حمله به کنگره نمونه‌‌ای از جنایات ترامپ در سوریه و عراق بود
کد خبر: 3946444
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
سیدحسن نصرالله:

حمله به کنگره نمونه‌‌ای از جنایات ترامپ در سوریه و عراق بود

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: آنچه آمریکایی‌ها و جهان در حمله به کنگره مشاهده کردند، نمونه ساده‌ای بود از آنچه ترامپ در طول چهار سال در یمن، سوریه، عراق، فلسطین و محاصره ایران و ونزوئلا مرتکب شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از المیادین، سیدحسن نصرالله با اشاره به وقایع روز چهارشنبه مقابل ساختمان کنگره آمریکا و حمله طرفداران آشوبگر مورد حمایت ترامپ، گفت: آنچه در آمریکا رخ داد صحنه‌ای است که آمریکایی‌ها قبلاً در کشورهای دیگر پیاده می‌کردند، اما ترامپ آن را در برای خودشان پیاده کرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها نتیجه سیاست ترامپ و تمایل وی برای کشتن حتی آمریکایی‌ها به منظور دستیابی به قدرت را از نزدیک لمس کردند.

سیدحسن نصرالله گفت: ما همیشه درباره سیاست ترامپ هشدار داده‌ایم و آنچه آن‌ها(آمریکایی‌ها) دیدند، نمونه ساده‌ای بود از آنچه ترامپ در یمن، سوریه، عراق، فلسطین و محاصره ایران و ونزوئلا مرتکب شده است.

وی تصریح کرد: ترامپ نمونه خام استکبار سیاسی و نظامی آمریکا است که همیشه سلطه خود را بر ملت‌ها تحمیل کرده و حاکمیت آنها را تضعیف کرده است.

سیدحسن نصرالله دموکراسی آمریکایی را عقیم دانست و گفت: روی کار آمدن ترامپ نمونه این دموکراسی است، ترامپ با شرکا و متحدان خود نمونه دیکتاتورهایی هستند که به قیمت جان مردم خود تشنه قدرت هستند.
 
وی گفت: نشانه‌های اتفاقات کنگره آمریکا خطرناک است و متحدان آمریکا تلاش کردند آن را ناچیز نشان دهند. ولی آمریکایی‌‌ها خود خطر سیاسی ترامپ برای کشورشان را لمس کردند.

دبیرکل حزب‌الله با انتقاد از اقدامات دولت آمریکا طی سال‌های گذشته از جمله به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت، شهیدان سلیمانی و المهندس گفت: برای روزهای باقیمانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ باید به خدا و دعا متوسل شویم، زیرا دکمه هسته‌ای آمریکا در دست یک فرد دیوانه است.

وی افزود: ترامپ با مواضع تحریک‌آمیزی که در قبال حوادث کنگره گرفت مرا به یاد این آیه 16 سوره الحشر «كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ: چون حكايت‏ شيطان كه به انسان گفت كافر شو و چون [وى] كافر شد گفت من از تو بيزارم زيرا من از خدا پروردگار جهانيان مى‏ ترسم» انداخت.

سیدحسن نصرالله گفت: اگر لبنان برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها معنایی داشت، آنها با اعمال تحریم‌ها و جلوگیری از کمک و ایجاد ارعاب و محاصره با لبنان برخورد نمی‌کردند.
 
وی با اشاره به این که مقصود آمریکایی‌ها در لبنان چگونگی تلاش برای حمایت از موجودیت اسرائیل است، تأکید کرد: همه تحرکات و توطئه‌های آمریکا و اروپا علیه لبنان که از سال 2005 صورت گرفته است با محوریت مقابله با سلاح مقاومت بوده است.
 
انفجار بندر بیروت

سیدحسن نصرالله با تاکید بر اینکه اجازه داده نمی‌شود، از مسئله انفجار بندر بیروت استفاده فرقه‌ای شود، گفت: من از طرف حزب‌الله به ملت لبنان قول می‌دهم که پرونده بندر بیروت پیگیری خواهد شد تا به یک سرانجام منصفانه و صادقانه برسد.

دبیرکل حزب‌الله گفت: از نخستین لحظه وقوع انفجار بیروت از این پرونده علیه ما استفاده شد و این امر ما را به پیگیری بیشتر این پرونده سوق داد تا حقیقت روشن شود و عاملان آن مجازات شوند.

نصرالله افزود: تحقیقات رسمی درباره پرونده انفجار بندر بیروت به پایان رسیده است و امروز این سؤال مطرح است که آیا مردم لبنان حق ندارند از نتیجه این تحقیقات مطلع شوند. مقامات قضایی باید بیایند تا حقیقت را در مورد علت انفجار بندر بیروت به لبنانی‌ها توضیح دهند و از فرماندهی ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی می‌خواهم که به مسئولیت خود عمل کنند و به ملت لبنان درباره نتایج تحقیق مربوط به انفجار بندر بیروت توضیح دهند.
 
نصرالله تاکید کرد: نتایج تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت باید فاش شود و دریابیم که آیا این اقدام خرابکارانه یا نتیجه سهل‌انگاری بوده است.

وی افزود: بازپرس قضایی تمایل دارد در تحقیقات خود مقصرهای حوزه مدیریتی انفجار بندر بیروت را اعلام کند بدون اینکه حقیقت در مورد انفجار بندر بیروت را روشن کند. آنچه لازم است اصلاح روند قضایی پرونده انفجار در بندر بیروت است.
 
مؤسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله

سیدحسن نصرالله افزود: فشار آمریکا بر بانک‌های لبنان منجر به انتقال بسیاری از سپرده‌ها توسط سپرده‌گذاران به مؤسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله شده است.

دبیرکل حزب الله گفت: تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله و نزدیکان آن و علیه بانک‌های لبنانی در انتقال سپرده‌ها به مؤسسه قرض‌الحسنه تاثیر داشت.در حالی که این مؤسسه برای خدمت به یک حزب، فرقه یا منطقه‌ای خاص نبوده است، بلکه برای همه مردم باز بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به نحوه فعالیت مؤسسه قرض‌الحسنه در لبنان اشاره کرد و گفت که اخیرا موضع‌های منفی در این مورد گرفته شده است، اما باید گفت که این مؤسسه را حزب‌‌الله تأسیس نکرده بلکه افراد آن را ایجاد کرده‌اند.
 
وی گفت: این مؤسسه بر اساس باور و اعتقاد شرعی  حزب‌الله مبنی بر اینکه ربا حرام است، تشکیل شده است و هیچ کسی جز مردم، نه ایران و نه کشور دیگری در این مسئله همکاری نکرده و این مردم لبنان بودند که با پول خود در این مؤسسه مشارکت داشتند.

نصر الله تصریح کرد: حمله به مؤسسه قرض‌الحسنه لبنان برنامه‌ریزی شده بود و با پشتیبانی مالی انجام شده است تا سپرده‌گذاران را بترساند؛ اما این مؤسسه هر اتفاق هم که رخ دهد فرونخواهد پاشید و پاسخ به تحریم‌های آمریکا با سپرده‌گذاری بیشتر در این مؤسسه است.

سیدحسن نصرالله گفت که این مؤسسه هرگز اموال مردم را از بین نبرده و یا گم نکرده است حتی زمانی که در جنگ ۳۳ روزه یکی از مخازن هدف حمله قرار گرفت، مؤسسه قرض‌الحسنه خود را ملزم به پرداخت اموال مردم کرد.

اتهام حزب‌الله به قاچاق مواد مخدر
 
دبیرکل حزب الله در ادامه درباره برخی اتهام‌زنی‌ها مبنی بر قاچاق مواد مخدر آمفتامین توسط حزب‌الله، گفت: هیچ طرف رسمی در ایتالیا حزب الله را به دست داشتن در قاچاق محموله مواد مخدر متهم نکرده و آنچه رسانه‌هایی لبنانی ساخته و پرداخته کردند و اتهاماتی فجیع به ما وارد کردند، تعرض به عزت ماست و سکوت در قبال آن درست نیست.

وی تأکید کرد: اگر ثابت شود که نیروهای حزب‌الله دست به چنین کاری زده‌اند از عضویت در حزب‌الله منفصل می‌شوند، چرا که مراجع تقلید ما هرگونه تجارت موادی مضر و مخدر را حرام و غیر اخلاقی می‌دانند.
 
دبیرکل حزب‌الله گفت: برخی از طریق کشمکش‌هایی سیاسی به دنبال مبارزه با فساد در لبنان هستند و اجازه نمی‌دهند که این مسئله از طریق روند قضایی پیش رود.

تشکیل کابینه در لبنان
 
سیدحسن نصرالله با اشاره به این که برخی در لبنان حزب‌الله را متهم به مانع‌تراشی در تشکیل کابینه به نخست‌وزیری سعدحریری متهم می‌کنند، گفت: این افراد و گروه‌ها مدعی هستند که مانع اصلی حزب‌الله بوده و این حزب درصدد است تشکیل کابینه به بعد از رفتن ترامپ از کاخ سفید موکل شود و به تأخیر بیفتد.

وی تاکید کرد: این درست نیست که حزب‌الله در تشکیل دولت لبنان سنگ‌اندازی می‌کند تا زمان را بخرد و دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا تمام شود.

سیدحسن نصرالله ضمن رد این اتهام‌ها و ادعاها، گفت: برخی مدعی هستند که موضوع تشکیل دولت معطل مذاکرات ایران و آمریکاست، این در حالی است که اصلا چنین مذاکراتی قرار نیست باشد که ایران درباره لبنان، سوریه،‌ منطقه و موشک بخواهد مذاکره کند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب امروز گفتند، ایران درباره موضوع هسته‌ای هم مذاکره‌ای با آمریکا ندارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر این که نباید هیچ کسی منتظر مذاکرات آمریکا و ایران برای تشکیل دولت در لبنان باشد، گفت: تشکیل دولت لبنان در این شرایط اولویتی برای آمریکایی‌ها نیست، بنابراین همگان را به کنارگذاشتن ملاحظات خارجی و تمرکز بر تفاهمات داخلی در تشکیل کابینه دعوت می‌کنم.

سیدحسن نصرالله در پایان سخنان خود تقریب دیدگاه‌های گروه‌های سیاسی برای رفع بحران بی‌اعتمادی در تشکیل کابینه لبنان را ضروری خواند و گفت: اگر کسی منتظر دولت بایدن است معنایش این است که قصه دولت حداقل برای ماه‌ها به درازا خواهد کشید و من هشدار می‌دهم که این روش در برخورد با مسئله تشکیل کابینه اشتباه است.

انتهای پیام
captcha