آمریکا در بغداد، همه کاره عراق می‌شد.

او گفت که آمریکا معتقد بود که با ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، محور مقاومت به پایان خواهد رسید حال آنکه این محور محدود به یکی دو نفر نبوده و نخواهد بود.

نصرالله ضمن درخواست محاکمه کسانی که به ترور شهیدان مقاومت در عراق اقدام کردند، تصریح کرد: پاسخ ترور شهید سلیمانی و المهندس، مسئله امروز و فرداست، خونشان روی زمین نمی‌ماند.

او گفت که کسانی که برای سوریه و بحران این کشور طی سال‌های گذشته از جنگ جهانی سوم استفاده کردند، اشتباه نکردند، چرا که این کشور دشمنان زیادی در منطقه و دنیا داشت و جنگ علیه سوریه یک تصمیم بین‌المللی و منطقه‌ای بود و معارضان آلت دست این دشمنان بود و ارزیابی آن‌ها از شرایط سوریه اشتباه از آب درآمد و آن‌ها پیشنهاد دولت سوریه مبنی بر گفت‌وگو و ایجاد راه حل را رد کردند.

سید حسن نصرالله گفت که هدف از تلاش‌ها برای تغییر نظام در سوریه این بود که نظامی شکننده و ضعیف جایگزین آن شود و سازش با اسرائیل را توجیه کند و از حق خود بر جولان اشغالی صرف نظر کند و سیاست مماشات با آمریکا را در پیش بگیرد.

او گفت که همه اقدامات آمریکا علیه ایران از تحریم و تهدید صرفاً به خاطر حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت در منطقه و در رأس آن‌ها گروه‌های فلسطین نبوده، بلکه واشنگتن به دنبال سیطره بر این کشور و چپاول منابع آن است همانگونه که در زمان شاه این گونه بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که سوریه نیز وضعیت مشابهی داشت و هدف قرار دادن نظام این کشور نه به دلیل حمایت این کشور و شخص رئیس جمهور از قضیه فلسطین و گروه‌های مقاومت بلکه به دلیل این بود که آمریکا چشم طمع به منابع انرژی سوریه دوخته بود.‌

سردار سلیمانی، پوتین را متقاعد کرد که به سوریه کمک کند

سید حسن نصرالله گفت که روسیه در ابتدای امر مردد بود که وارد جنگ در سوریه شود و حاج قاسم سلیمانی با استدلال و شخصیت کاریزماتیک خود آن‌ هم بر روی نقشه و توضیحاتی واقعی در جلسه‌ای که با رئیس جمهور روسیه داشت، او را متقاعد کرد که برای مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از سقوط دولت سوریه، به مسئله این کشور وورد کند.

او گفت: در آن جلسه دوساعته، پوتین به حاج قاسم گفت من قانع شدم. این چیزی بود که از حاج قاسم شنیدم. ببینید من نمیخواهم قصه تعریف کنم. موضوع کاملا واقع‌گرایانه، مستدل و علمی بود. حاج قاسم توانست با استدلال و تشریح واقعیت، پوتین را قانع کند و توانست روشن کند که نتیجه این ورود چه خواهد بود. الان همه می‌دانند که روسیه از دروازه سوریه به دنیا بازگشت.

نقش سردار سلیمانی در جریان جنگ 33 روزه لبنان

سیدحسن نصرالله تأکید کرد که سردار سلیمانی در جریان جنگ 33 روزه لبنان به صورت کامل در داخل لبنان حضور داشت و از سوریه با من تماس گرفت که می‌خواهد به لبنان بیاید من به او گفتم که با این شرایط چطور می‌تواند به لبنان بیاید چون ضاحیه بمباران می‌شد و امنیت در این کشور نبود اما او اصرار داشت که به لبنان بیاید و روند تحولات را از نزدیک دنبال کند. من از او خواستم که تحولات را از بیرون لبنان دنبال کند اما او نپذیرفت. مخالفت من با او تا حدی بود که به او گفتم به جوانان حزب الله اجازه انتقال شما به لبنان را نمی‌دهم اما او تاکید کرد که اگر حزب الله نیز این کار را انجام دهد خودش به نوعی وارد لبنان خواهد شد.

وی تصریح کرد: حاج قاسم وقتی با ما مذاکره کرد و مطالبات و خواسته‌های ما را شنید به سوریه بازگشت و از آنجا به تهران رفت. در آن زمان حضرت آقا در مشهد حضور داشتند. ایشان نیروهای خود را به مشهد برده و با حضرت آقا دیدار کرد و تنها دو روز در لبنان نبود و روزی از لبنان خارج شد که آتش‌بس اجرا شد. من امشب می‌خواهم چیزی را بگویم که قبلاً به آن پرداخته نشده است. ایشان در جنگ 33 روزه نقش اساسی داشت. ما در طول جنگ به این کمک‌ها نیاز داشتیم. این کمک‌ها حتی در طول جنگ به ما می‌رسید.

وی افزود: موضوعی که شاید به آن پرداخته نشده است موضوع کنترل شرایط اجتماعی و بازگشت آوارگان بود که سردار سلیمانی در این زمینه نیز نقش اساسی داشت. ما طرحی را ارائه دادیم که در تاریخ بشریت سابقه نداشت. ما طرح پناهندگی را مطرح کردیم. ما در حزب الله لبنان با کسانی که آواره شده بودند تماس می‌گرفتیم و به آنها اطلاع می‌دادیم که اگر منازل آنها تخریب شده است می‌تواند یک سال به صورت رایگان در یکجا سکونت داشته باشند و در خرید تجهیزات و مایحتاج زندگی آنها نیز کمک می‌کردیم. منازل افرادی که به صورت جزئی تخریب شده بود در بازسازی آنها کمک می‌کردیم و کمک‌های مالی و انسانی برای آنها مهیا می‌کردیم. ایران و حاج قاسم سلیمانی نیز نقش اساسی در این زمینه ایفا کردند و بخش قابل توجهی از این کمک‌ها را بر عهده گرفتند.

وی تاکید کرد: این در شرایطی بود که برخی مقامات تلاش می‌کردند که مردم بیش از پیش در آوارگی باقی بمانند تا علیه مقاومت تحریک شوند و مقاومت بستر مردمی خود را از دست بدهد. ایرانی‌ها نقش عمده‌ای در این زمینه ایفا کردند و رئیس ستاد بازسازی لبنان آقای شهید حسام خوشنویس نیز فعالیت‌های عمده‌ای در این زمینه انجام دادند. لذا سردار سلیمانی تنها در جبهه نظامی در کنار لبنان نبود بلکه در زمینه بازسازی و کمک‌های انسانی نیز در این این زمینه به لبنان کمک کرد. البته رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز کمک‌های اساسی به ما کردند اما حلقه واسطه ما و ایشان سردار سلیمانی بود.

سردار قاآنی؛ دنباله‌رو مسیر سردار سلیمانی 

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره نقش سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی تأکید کرد که ایشان نیز معاون سردار سلیمانی بوده و در همه دیدارهای ما بود. در تمامی مراحلی که حاج قاسم مسئولیت فرماندهی سپاه قدس را داشت حاج اسماعیل قاآنی نیز معاون ایشان بود و حضور مستقیم داشت. لذا تمامی این اطلاعات در نزد ایشان است و ایشان نیز تجربه نظامی و استراتژیک قابل توجهی در این زمینه مانند حاج قاسم دارد. البته این انتخاب خود حاج قاسم بود و وقتی ما از ایشان در خصوص جانشین احتمالی سردار سلیمانی سؤال می‌کردیم همواره به سردار قاآنی اشاره می‌کرد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که البته شخصیت و دستاوردهای سردار سلیمانی مسئولیت و وظایف سردار قاآنی را بسیار سنگین‌تر می‌کند و البته این مسیر قطعاً ادامه خواهد داشت

دبیر کل حزب الله در ادامه به وحشت رژیم صهیونیستی از عملیات انتقام جویانه حزب الله لبنان پرداخته و تاکید کرد که ما این عملیات انتقام جویانه را وعده داده‌ایم و وقتی که قولی بدهیم به آن پایبند خواهیم بود. همین موضوع باعث شده است که آنها نیم‌خیز باقی بمانند و همچنان در مرزها وحشت داشته باشند. تحولاتی که این روزها در مرزهای سرزمین‌های اشغالی دنبال می‌شود در واقع ضعف آنها است و نقطه قوت شان نیست. آنها می‌خواهند به نوعی جنجال بیافرینند تا حزب الله را بترسانند. اما مانور اخیر نظامی آنها وقتی انجام شد من هم اعلام کردم که آنها همچنان در حالت آماده باش قرار دارند این آرایش نظامی و آمادگی نشان دهنده ضعف آنها است. ما توانمندی‌های آماده‌ای داریم و موشک‌های خود را داریم و اهداف ما نیز کاملا مشخص است . ما اراده کافی را نیز در این زمینه داریم. اسرائیلی‌ها همه این شرایط را می‌دانند و در این زمینه سکوت کرده‌اند. اسرائیلی‌ها می‌دانند که ما در این خصوص آمادگی کامل داریم و حتی نیازی به جابجایی نیروهای میدانی و عملیاتی نیز وجود ندارد. اسرائیلی‌ها پیغام‌هایی برای ما ارسال کردند مبنی بر اینکه خودروهای نظامی ما را می زنند یا فلان کار را انجام می‌دهند؛ اما خودشان نیز می‌دانند که در این صورت واکنش ما جدی تر خواهد بود.

وحشت دشمن از پدافند هوایی مقاومت

آنها حتی از پدافند هوایی ما نیز وحشت دارند و جنگنده‌های آن‌ها دیگر پایین تر از ارتفاع 5 هزار پایی پرواز نمی‌کنند. سامانه‌های پدافندی ما در این مدت وارد عمل شده‌اند اما این مطالب رسانه‌ای نشده است البته هدف ساقط کردن پرنده‌های آنها نبوده است. موضوع دیگر اینکه آنها به خوبی می‌دانند که بحث موشکهای دقیق و نقطه زن متوقف نشده و ما همچنان در حال پیشرفت هستیم. آنها می‌خواهند به شهرک‌نشینان خودشان دروغ بگویند تا آنها را مطمئن کنند. ما همین الان موشکهای دقیق‌تر چند برابر موشک‌هایی که یک سال قبل داشتیم را در اختیار داریم.

نصرالله گفت، ما قبلا اعلام کردیم که در داخل رژیم صهیونیستی هدفی وجود ندارد که ما بخواهیم آن را به دقت هدف حملات خود قرار دهیم و نتوانیم. ما قبلاً نیز این قدرت را داشتیم ولی از سال گذشته تاکنون این قدرت چند برابر شده است. اسرائیلی ها باید از همه چیز ما نگران باشند. آنها می‌دانند که باید از تمامی بخش‌های دریایی و زمینی و هوایی ما نگران باشند. اسرائیلی ها در گزارش های خود مطرح کردند که می‌دانند حزب‌الله لبنان د‌ستاوردها و تکنولوژی‌های نظامی در اختیار دارد .من به آنها می‌گویم که این برای ما خوب است که شما می دانید ما چقدر قوی تر از گذشته شده ایم.

من درباره پدافند هوایی نمی‌توانم زیاد صحبت کنم ما در پدافند هوایی تا سطحی قدرت خود را به آنها نشان دادیم البته سطح بالاتری نیز وجود دارد که ما آن را تایید یا تکذیب نمی‌کنیم. البته به نفع ما است که این موضوع همچنان محرمانه باقی بماند تا باعث غافلگیری آنها شود. ما به دنبال این هستیم که آنها از همه چیز مطلع نشوند. مقاومت در حال حاضر تجهیزاتی در اختیار دارد که اسرائیل هنوز نمی داند این تجهیزات محرمانه است و اسرائیلی‌ها از آن اطلاعی ندارند تا در زمان لازم فرصت غافلگیری آنها فراهم شود.

وی به چند دستگی و تفرقه موجود در میان احزاب صهیونیستی و فرسوده شدن برخی از این احزاب اشاره و تاکید کرد که بحران حاکمیت انتخابات در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد و این بحران روز به روز عمیق تر می‌شود. عوامل مهمی نیز در پس پرده این اختلافات وجود دارد. در حال حاضر سه انتخابات در اسرائیل انجام شده و انتخابات چهارم نیز در راه است. فساد و کرونا و موضوعات اقتصادی نیز بر عمق بحران در سرزمین‌های اشغالی افزوده است اسرائیلی ها شکست خورده هستند اعتقاد من این است که رژیم اسرائیل رژیمی جعلی است و موجودیت و بقای آن نیز جعلی و ساختگی است.

سید نصرالله تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها در شرایط کنونی باقی نمانند و یا به نحوی اولویت خود را از سیاست خارجی اسرائیل جدا کنند، شرایط قطعاً برای اسرائیل به این صورت باقی نخواهد ماند حتی رژیم‌های عربی که الان به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند در نتیجه چماق آمریکا است که به اسرائیل پایبند شده‌اند.

مطالبات دولت لبنان اولویت ما است

وی به مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد که مذاکرات در حال حاضر متوقف شده و موضوع تازه‌ای دنبال نشده است. باید دید که حکومت بعدی آمریکا چطور با این مذاکرات تعامل خواهد کرد لذا صحبت در مورد آن باید به زمان مناسب موکول شود. با این وجود ما تسلیم مطالبات دولت لبنان هستیم و اگر دولت جایی را جزو تمامیت ارضی لبنان بشناسند ما آن را اولویت خود می‌دانیم و مصمم به حمایت و دفاع از آن خواهیم بود. حق طبیعی ما است که در برابر دزدی اسرائیل در آب‌های لبنان بازدارندگی کامل و کافی را به عمل بیاوریم. اگر دولت لبنان نیز در این زمینه تصمیم بگیرد خیلی بهتر است و ما بر اساس تصمیم دولت رفتار خواهیم کرد. البته من نمی‌خواهم عدم پایبندی یا پایبندی خود به مصوبات دولت را امشب اعلام کنم بلکه باید ببینم دولت چه کار خواهد کرد.

وی به موضوع تأخیر در تشکیل دولت لبنان اشاره و تاکید کرد که رسانه‌ها و مطبوعات اعلام می‌کنند که دلایل داخلی و خارجی باعث تعویق تشکیل دولت شده است اما وقتی با مسئولان لبنانی صحبت می‌کنیم آنها معتقدند که تنها دلایل داخلی است که باعث تعویق تشکیل دولت شده است.

سید حسن نصرالله به تبادلات خود با سعد حریری و تمامی طرف‌های لبنانی در فضای مثبت اشاره کرد و گفت که عدم اعتماد در فضای سیاسی تقریباً میان رئیس جمهور و سعد حریری است. البته در برخی طرف‌های دیگر نیز اختلاف‌هایی وجود دارد اما پرونده کلی عدم اعتماد بین این دو جریان است.

ایران بزرگترین قدرت منطقه‌ای و محور اساسی منطقه است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این باره گفت که ایران به اروپایی‌ها اعلام کرده که به گفت‌وگوهای یمنی‌ها و دیگران کاری ندارد. خطای ارزیابی در ربط دادن برخی پرونده‌های داخلی کشورها با عامل خارجی وجود دارد.

وی افزود: ایران بزرگترین قدرت منطقه‌ای و محور اساسی منطقه است. ایران در پرونده‌ها خرید و فروش نمی‌کند و با آمریکایی‌ها به جای ملت‌ها مذاکره نمی‌کند. تهران به اروپایی‌ها ابلاغ کرد که خواهان مذاکره از جانب یمنی‌ها و دیگران نیست.

نصرالله گفت: واشنگتن اصرار داشت با تهران در پرونده عراق به مذاکره بنشیند در حالی که ایران آشکارا خواهان حضور عراقی‌ها در مذاکرات بود. هیچ توافق آمریکایی ـ ایرانی به حساب پرونده‌های منطقه‌ای نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha