بیانات رهبر معظم انقلاب آینده رسیدن به ایران قوی را ترسیم کرد / پایان دوران اعمال تحریم‌های بی‌هزینه
کد خبر: 3946698
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
قالیباف در نطق پیش از دستور:

بیانات رهبر معظم انقلاب آینده رسیدن به ایران قوی را ترسیم کرد / پایان دوران اعمال تحریم‌های بی‌هزینه

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیانات رهبر معظم انقلاب آینده رسیدن به ایران قوی را ترسیم کرد، گفت: جبهه غرب باید بداند که حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و اگر فشاری به ایران وارد کرد باید خود را آماده پرداختن هزینه متناسب با آن بکند.

محمدباقر قالیباف

به گزارش ایکنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز، یکشنبه 21 دی، مجلس شورای اسلامی گفت: بیانات حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب در سالروز قیام تاریخی مردم قم آینده رسیدن به ایران قوی را ترسیم کرد و به عنوان فصل الخطاب نقشه راه پیگیری مطالبات مردم را برای همه ما مسئولین جمهوری اسلامی روشن فرمودند.

وی افزود: برای همگان آشکار شد راهبرد اصلی کشور در مواجهه با دشمن بی اثر کردن تحریم هاست که مقدمه رفع تحریم ها نیز محسوب می شود و برای رفع تحریم ها نیز باید تولید قدرت کرد؛ تولید قدرتی از جنس آنچه دانشمندان هسته ای انجام دادند از جمله شهید عزیز و گرانقدرمان شهید فخری زاده.

قالیباف اظهار کرد: منطقی، درست و عقلایی دانستن قانون لغو تحریم ها از سوی ایشان مهر تأییدی است بر آنکه این قانون ظرفیت مناسبی برای این هدف ایجاد و نظام محاسباتی دشمن را اصلاح می کند که دوران اعمال تحریم های بی هزینه بر به پایان رسیده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: جبهه غرب باید بداند که حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و اگر فشاری به ایران وارد کرد باید خود را آماده پرداختن هزینه متناسب با آن بکند.

وی با بیان اینکه برجام برای ما توافقنامه ای مقدس نیست، گفت: برجام با شروطی مورد پذیرش جمهوری اسلامی قرار گرفته تا تحریم ها را رفع کند لذا بازگشت آمریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد بلکه برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل لمس تحریم ها موضوعیت دارد. ما بدون آنکه به دنبال خروج از برجام باشیم براساس مواد 36 و 37 برجام حق داریم در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل تعهدات خودمان را اجرا نکنیم. لذا با قاطعیت اعلام می کنیم ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می کند که آنها نیز تعهدات خود را عمل کنند و همه تحریم های برجامی و دستورات اجرایی رئیس جمهور امریکا را رفع کنند.

قالیباف تأکید کرد: البته همانطور که قبلا تصریح کردم امضای بایدن برای ما تضمین نیست و تجربه بدعهدی دوره دولت اوباما ـ بایدن نشان داد که نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم ها دلخوش کرد. از نظر مردم ایران زمانی تحریم ها برداشته شده است که بتوانیم نفت خودمان را بفروشیم و با ارز حاصل از فروش آن از طریق ساز و کار رسمی بانکی نیازهای مردم ایران را تأمین کنیم و تولیدکنندگان و بازرگانان ما در دنیا تجارت کنند؛ در این صورت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند.

رئیس مجلس ادامه داد: در حالی که مجلس فرصت سازی برای رفع تحریم ها را در دستور کار خود قرار داده است، ریل گذاری برای بی اثر کردن تحریم ها را راهبرد اصلی خود می داند که مهمترین اقدام تأکید بر اصلاح ساختار بودجه به عنوان سند مالی کشور است که در آن می توان با کاهش و شفافیت کسری بودجه تورم بیش از حد را کنترل کرد و با رویکرد ضد تبعیض و اشتغال زا مسیر اقتصاد سال آینده کشور را به نفع مردم و کارآفرینان جهت داد.

قالیباف یادآور شد: البته لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت به نحوی تنظیم شده است که بیشترین عواید و منافع نصیب دلال ها و سودجویان خواهد شد و ثمره کسری بودجه آن برای مردم چیزی جز تورم سنگین و گرانی افسارگسیخته نیست. توزیع میلیاردها دلار ارز ترجیحی نه تنها مانع گران شدن کالاها نشده است که مستقیما جیب و سفره مردم را هدف گرفته بود، چرا که منابع ارزی کشور که می توانست مستقیما به بهبود معیشت مردم و پر شدن سفره آنان کمک کند، به نحوی توزیع شد که دلال ها و رانتخوارها را چاق تر کرد.

وی افزود: در سالیان گذشته به نام کالاهای اساسی میلیاردها دلار ارز دولتی به برخی واردکنندگان داده شده که متأسفانه آثار آن در سفره و معیشت مردم بسیار ناچیز بوده و منافع آن به جیب عده ای محدود و خاص رسیده است. میلیاردها دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی توزیع شد اما مردم همچنان شاهد گرانی این کالاها بودند.

قالیباف تصریح کرد: مجلس می خواهد این رویه نادرست را اصلاح کند و این یارانه کالاهای اساسی را مستقیم در انتهای زنجیره به خود مصرف کننده بدهد و زیان رفاهی خانوارها به ویژه قشر ضعیف جامعه را جبران و از هدر رفتن منابع بیت المال جلوگیری کند. این تصمیم به نفع کلیت جامعه و مردم است و قطعا دلالان و رانتخواران صدای شان بلند خواهد شد. البته دلسوزانی هم ممکن است نگران باشند که به آنها اطمینان خاطر می دهم که قیمت ارز روی هیچ کاغذی به صورت دستوری تعیین نمی شود و اگر قیمت این چنین بود مسئولان بانک مرکزی باید به سرعت و سهولت از این امکان استفاده می کردند.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار کرد: واقعیت آن است که مجموعه ای از سیاست های پولی، مالی، ارزی و تجاری دولت و در واقع عملکرد اقتصادی دولتمردان در طول زمان در قیمت ارز مؤثر است. قیمت واقعی ارز را امروز باید از مردم پرسید که نتیجه سیاست ها و عملکرد مسئولان است. پس دولت محترم نباید توقع داشته باشد جو بکارد و گندم درو کند.

وی بیان کرد: در کنار اصلاح ساختار بودجه، برخی تجربه های پیشین نشان داد که سیاستگذاری های اقتصادی تا چه حد می تواند در زندگی جاری مردم مؤثر باشد. برای مثال به گفته مسئولان دولتی ذی ربط فقط با نهایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی برای مبارزه با محتکران مسکن 30 درصد مسکن بیشتری به بازار اجاره عرضه شد که همین امر می تواند موجب کنترل و مهار افزایش قیمت اجاره بها شود.

قالیباف ادامه داد: زمانی که اسم یک قانون بخشی از محتکران مسکن را مجبور به عرضه کرده است در صورت اجرایی شدن دقیق و کامل قانون محتکران مسکن را مجبور به عرضه صدها هزار خانه خالی به نفع مردم می کند و این خود نمونه ای است از اینکه با مدیریت کارآمد چگونه می توان زندگی را برای مردم آسان تر کرد و اثر تحریم ها را کم کرد. البته شایسته یادآوری است که ریل گذاری اصلی مجلس برای مسکن طرح جهش تولید مسکن است که به عنوان پیشران اقتصادی اشتغال زایی قابل توجهی را نیز به همراه خود خواهد داشت.

رئیس مجلس در ادامه با تشکر از مردم خونگرم و ولایتمدار چهارمحال و بختیاری گفت: دست همه شما را بابت لطف و محبت و مهمان نوازی مهربانانه ای که داشتید صمیمانه می فشارم. در ماه های اخیر با تلاش نمایندگان محترم و پرتلاش استان، رؤسای کمیسیون های تخصصی مجلس، گروه های جهادی و مسئولان اجرایی این استان، نظام مسائل استان در تمام حوزه های انتخابیه استخراج شده بود و تصمیمات مهمی در راستای رفع تبعیض و رفع مشکلات زندگی مردم استان اتخاذ شده است.

قالیباف تصریح کرد: ایران زمانی قوی خواهد شد که اگر امکاناتی هست همه با هم عادلانه از آن استفاده کنیم و اگر فشار، سختی و دشواری هم هست همه مثل هم آن را تحمل کنیم، نه اینکه عده ای از امکانات برخوردار شوند و عده دیگری فشارها و سختی ها را تحمل کنند.

وی در ادامه سالروز حادثه بسیار تلخ سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را به تمامی بازماندگان این شهدا تسلیت گفت و برای این شهدا طلب علو درجات از خداوند منان کرد.

رئیس مجلس افزود: امروز توفیق داریم که در خدمت خانواده محترم شهید سرافراز و دانشمند هسته ای عزیز و گرانقدرمان شهید فخری زاده باشیم. من با آشنایی که با کارهای این شهید دارم مصداق روشن یک نیروی انقلابی است، نیرویی که در همه شرایط و در همه زندگی اش قلب و همه وجودش برای اسلام و انقلاب و ایران عزیز و عزت کشور تپید و در راه دفاع از کشور، عزت کشور، پیشرفت علم و دانش در زمینه های مختلف حرکت کرد و مصداق عینی قوی شدن شهید فخری زاده بود که با تلاش خودش توانست در توسعه علمی و اقتدار کشور قدم بردارد و در نهایت جان عزیزش را هم تقدیم به انقلاب اسلامی و ملت عزیز ما کرد.

قالیباف اظهار کرد: امروز به مناسبت ایام چهلمین روز شهادت این شهید عزیز در مجلس این توفیق را داریم از خانواده عزیز این شهید با حضور وزیر دفاع قدردانی کنیم و همچنین جا دارد با توجه به اینکه هفته قبل مجلس جلسه علنی نداشت بابت رحلت فیلسوف مجاهد و عزیز گرانقدر، آیت الله مصباح یزدی تسلیت و تعزیتی داشته باشیم که از چهره های برجسته انقلاب اسلامی و از مبارزان و یاران حضرت امام(ره) در قبل و بعد از انقلاب و از بزرگان حوزه بودند که بدون شک نبود ایشان ثلمه ای به حوزه و ملت عزیز ماست. این رحلت را خدمت مقام معظم رهبری، خانواده محترم ایشان و همه ملت عزیزمان تسلیت عرض می کنم.

پس از این با حضور محمدباقر قالیباف، امیر سرتیپ حاتمی؛ وزیر دفاع، حجت الاسلام سید ضیاء الدین آقاجان پور، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، از خانواده شهید فخری زاده با اهدای لوحی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha