سردار سلیمانی و المهندس نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار بودند
کد خبر: 3945414
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
در وبینار بین‌المللی شهدای قدس بیان شد:

سردار سلیمانی و المهندس نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار بودند

شرکت‌کنندگان در وبینار بین‌المللی «شهدای قدس؛ شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس» با بیان اینکه شهید سلیمانی و ابومهدی با استعانت از خداوند متعال، آغازگر پیروزی‌های بزرگ در همه میدان‌های جهاد بودند، تصریح کردند: این دو فرمانده مقاومت نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار بودند و مستکبران را خوار و ذلیل کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از  روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشفقت حسین شیرازی، معاون بین‌الملل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان صبح یکشنبه، 14 دی در وبینار بین‌المللی «شهدای قدس؛ شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس» که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، اظهار کرد: شهدای ما فرزندان با وفای مکتب اسلام هستند، این شھدا دانش‌آموخته مدرسه حریت و وفا یعنی کربلای معلی و شاگردان مکتب امام خمینی(ره)، مقام معظم رھبری و آیت‌الله باقر صدر بودند، اینھا کسانی بودند که خود را برای نبرد با دشمن آماده کردند.

وی افزود: حاج قاسم با سنی کم، فرمانده میدان نبرد و جهاد بود. شهید ابوالمهدی المهندس نیز برای سقوط نظام دیکتاتوری در عراق تلاش زیادی کرد و تمام عمرش را در راه جھاد فی سبیل الله گذراند؛ باید گفت که این بزرگواران اقتدار عالی اسلامی خود را از چشمه زلال قرآن و اهل بیت(ع) گرفته بودند.

حجت‌الاسلام شیرازی حاج قاسم و هم‌رزمان با وفایش را مرد میدان، عابد و زاهد، عاشق شهادت، فرمانده و سرباز خوب وطن توصیف و تأکید کرد: آنها کسانی بودند که شجاعانه و دلاورانه جنگیدند تا شهید شوند.

وی با بیان اینکه هدف دشمن از ترور شهید سلیمانی و ابوالمهدی المهندس مقابله علیه فرعون زمان، ترامپ جنایتکار و سلطنت استکباری‌اش بود، اظهار کرد: سرداران مقاومت، استعمار و استکبار آمریکا و اسرائیل را در سرزمین‌ھای عراق، سوریه، لبنان، یمن و ایران به زیر کشیدند.

معاون بین‌الملل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان افزود: زمانی که موشک‌های جبهه مقاومت، گنبد آهنین اسرائیل را هدف گرفتند، آمریکا متوجه شد که این جبهه چه دستاوردهای عظیمی در اختیار دارد؛ بنابراین دست به ترور ناجوانمردانه زد، اما هیچگاه پیروز این میدان نبود چرا که او باید بداند خون پاک شهدا بر زمین جاری شد و یک انقلاب جدیدی نه تنها در ایران و عراق بلکه در تمام جهان اسلام برپا شد.

وی در پایان گفت: سرداران مقاومت ما امید تمامی محرومان جهان، مرهم دردهای مستضعفان، مدافعان مقدسات مسلمانان بودند، اینھا مجاھدانی بودند که امنیت کربلای معلی را حفظ کردند و انتقام خونشان یقیناً سخت خواهد بود.

شهید سلیمانی و شهید المهندس؛ نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار در منطقه

طلال عتریسی، پژوهشگر لبنانی در امور خاورمیانه و جهان اسلام، نیز طی  سخنانی اظهار کرد: سخن گفتن از شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بسیار دشوار است و ما فقط می‌توانیم خلاصه‌ای از زندگی جهادی این دو شهید و گوشه‌ای از درس‌ها و عبرت‌هایی که از زندگی این دو بزرگوار گرفته‌ایم، بیان کنیم.

وی افزود: این دو شهید نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار در منطقه را ارائه کردند. منظور از پروژه استکبار همان اشغالگری آمریکا در منطقه است که به صورت مستقیم در عراق و همچنین سوریه و هم‌زمان علیه مقاومت انجام شد.

عتریسی ادامه داد: شاید بتوان گفت شهید ابومهدی المهندس نقشی اساسی در مواجهه با استکبار در عراق ایفا کرده است، در مرحله نخست، از طریق مقابله با نیروهای اشغالگر آمریکایی و در ادامه، مقابله با داعش و تمام متجاوزان در منطقه که از سوی جهان پشتیبانی می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط میان این دو فرمانده شهید ارتباط خاصی از جهت معنوی و جهادی و سیاسی بود. شهید سلیمانی حدود 30 سال در فرماندهی نیروی قدس تجربه داشت و بدون مبالغه می‌توان گفت این تجربه تبدیل به یک مکتب شد. شهید سلیمانی نمونه‌ای به ما ارائه کرد که در آن اقدامات جهادی در میدان مبارزه را با بُعد استراتژیک خود جمع کرده بود. همانطور که همه می‌دانند، او در عراق، سوریه، لبنان و ... از یک جبهه به جبهه دیگر می‌رفت، و از جبهه‌های یمن و فلسطین حمایت می‌کرد و اهتمام ویژه‌ای به جبهه فلسطین داشت.

عتریسی در ادامه افزود: شهید سلیمانی هم‌زمان تحلیل و دیدگاه ویژه‌ای درباره مسائل منطقه داشت و طبیعتاً در یک شخص چنین خصوصیاتی با هم جمع نمی‎شود. او همچنین در کنار دیدگاه استراتژیک خود خصوصیات ممتازی از جهت معنویت و سادگی و اخلاق عالی داشت.

وی تأکید کرد: این دیدگاه همان تجربه جمهوری اسلامی ایران است که با وجود روبه‌رو شدن با تهدیدات، محاصره‌ها و تحریم‌ها از توانایی‌های اقتصادی و خودکفایی خود استفاده می‌کرد تا بتواند تنها به نفت تکیه نکند. این دیدگاه مبتنی بر خودکفایی در مقابل قدرت‌های بزرگی بود که خواهان محاصره ملت‌های مستقل بودند و این تجربه در مکتب شهید سلیمانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

عتریسی اظهار کرد: شهید سلیمانی همراه با شهید المهندس ارتباطاتی با محور مقاومت برقرار می‌کرد و بدین وسیله به دستاوردهایی در سوریه و عراق و لبنان دست یافتند. همچنین در ثبات سوریه و شکست توطئه‌های آمریکا در این کشور در جهت ساقط کردن محور مقاومت نقش مهمی ایفا کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهادت این دو شهید بزرگوار با وجود اینکه خسارت بزرگی برای ما به شمار می‌رود، اما این تجربه، منطق مقابله با استکبار و فتنه‌های داخلی و اعتماد به نفس و تکیه به توانایی‌های ذاتی را به ما نشان داد. راه این دو شهید بزرگوار همچنان ادامه خواهد یافت و تا حاصل شدن نتیجه نهایی یعنی خروج آمریکایی‌ها از منطقه و تحقق اهداف محور مقاومت در کل منطقه متوقف نخواهد شد.

حسان عبدالله: شهید سلیمانی قرآن می‌خواند و منقلب می‌شد

شیخ حسان عبدالله، رئیس هیئت اداری تجمع علمای مسلمان لبنان، در این وبینار در سخنانی با بیان اینکه با این کلمات نمی‌توان حق خون این شهید بزرگوار را ادا کرد به بیان قطعه شعری درباره مردانگی و قهرمانی‌های شهید سلیمانی، پرداخت و گفت: خون شهید سلیمانی همچون مُهر سلیمان است که می‌توان با آن آغاز سخن کرد: «انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم». این همان کلید مخفی حضرت سلیمان است که برای بلقیس فرستاد. شهید سلیمانی نیز در این دوران با استعانت از نام خداوند و قدرت او، آغازگر پیروزی‌های بزرگی در همه میدان‌های جهاد بود و مستکبران را خوار و ذلیل کرد.

شهید سلیمانی و شهید المهندس؛ نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار

حسان عبدالله با بیان قطعه‌ای ادبی، درباره شهید قاسم سلیمانی گفت: زمان عروجت، مرا با اندوهم تنها رها کردی ... در آخرین روز سال، من در جبهه‌های عراق و سوریه و لبنان بودم و لبخند او را مشاهده می‌کردم و می‌دیدم که چگونه لبخند بر لبان کودکان یمنی می‌نشاند.

وی در ادامه این قطعه ادبی افزود: باید او را بزرگ دانست همانگونه که بسیار بزرگ بود. از زیبایی چهره او به وجد می‎آمدم و زمانی که آیات قرآن را برایم می‌خواند غم را از چهره‌ام پاک می‌کرد. صفحات قرآن را برایم می‌خواند و منقلب می‌شد ... همواره خود را در مقابل خون تو اندوهگین می‌یابم. راز تو چیست؟ تلاش می‌کنم به پاسخ این سؤال دست یابم اما موفق نمی‌شوم ...

وی در ادامه قطعه‌ای ادبی نیز درباره فضائل شهید ابومهدی المهندس قرائت کرد و در پایان گفت: چگونه می‌توان با کلمات ساده درباره انسان‌هایی سخن گفت که عظمت آنها تمام کلمات را در می‌نوردد؛ لذا با این کلمات نمی‌توان آنها را توصیف کرد و این شهادت آغازی برای پایان یافتن دوران دشمنان و آغاز پیروزی و بیداری هرچه بیشتر ملت‌های ما است.

بلال شعبان: پاسخ قطعی به ترور شهید سلیمانی نابودی صهیونیسم است

شیخ بلال شعبان، رئیس جنبش توحید اسلامی لبنان نیز در سخنانی با اشاره به نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی که به دست آمریکایی‌ها به شهادت رسید، گفت: آمریکا غیر از این جنایت بزرگ، تا کنون جنایت‌های بسیاری در سراسر جهان مرتکب شده است.

شهید سلیمانی و شهید المهندس؛ نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار

وی افزود: ترور شهید سلیمانی از آن رو به وسیله آمریکا انجام شد که دولت این کشور نسبت به شهید سلیمانی احساس خطر می‌کرد چرا که حاج قاسم تمام مرزها را در نوردیده بود تا بتواند ارتشی 20 میلیونی تشکیل دهد و آن را برای آزادی قدس آماده سازد.

شعبان ادامه داد: حاج قاسم درک کرده بود که جهانی‌سازی آمریکایی صهیونیستی نمی‌تواند با جهان‌شمولی اسلام مقابله کند و رژیم غاصب صهیونیستی با گرد هم آوردن یهودیان کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، اروپا، کشورهای عربی، آمریکا نمی‌تواند به جایی برسد و امت‌های مستضعف باید شریک واقعی مسلمانان در آزادسازی قدس و فلسطین باشند.

این عالم اهل سنت لبنانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم درباره پاسخ به آمریکا و تأخیر در این پاسخ سخن می‌گویند اما این پاسخ باید قدرتمند و بی‌پروا باشد زیرا اقدامات و جنایات اسرائیل و آمریکا، بسیار زیاد است به طوری که حتی قابل شمارش نیست. از ترور حاج قاسم سلیمانی گرفته تا ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، حاج عماد مغنیه، فتحی شقاقی، شیخ احمد یاسین و تمام فرماندهان مقاومت و همه دانشمندان شرق و غرب کره زمین؛ این ترورها را نمی‌توان با ترور این فرد یا آن فرد یا موشک‌باران این منطقه یا آن منطقه پاسخ داد؛ بلکه پاسخ واقعی و قطعی به این جنایات، از بین بردن رژیم صهیونیستی از روی زمین است.

وی افزود: ما در مرحله ضعف رژیم صهیونیستی و شکست آنها در تمام جنگ‌ها هستیم، اما با وجود این جنگ‌ها اختلافات قومی و مذهبی و نژادی میان ما به وجود آمده است و دشمنان خواستار ایجاد این اختلافات میان ما هستند تا بتوانند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را از وضعیت مخفیانه خارج ساخته و به روابط علنی تبدیل کنند. اما همه این عادی‌سازی‌ها نخواهد توانست مواضع ما در مقابله با رژیم صهیونیستی را تغییر دهد.

بلال شعبان تأکید کرد: همه ملت‌های اسلامی در سراسر جهان عاشق قدس و معراجگاه پیامبر(ص) هستند و همانطور که استکبار و استعمار جهانی با تمام قوا بسیج شده‌اند ما نیز باید با تمام قوا بسیج شویم تا بتوانیم عدالت را در سراسر جهان محقق سازیم و این کار جز با مشارکت عملی میان همه افراد و استفاده از تمام توانایی‌های دینی، مذهبی، قومی و نژادی امکان‌پذیر نیست تا به زودی به آزادی قدس شریف دست یابیم و بتوانیم پرچم عدالت و پرچم اسلام را در آسمان قدس و بر فراز مسجد الاقصی برافراشته کنیم و در جایی که رسول خدا(ص) نماز اقامه کردند، همگی بتوانیم نماز شکر و پیروزی و حمد خداوند را اقامه کنیم.

زهیر جعید: شهید سلیمانی سربازی آماده برای ظهور امام مهدی(عج) بود

شیخ زهیر جعید، هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی لبنان نیز در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: شهیدان رجال الله و رجال عرصه‌های سخت مبارزه هستند و راحتی خود را جز با جهاد در راه خدا نمی‌دانند. شهید قاسم سلیمانی نیز اینگونه بود. او یکی از شیرمردان خدا و مردی بود که از هزار مرد برتر بود، او یک امت بود.

شهید سلیمانی و شهید المهندس؛ نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار

وی ادامه داد: این مرد که ما به جهاد و مقاومت و بخشش و فداکاری او را می‌شناسیم، جان خود را برای خداوند فدا و با آن بهشت را خریداری کرد و پیروزی، عزت و کرامت به دست آورد. او تنها به فکر خود، خانواده و کشورش نبود بلکه عزت و کرامت و پیروزی را برای همه امت اسلامی می‌خواست و میان شیعه و سنی، مسیحی و مسلمان، عرب و فارس تفاوتی قائل نبود.

جعید تأکید کرد: او عاشق فلسطین و قدس و مقدسات اسلامی بود با اینکه مردم فلسطین از اهل سنت هستند اما شهید سلیمانی میان مردم فلسطین و مردم شیعه لبنان تفاوتی نمی‌گذاشت و میان مقاومت فلسطین و مقاومت لبنان که یک مقاومت شیعی است و حزب‌الله در رأس آن قرار دارد، فرقی قائل نبود و هر دو را حمایت می‌کرد.

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی از خداوند می‌خواست که پس از آزادی فلسطین در مسجد الاقصی و تحت پرچم امام مهدی(عج) نماز بگزارد. او سربازی آماده برای ظهور امام مهدی(عج) بود از این رو همانند دیگر انسان‌ها نبود. او در شب پیشانی خود را برای خداوند بر زمین می‌گذاشت و در روز سر خود را با عزت و کرامت بالا می‌گرفت و مقابل دشمنان می‌ایستاد، همانند همه ائمه و اولیای خدا و مجاهدانی که خداوند فتوحات اسلامی بزرگی را به دست آنها ثبت کرده است. از این رو حتی پس از شهادت او، هر پیروزی که ثبت شود و هر آزادسازی که انجام شود، به نام او نوشته خواهد شد و اجر آن برای او خواهد بود.

جعید ادامه داد: طبق گفته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، شهید سلیمانی همواره در کنار حزب الله بود و با آنان مبارزه می کرد و در پیروزی مقاومت بر دشمن صهیونیستی و خروج آنها از خاک لبنان نقش مهمی داشت؛ لذا هرگاه دشمنان قصد ضربه زدن به مقاومت را داشتند، او کشورش را ترک می‌کرد تا خود را به لبنان برساند و در کنار سید مقاومت و شهید عماد مغنیه به مبارزه بپردازد.

وی افزود: زمانی که همه دنیا در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده بودند و اموال کشورهای عربی و سلاح‌های آمریکایی و فرودگاه‌های باز به روی صهیونیست‌ها و موشک‌های هوشمند برای ضربه زدن به مقاومت بسیج شده بودند، شهید قاسم سلیمانی در کنار مردم لبنان ایستاد و از آنها حمایت کرد. همچنین نیروی قدس و جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کنار مردم لبنان ایستادند تا پیروزی محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی نیز مانند حضرت حمزه که در مقابل دیدگان پیامبر اسلام(ص) به شهادت رسید، او نیز در مقابل امام مهدی (عج) و امام خامنه‌ای(حفظه الله) به شهادت رسید در حالی که قلب و فکر او مملو از محبت به فلسطین بود. فلسطین عشق او بود و هرکس جان خود را در راه فلسطین و امت اسلامی و عزت و کرامت این امت فدا کند، خداوند خون او را ضایع نمی‌کند.

این شخصیت برجسته لبنانی در ادامه اظهار کرد: شهید سلیمانی در این آرزو بود که سرزمین پاک فلسطین از لوث وجود صهیونیست‌ها پاکسازی شود. ما نیز امیدواریم این روز به زودی فرا برسد؛ ان شاء الله تعالی.

وی افزود: شهید قاسم سلیمانی فرزندان بسیاری را در مسیر مقاومت پرورش داد و هر کس که در هر جای دنیا به فلسطین و مقاومت اهانت کند به شهید سلیمانی اهانت کرده است.

جعید خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های قاسم سلیمانی ایمان او به وحدت امت اسلامی بود. او ایمان داشت که دین اسلام یکی است و سنی و شیعه تفاوتی ندارند. این همان شعار جمهوری اسلامی ایران و شعار مؤسس آن یعنی امام خمینی(ره) است. از این رو ما بخاطر اصول اخلاقی شهید سلیمانی به او عشق می ورزیم چرا که جان خود را برای وحدت امت اسلامی و عزت و کرامت این امت و مقابله با طرح صهیونیستی آمریکایی در منطقه فدا کرد.

وی در پایان برای روح شهیدان سلیمانی و المهندس دعا و ابراز امیدواری کرد که دومین سالگرد این شهیدان در سال آینده در حالی برگزار شود که امت اسلامی پیروز و پرچم اسلام بر بالای مسجد الاقصی و قدس شریف برافراشته شده باشد.

ماهر حمود: رفتار شهید سلیمانی بیانگر مقابله با فتنه‌های مذهبی بود

شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت، ضمن تشکر از حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری برای دعوت به این وبینار، گفت: در سالگرد شهادت دو قهرمان جهان اسلام و مجاهد بزرگ، شهید سلیمانی و المهندس هستیم لذا باید به ابعاد و ویژگی‌های این شهیدان بپردازیم.

وی افزود: در ابتدا باید بگوییم که اقداماتی که این دو شهید انجام دادند، نتایج بسیاری در فلسطین، لبنان، عراق و یمن داشت. شهدای راست‌گفتار هیچگاه از ذهن انسان‌ها پاک نمی‌شوند و اثری از خود بر جای می‌گذارند که بالاتر از توقعات هر انسانی است. نتیجه این اثر در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی نمود پیدا کرد و جمعیتی در این مراسم شرکت کردند که جهانیان را شگفت‌زده کرد. در عراق نیز چنین اتفاقی رخ داد و این نشان می‌دهد که دو شهید بزرگوار دستاوردهای بزرگی داشتند که شهادت آنها نمی‌تواند این دستاوردها را کمرنگ سازد بلکه اثرات آن بیشتر خواهد شد.

شهید سلیمانی و شهید المهندس؛ نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار

وی افزود: اقدام متجاوزانه آمریکا در ترور شهیدان سلیمانی و المهندس بسیار بی‌شرمانه بود و آمریکا با این اقدام قواعد بازی را نقض کرده و همه قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشت. آمریکا حتی همه ادعاهای خود مبنی بر دفاع از حقوق بشر را نیز زیرپا گذاشت و نشان داد که همه ادعاها برای منافع خود است نه سایر ملت‌ها.

ماهر حمود ادامه داد: کینه‌ای که در ترور شهیدان سلیمانی و المهندس نمایان شد و ترامپ به آن افتخار می‌کرد، بیانگر اهمیت وجود این دو شهید بزرگوار، اهمیت نیروی قدس و همچنین نتایج و دستاوردهای این بزرگواران در مقابله با صهیونیسم جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای(حفظه الله) شهید سلیمانی را در جایگاهی مناسب قرار دادند که تا بتوان از دستاوردهای ایشان به وجه احسن استفاده کرد و قهرمانی‌های او نتایج خوبی داشته باشد و فرماندهی او در ایران یا هر جای دیگر تأثیرگذار باشد.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت در ادامه اظهار کرد: مسئله فلسطین از زمانی که امام خمینی(ره) آن را در اولویت نخست جهان اسلام قرار داد، از مهمترین مسائل به شمار می‌رود، لذا شهید سلیمانی برای این مهم انتخاب شد؛ جایی که تنها انسان‌های شایسته می‌توانند در این جایگاه قرار گیرند.

وی به ویژگی‌های اخلاقی شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: همه اعضای مقاومت از اخلاق این شهید درس می‌گرفتند زیرا اخلاق او بسیار عالی و متواضعانه بود و توجه او به ضعفا و نیازهای همه مردم بسیار ستوده بود. او در میان نیروهای خود هیچ تفاوتی قائل نبود و نتیجه این اخلاق عالی، محبتی بود که در قلوب دوستداران او به وجود آمده بود و در مراسم تشییع پیکر او خود را نشان داد.
حمود تأکید کرد: رفتار شهید سلیمانی رفتاری واقعی و بیانگر مقابله با فتنه‌های مذهبی بود؛ رفتار او نماد تجربه بزرگ تقریب مذاهب بود. امیدواریم یاد او همچنان باقی بماند و راه او ادامه یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی بدون شک از بین می‌رود و قرآن نیز بر این مسئله تأکید دارد. این مسئله عادی‌سازی روابط که ترامپ و نتانیاهو بر آن تأکید دارند جز با هدف سرپوش گذاشتن بر خسارات ناشی از جنایات آمریکا در سوریه و فلسطین نیست و آنها ضعف خود را بدین وسیله مخفی می‌کنند اما سرنوشت آنها به اذن خداوند نابودی است.

انتهای پیام
captcha