کد خبر: 3947431
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
سیزدهمین دوره حراج تهران «هنر مدرن و معاصر ایران» با آثاری از محمد احصایی، سعید صادقی و صادق تیرافکن و... برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، محمد احصایی خالق تابلو‌های نقاشی خط «اسماءالله» و کاتب قرآن کریم در سیزدهمین حراج تهران «هنر مدرن و معاصر ایران» با یک اثر حضور دارد. این اثر با تکنیک اکرلیک روی بوم و در اندازه 300*195 سانتی‌متر خلق شده است.

احصایی که تجارب سال‌ها خوشنویسی در انواع خطوط و همچنین کتابت قرآن کریم به خط ریحان و محقق را در کارنامه خوشنویسی خود دارد، در طول پنج دهه اخیر پیوسته تلاش کرده تا روایتی معاصر از ترکیب کلمات و حروف را با کاربستی انتزاعی و با رفتاری متلاطم و پرانرژی ارائه دهد. به همین جهت و به دلیل رویکرد نقاشانه در نوشتار به جایگاهی ویژه در تاریخ هنرنوگرای ایران و آوازه‌ جهانی دست یافته است.

«عاشورا» اثری از صادق تیرافکن در سیزدهمین دوره حراج تهران

این اثر که به شیوه چاپ دیجیتال روی کاغذ عکاسی در ابعاد 73 در 90 به چاپ رسیده توسط صادق تیرافکن در سال 1380 خلق شده است. 

در بخشی از توضیحات این اثر آمده است که؛ «مجموعه «عاشورا» یکی از مجموعه آثار شناخته‌ شده تیرافکن است که به‌عنوان یک سوژه هنری قریب به پانزده سال ذهن او را به خود درگیر کرد. اثر حاضر متعلق به آخرین تصاویری است که تیرافکن با موضوع عاشورا خلق کرده و به‌نوعی دستاورد این پانزده سال مکاشفه هنرمندانه با کلیشه‌های هویتی، فرهنگی، قومی و مذهبی را در خود دارد... در این اثر مانند بسیاری دیگر از مجموعه عکس‌های تیرافکن، خود هنرمند در اثر حاضر است و این حضور، عکس را به‌نوعی خودنگاره تبدیل می‌کند که به تبعیت از جنبش‌های مفهومی شکل گرفته در هنر معاصر غرب مانند آثار سیندی شرمن، تلاش دارد هنرمند را در قالبی جدا شده از هویت روزمره و شناخته شده خود باز معنا کند.»

عکسی از عملیات والفجر، اثری از سعید صادقی

این عکس که متعلق به فروردین 1365 است و پیش‌ از این در کتاب مجموعه عکاسان جنگ به چاپ رسیده است در ابعاد 178 در 118 با امضای سعید صادقی، عکاس این عکس در سیزدهمین دوره حراج تهران به حراج گذاشته می‌شود. 

در بخشی از توضیحات این اثر آمده است که؛ «عکس حاضر در نگاه نخست تصویری آشنا و مکرر از حرکت و اعزام سربازان به‌سوی یک عملیات جنگی است. عکاس آشکارا نگاهی همدلانه و همراه با تصویر دارد که نتیجه مشارکت تنگاتنگ او با موضوع جنگ بوده است. از منظری دیگر این عکس و دیگر آثار این دوره از کارنامه هنری صادقی را می‌توان جزو جریان «ژورنالیسم نو» به‌حساب آورد، به این معنا که عکاس خودش جزئی از سوژه عکس‌برداری است و شرایط زندگی‌اش مشابه آن چیزی است که مصور کرده است. با تأملی بر مجموعه عکس‌های جنگ صادقی می‌توان باور داشت که عکاس زمانی به بهترین عملکرد خود رسیده که کیفیت منحصربه‌فرد این رسانه را به انجام رسانده و آن بازنمایی دنیای واقعی پیرامونش در مناطق جنگی است.»

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: