شهید سلیمانی و فخری‌زاده اسطوره‌هایی برای تمدن‌سازی هستند
کد خبر: 3945077
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
نیلی‌احمدآبادی:

شهید سلیمانی و فخری‌زاده اسطوره‌هایی برای تمدن‌سازی هستند

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: هیچ‌گاه یک جامعه که تبدیل به یک ملت شده باشد، نمی‌تواند فاقد اسطوره باشد، بلکه اساساً همین اسطوره‌ها یک جامعه را به سمت تمدن هدایت می‌کنند و همواره فرصتی هستند برای کسانی‌که می‌خواهند در مقابل دوراهی تصمیم بگیرند و تصمیم گرفتن برای آنها سخت است؛ شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده از جمله این اسطوره‌ها هستند.

نیلی احمد آبادی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری‌زاده، امروز 13 دی‌ماه با سخنرانی محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی کرمی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران برگزار شد.

نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم بیان کرد: برگزاری سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی و چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده فرصتی برای ماست تا یاد این قهرمانان ملت را گرامی بداریم و همینطور فرصتی برای بررسی وقایع بعد از آن است. عملکرد شهید سلیمانی در دوران حیات بسیار درخشان بود و جالب است که بعد از شهادت نیز تأثیرات ایشان بسیار مضاعف بود. سال گذشته در همین دانشگاه تهران، مراسم تشییع ایشان را داشتیم که با آن عظمت برگزار شد و دیدیم که اقشار مختلف مردم چگونه زحمات وی را ارج نهادند.

وی افزود: مردم زحمات شهید فخری‌زاده را نیز گرامی داشتند و امروز شاهد ظهور قهرمانان و اسطوره‌های جدید هستیم. هیچ‌گاه یک جامعه که تبدیل به یک ملت شده باشد، نمی‌تواند فاقد اسطوره باشد، بلکه اساساً همین اسطوره‌ها یک جامعه را به سمت تمدن هدایت می‌کنند و همواره فرصتی هستند برای کسانی‌که می‌خواهند در مقابل دوراهی تصمیم بگیرند و تصمیم گرفتن برای آنها سخت است. در این موارد می‌توانیم بگوییم اگر آن اسطوره بود، الان چه می‌کرد؟ همین کار را برای ما راحت می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: شهید سلیمانی ابعاد جدیدی از یک اسطوره را برای ما فراهم کرد و در این شرایط با توجه به تغییرات زمان، طبیعتاً اسطوره‌های جدیدی نیاز است. ما باید از این شهادت درس‌های زیادی بگیریم؛ از جمله اینکه چرا باید چنین سرمایه‌هایی را از دست بدهیم. درست از شهادت این افراد آثار بسیاری دارد، اما باید فکر کنیم چرا دشمن به خودش جسارت می‌دهد که سرمایه‌های ما را به شهادت برساند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

حاصل جمع اخلاص و توان مدیریتی

نیلی احمدآبادی افزود: وظیفه دانشگاه، تحلیل عالمانه از رویدادهاست. پس از شهادت سردار سلیمانی ادبیات زیادی تولید و نشر شد و جریانات متفاوت نگاه واحدی داشتند که همین منجر به یک فرهنگ در کشور ما شد، لذا باید این موضوع تعمیق پیدا کند. باید رساله‌ها و پایان‌نامه‌هایی برای درج بهتر چنین اتفاقاتی از جمله شهادت سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده نگاشته شود، چراکه هرکدام از اینها تفکراتی داشتند و اقداماتی انجام دادند، لذا شناخت این ریشه‌ها و مبانی آنها قطعاً به کسانی‌که می‌خواهند تصور بهتری از آینده داشته باشند، کمک می‌کنند.

وی افزود: در حوزه اجرایی نیز نیازمند بهره‌مندی از این افراد هستیم. گرچه اخلاص و ایمان نقش زیادی در موفقیت این افراد داشته است، اما نمی‌توانیم از توانایی‌های علمی و مدیریتی آنها غفلت کنیم. برای بنده جای سؤال بود که چگونه یک نفر می‌تواند افرادی از ملیت‌های مختلف را در راستای هدف مبارزه با استکبار و تحجر زیر یک پرچم جمع کند؟ شاید در درجه نخست، داشتن استراتژی، استفاده از تاکتیک‌های به موقع، استفاده از نیروی انسانی و تربیت و آموزش آنها باعث حرکات بسیار بزرگی خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: نکته آخر این است که حتماً در دانشگاه باید نسبت به تحولات حساس باشیم و آنها را به صورت عالمانه و منطقی در اختیار مردم بگذاریم. یکی از مشکلات درباره این دو شهید بزرگ، عدم دسترسی به اطلاعات کافی است، لذا باید تلاش کنیم آن دسته از اطلاعات که قابل نشر است، در اختیار محققان قرار گیرد تا به زودی شاهد دستیابی به نتایج این تحقیقات باشیم و این نسل و نسل‌های آینده از آن استفاده کنند.

رخداد تشییع

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در این مراسم اظهار کرد: در مراسم یادبود سربازی وفادار، سرداری بزرگ، عارفی واصل، مجاهدی خستگی‌ناپذیر و بنده‌ای مخلص از بندگان خداوند هستیم. یکسال از این شهادت گذشت؛ شهادتی که از همان ابتدای وقوع، علی‌رغم اینکه همه به نوعی منتظر آن بودند و هر کسی با ایشان مواجهه می‌شد، احساس می‌کرد با شهیدی زنده گفت‌وگو می‌کرد و به ظاهر امری اتفاق افتاد که انتظارش می‌رفت، اما آن اتفاقی که در مراسم تشییع پیکر ایشان در جامعه افتاد را کسی تصور نمی‌کرد.

امثال شهید سلیمانی و فخری‌زاده اسطوره‌هایی برای تمدن‌سازی هستند

وی افزود: مصیبت و عزاداری که در جامعه رخ داد، به گونه‌ای بود که هر جای این کشور و حتی در خارج از ایران توجهات را به خود جلب می‌کرد. حتی کسانی‌که از دیدگاهی مخالف ایشان محسوب می‌شدند، موقعی که در مقابل این موج انبوه و متراکم ملت قرار گرفتند، احساس کردند یا باید سکوت یا حمایت کنند. در معارف قرآنی، الگوهای فراوانی داریم. قرآن کریم حضرت ابراهیم(ع) یا پیامبر اسلام(ص) را به عنوان الگو و مصلح مؤمنان معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام رستمی ادامه داد: توجه به گذشتگان و کسانی‌که حماسه‌ساز شدند، در قرآن به میزان فراوانی مورد تأکید قرار گرفته است. در نظام‌های تربیتی نیز قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری مورد تأکید قرار گرفته و سعی می‌شود این شخصیت‌ها به وسیله کارهای هنری و رسانه‌ای به مردم معرفی شود، اما ما در کنار خودمان و در عصری که عده‌ای معتقد بودند عصر اسطوره‌ها و قهرمانان گذشته است، شاهد چنین اسطوره‌ای با تمام ویژگی‌های یک قهرمان بودیم. وی در عین شجاعت و عزتمندی، دلسوز و مهربان بود، سیاست‌ورزی و پرهیزی از سیاست‌زدگی، عرفان و حماسه را در شخصیت ایشان به خوبی مشاهده می‌کردیم.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها یادآور شد: چقدر جا دارد به وصیت نامه وی توجه شود. ایشان در تمام حالات نسبت به خداوند اظهار عجز می‌کرد و هیچ کاری را غیر از کار برای خدا، قابل قبول نمی‌دانست. در کنار آن، شکر نعمت ولایت و دوستی با دوستان خدا را به جای می‌آورد و همه اینها در وصیت‌نامه ایشان قابل ملاحظه است. نام شهید سلیمانی لرزه بر اندام دشمن می‌انداخت.

وی تصریح کرد: یکی از مسئولان دیپلماسی کشور تعریف می‌کرد که داعش یا جبهةالنصره قرار بود براساس قراردادی منطقه‌ای را ترک کنند، اما تضمین می‌خواستند که موقع رفتن، کسی به آنها شلیک کند، به آنها گفته شد سخن سردار سلیمانی تضمین است، لذا منطقه را ترک کردند، بنابراین حتی دشمنان هم به حرف وی‌ اعتماد داشتند، چراکه پیروزی به هر قیمت در رفتار و منش وی نیست. همین شخصیت از خانواده شهدا طلب دعا می‌کند. وصیت‌نامه او در هر جا برای سفارش است، معرفی شخصیت گرانقدر رهبری و توصیه به حمایت از وی است. حتی در گفت‌وگو با مراجع، سیاستمداران و نظامیان تأکید می‌کند که نباید خطری متوجه ولایت شود.

رستمی افزود: این شخصیت که الگوهای فراوانی برای یادگیری دارد، باید به میزان زیادی مورد توجه قرار گیرد. یکسال از شهادت این اسوه فداکاری و مردانگی می‌گذرد، لذا از حوزه، دانشگاه و مراکز علمی انتظار می‌رود این شخصیت و جلوه‌هایی از الگوهای رفتاری و عملی در وجود وی را معرفی کرده و بسط دهند. در شرایطی که دشمن همه عزم خود برای تهی کردن جامعه از داشته‌های خود را به کار برده است و اینکه بنا دارد احساس شکست را به جامعه القا کند و نسل جوان و نوجوان با این سرمایه‌ها آشنا نشوند، باید همه نهادها به میزان بیشتری به مسئولیت خود عمل کنند.

وی گفت: برای ایشان عالی‌ترین مقامات و برای خودمان توفیق رهروی ایشان و برای همه خدمتگزاران کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب آرزوی صحبت و سلامتی روزافزون داریم. همچنین نام یاد شهید محسن فخری‌زاده را گرامی‌ می‌داریم و برای ایشان آرزوی علوم درجات را داریم.

سه خصلت سردار

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی کرمی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران نیز به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: از وزارت علوم و همه دست اندرکاران این مجلس باشکوه و دارای پیام، تقدیر و تشکر می‌کنم که این مجلس را آراستند و ما در سوگ شهادت سردار سلیمانی موفق شدیم در این مجلس میزبان همه عزیزان و کسانی‌که در فضای مجازی آن را می‌بینند، باشیم و خدا را شاکرم گوشه‌ای از این اقدام را هم به ما سپرد تا در آن سهیم باشیم.

امثال شهید سلیمانی و فخری‌زاده اسطوره‌هایی برای تمدن‌سازی هستند

وی افزود: سه خصیصه در شهید بزرگوار بود که اینقدر ذوب در ولایت شد و این‌قدر عمر با برکت پیدا کرد و آثاری که در عمر ایشان ظاهر شد. اول علم و تدبر لازم نسبت به وظایفی بود که بر عهده ایشان قرار داشت. بالاتر از علم، بصیرت و دشمن‌شناسی بود و اینکه چه کاری باید از ناحیه ایشان صورت گیرد. خصیصه دیگر اخلاص بود. ممکن است انسان علم و بصیرت داشته باشد، اما قصد وی الهی نباشد، اما هنگامی‌که قصد، الهی باشد، منجر به برکت می‌شود.

حجت‌الاسلام کرمی ادامه داد: حضرت زهرای مرضیه فرمودند: اگر انسان خالص شد، نتیجه کار دست خودش نیست، بلکه نتیجه به دست خدا می‌افتد و برکت در اقدامات او از ناحیه خداوند متعال انجام می‌شود. خداوند اینگونه مقرر کرد که در سالگرد این سردار بزرگ اسلام، یکی دیگر از عالمان بااخلاص یعنی حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی رحلت کنند. سه خصلت مشترک در میان این دو نفر است و تقدیر الهی نیز این بود که در این ایام، آن عزیز نیز بدرقه شده و به خاک سپرده شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران یادآور شد: او هم عالمی بصیر، زمان‌شناس و با کمال اخلاص بود. بنده از نزدیک ایشان را می‌شناختم و افتخار این را داشتم که سالیان سال در محضر وی باشم. خداوند اینگونه مقدر کرد که مراسم رحلت ایشان با سالگرد شهید سلیمانی همزمان شود و ان‌‌شاء‌الله ما به عنوان دانشگاهیان، این سه خصیصه را در کنار هم داشته باشیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری درباره شهادت شهید سلیمانی فرمودند بدرقه شکوهمند ایشان که نظیر آن را در تاریخ سراغ نداریم، نشان از آن دارد که هر سال باید یاد شهید سلیمانی گرامی داشته شود تا تبدیل به الگویی برای همه نسل‌ها، نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان شود. دانشجویان خارجی که در ایران حضور دارند، ان‌شاءالله این پیام را به سراسر جهان مخابره خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha