لوموند: خشونت شورشیان ترامپی روز ننگ در آمریکا بود
کد خبر: 3946428
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱

لوموند: خشونت شورشیان ترامپی روز ننگ در آمریکا بود

نشریه فرانسوی «لوموند»، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را پوپولیست و رهبر شورشیان در حمله به ساختمان کنگره آمریکا توصیف کرد و نوشت: دو دستگی موجود در آمریکا و وقایع تکان‌دهنده روز چهارشنبه نتیجه دوره آشفته ریاست‌جمهوری ترامپ بود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از القدس العربی، نشریه «لوموند» فرانسه در سرمقاله خود با عنوان «خشونت در ساختمان کنگره. روز ننگ در آمریکا» نوشت: حمله روز چهارشنبه جمعی از طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا روز تاریکی بود که در نتیجه وجود یک ریاست جمهوری آشفته پدید آمده است که کشور را به دو تکه تقسیم کرده، یکی به نظام قانون اساسی و تصمیم‌های دستگاه قضایی احترام می‌گذارد و دیگری در جهانی موازی به سر می‌برد.

این نشریه فرانسوی با اشاره به ادعای ترامپ درباره به سرقت رفتن آرای او طی یک توطئه گسترده و از پیش طراحی شده گفت: در این دنیای انکار، مهم نیست که حدود 60 تصمیم قضایی از جمله تصمیمات عالی‌ترین سطح، مانند رأی دادگاه عالی درخواست‌های ارائه شده برای لغو نتایج انتخابات را رد کرده باشند. همه اینها در این دنیای انکار اهمیتی ندارد، همانطور که شخص دونالد ترامپ در روز دوم ماه جاری از طریق تماس تلفنی با رئیس دفتر انتخابات در جورجیا از او خواسته است نتایج نظرسنجی در این ایالت را به نفع او اصلاح کند.

لوموند معتقد است كه ملت آمریكا آنچه را كه رئیس‌جمهور پوپولیست، عوام‌فریب و خودشیفته این كشور طی چهار سال با همدستی حزب جمهوری‌خواه كاشته بود، برداشت كرد.  ترامپ هرگز مقاصد فتنه‌انگیزانه خود را پنهان نکرده است. او همچنین از گروه‌های راست افراطی مانند پسران مغرور که از آنها خواسته بود «آماده باشند»، حمایت کرده است.

به گفته این نشریه فرانسوی، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب دموکرات اکنون مجبور است این دموکراسی کاملا متزلزل را بازسازی کند و به خصوص به دلیل پیروزی قاطع دموکرات‌ها در کرسی‌های سنا در جورجیا در روز چهارشنبه که کنترل سنا را علاوه بر کاخ سفید و مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها می‌دهد.

لوموند می‌گوید که بایدن شخصیت مناسبی دارد، به خصوص که روز چهارشنبه هم پاسخ سخت و واضحی به کودتای ترامپی نشان داد، بنابراین شوک روز چهارشنبه در آمریکا می‌تواند به او کمک کند.

با این حال لوموند با بیان اینکه چیزهای زیادی ناشناخته باقی مانده است، پرسید: چه اتفاقی برای دونالد ترامپ رهبر شورشیان خواهد افتاد که دو هفته دیگر در کاخ سفید خواهد بود و معاونش هم او را ترک کرده است؟ آیا او سرانجام با کناره‌گیری موافقت خواهد کرد؟ نتیجه مخالفت بیش از 100 عضو جمهوری‌خواه کنگره با نتایج انتخابات به بهانه تقلب گسترده چه می‌شود؟ واکنش 74 میلیون رأی‌دهنده به دونالد ترامپ چگونه خواهد بود؟ آیا رهبران سیاسی حزب جمهوری‌خواه درس‌های خوبی از این فاجعه آشکار می‌گیرند؟ جهان که از این آسیب‌پذیری بزرگ متحیر شده است، با نگرانی در انتظار پاسخ است.

انتهای پیام
captcha