سردار سلیمانی مانع اجرای طرح‌های صهیونیستی بود / قاسم سلیمانی «شهید اسلام» است
کد خبر: 3946136
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
معاون حزب سعادت ترکیه در گفت‌وگو با ایکنا:

سردار سلیمانی مانع اجرای طرح‌های صهیونیستی بود / قاسم سلیمانی «شهید اسلام» است

حسن بیتمز (Hasan Bitmez) با بیان اینکه سردار قاسم سلیمانی نقش مؤثری در شکست تروریست‌های تفکیری داشت، گفت: شهید سلیمانی با تکیه بر تجربه و دانش خود برای رفع خطر تفکری که ارتباطی با اسلام ندارد با تمام وجود مبارزه کرد.

جمعه//آماده / سردار سلیمانی مانع اجرای طرح‌های صهیونیستی بود / قاسم سلیمانی «شهید اسلام» است

روز 13 دی ماه سال گذشته، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس به همراه ابومهدی المهندس، نائب رئیس حشد‌الشعبی عراق در پی حمله پهپادی ارتش آمریکا به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند.

ترور سردار سلیمانی به عنوان یک مقام بلندپایه نظامی ایران که در مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و سوریه نقش کلیدی ایفا کرده بود، بازتاب زیادی در جهان به همراه داشت؛ چرا که بسیاری از کارشناسان هدف قرار دادن یک مقام نظامی رسمی در خاک کشور ثالث را مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض حقوق بین‌الملل می‌دانند.

خبرنگار ایکنا در این باره گفت‌وگویی را با «حسن بیتمز»، معاون حزب سعادت ترکیه انجام داده و در آن به ابعاد مختلف این حمله تروریستی پرداخته است.

معاون حزب سعادت ترکیه با بیان این که روحیه مقاومت با شهادت فرمانده و طلایه‌دار آن از میان نخواهد نرفت، گفت: آمریکا طی یک حمله منفور، قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان را هدف گرفت. اما همت و روحیه مقاومتی که او علیه صهیونیسم جهانی و آمریکا به یادگار گذاشت، به‌ویژه پس از این حادثه در محور مقاومت و جهان اسلام افزایش یافته و درک و حساسیت بیشتری برای خنثی‌‌سازی طرح‌های صهیونیستی ایجاد شده است. نه تنها روحیه مقاومت از میان نرفت بلکه به مرحله‌ای‌ وارد شده‌ایم که این موضوع بیش از گذشته احساس می‌شود.  

وی با بیان این که نهاد‌های بین‌المللی در موضوع ترور سردار سلیمانی رویکردی دوگانه از خود نشان دادند، تصریح کرد: این حادثه به طور آشکار نقض حقوق بین‌الملل و همچنین یک حمله تروریستی است. یک جنایت بشری است که تمامی توافقات مبارزه‌ با تروریسم جهانی، توافقات حقوق بشر و عدالت را نقض می‌کند. اما می‌خواهم این نکته را اضافه کنم که امروز از نهادهای حقوقی بین‌المللی نباید انتظار این را داشت که این حادثه را یک حمله تروریستی اعلام کنند و یا اینکه آمریکا را به عنوان مجرم بشناسند. به این دلیل که غرب رویکردی دوگانه دارد.

حسن بیتمز ادامه داد: امروزه همه نهادهایی که بر مبنای حقوق بین‌الملل بنا شده‌اند از جمله سازمان ملل متحد، دیوان بین‌المللی دادگستری و مجامع حقوق بشری متاسفانه تابع و تحت کنترل صهیونیسم هستند. به همین دلیل این انتظار را نمی‌توان از آن‌ها داشت تصمیمی را اتخاذ کنند که آن را متناسب با منافع خود نمی‌بینند.

سردار سلیمانی مانع اجرای طرح‌های صهیونیستی بود / قاسم سلیمانی «شهید اسلام» است

وی تأکید کرد: این اقدام آمریکا را مغایر با حقوق بین‌الملل و یک حمله تروریستی و جنایت بشری می‌دانیم. اما با وجود همه این مغایرت‌ها و علی‌رغم همه تناقض‌های موجود با مباحث حقوقی و تروریستی بودن این حادثه نباید انتظاری از نهادهای حقوقی در این موضوع داشت. زیرا طی یک سالی که از این حادثه گذشت و در همان تاریخی که واقعه رخ داد از نهادهایی که صهیونیسم و غرب در آن تاثیرگذارند بیانیه‌ای به طور شفاف در تروریستی و غیرقانونی بودن این حمله صادر نشده است.

بیتمز با اشاره به اهداف آمریکا از ترور سردار سلیمانی، گفت: هراس‌افکنی و از میان بردن روحیه مقاومت در منطقه از جمله در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و حذف یکی از فرماندهان مقاومت برای ایجاد ضعف در آن هدف آمریکا بود. همچنین می‌خواست به لابی‌های صهیونیسم این پیام را بدهد که ما علیه ایران که مانع طرح‌های شماست می‌جنگیم و مقاومت را هدف قرار می‌دهیم.

معاون حزب سعادت ترکیه، افزود: مبارزه علیه داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در عراق به پیروزی رسیده است و تروریست‌ها در کمترین حد قرار دارند و فعالیت‌ خود را به صورت مخفیانه ادامه می‌دهند. شهید سلیمانی در عراق مبارزه کاملا تاثیرگذاری داشت. این بسیار مهم است، زیرا گروه‌های تفکیری از جمله داعش با سوءاستفاده از نام اسلام در اصل علیه خود مسلمانان و اسلام فعالیت می‌کنند.

وی افزود: شهید سلیمانی با تکیه بر تجربه و دانش خود برای رفع خطر تفکری که ارتباطی با اسلام ندارد با تمام وجود مبارزه کردند. هدف این قبیل گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی و تفکیری تضعیف کردن، برهم زدن تعادل و ثبات کشورهای اسلامی است. از سویی دیگر با نسبت دادن کارهای خود به دین اسلام باعث می‌شوند که انسان‌ها از آن نفرت داشته باشند. اما شهید سلیمانی با همکاری مقامات نظامی و امنیتی عراق با این گروه‌ها مبارزه کرد که موفقیت‌آمیز بود. خداوند از ایشان راضی باشد.

حسین بیتمز با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی در منطقه و کل جهان بازتاب زیادی داشت، گفت: رهبران کشورهایی که انسان‌های منصفی در آن زندگی می‌کنند به این موضوع واکنش نشان دادند. آمریکا و صهیونیست‌ها از این اتفاق طبیعتا خوشحال بودند و سکوت غرب در برابر این موضوع بسیار ناعادلانه بود. در ترکیه علاوه بر رئیس جمهور، نهادها و احزاب‌های سیاسی مختلفی واکنش خود را به طور آشکار ابراز کردند و شهادت ایشان را به نهاد‌های مربوطه از جمله به سفارت ایران تسلیت گفتند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور ترکیه نیز طی تماس تلفنی با جناب آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران مراتب همدردی خود را از شهادت سردار قاسم سلیمانی ابراز کرد و همچنین با حضور در برنامه‌های تلویزیونی رویکرد مثبتی را درباره اقدامات و شخصیت ایشان از خود نشان داد. همچنین در ترکیه افرادی که تحولات اسلامی را دنبال می‌کنند از رسانه‌ها و فضای مجازی به این حمله واکنش نشان دادند. در کنار این‌ها کسانی در جهان وجود دارند که همیشه ادعا‌های بی‌اساسی را مطرح و خواسته یا ناخواسته به منافع صهیونیسم خدمت می‌کنند که نباید به آن‌ها توجه کرد.

معاون حزب سعادت ترکیه تصریح کرد: من دو بار این امکان را داشتم که با ایشان (سردار سلیمانی) دیدار کنم. طبق آنچه که شخصا دید‌ه‌ام و بر اساس این که رهبران حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین از ایشان به نیکی یاد می‌کنند شهادت می‌دهم که ایشان مسلمانی مخلص و آگاه بود.

سردار سلیمانی مانع اجرای طرح‌های صهیونیستی بود/ قاسم سلیمانی «شهید اسلام» است

وی  گفت: نخستین ویژگی سردار سلیمانی این بود که وحدت اسلامی را با جان و دل باور داشت. با تمام وجود این موضوع را درک کرده بود که بدون وحدت اسلامی شانسی برای آرامش، رفاه و خشنودی برای مسلمانان وجود ندارد. دومین ویژگی این بود که نقشه‌های صهیونیسم و همدستان‌ آن‌ها علیه جهان اسلام را به خوبی شناخته بود و تا آخر عمر خود با آن‌ها مبارزه کرد.

بیتمز ادامه داد: او انسانی بود که عمر خود را وقف کرد تا اهداف و اقدامات پلید صهیونیسم علیه منطقه و جهان اسلام از جمله کشورهای ما یعنی ترکیه و جمهوری اسلامی ایران محقق نشود. به علاوه همانطور که پیش از نیز به آن اشاره کردم مسئله قدس، فلسطین و غزه برای او اهمیت بسیار زیادی داشت. خود ایشان نیز فرمانده نیروی قدس بودند.

معاون حزب سعادت ترکیه در پایان گفت: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) ایشان را «شهید قدس» خوانده و من نیز در اینجا می‌خواهم بگویم که او «شهید اسلام» است. شهید فلسطین و شهید مقاومت است. رحمت خدا بر او باد.

گفت‌وگو از مرتضی کریمی

انتهای پیام
captcha