کینه و حسادت مهم‌ترین عوامل دشمنی با اهل بیت(ع) بود
کد خبر: 3948268
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
حجت‌الاسلام نظری منفرد:

کینه و حسادت مهم‌ترین عوامل دشمنی با اهل بیت(ع) بود

استاد حوزه علمیه گفت: کینه و حسادت مهم‌ترین عوامل دشمنی با امام علی(ع) و اهل بیت(ع) بود، زیرا سرنوشت بسیاری از جنگ‌ها توسط ایشان رقم خورد و در نزد پیامبر(ص) نیز جایگاه رفیعی داشت.

ارسال// کینه و حسادت مهمترین عوامل دشمنی با اهل بیت(ع) بودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد، استاد حوزه علمیه قم، 28 دی‌ماه در مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) که در دفتر آیت‌الله نوری همدانی برگزار شد، گفت: انسان وقتی تاریخ را مطالعه می‌کند حیرت می‌کند که چرا باید این‌قدر به اهل بیت(ع) ظلم شده است؛ گاهی کسانی به ایشان ظلم کردند که آنها را نمی‌شناختند، ولی بسیاری از کسانی که ظالم به حق ایشان بودند اهل بیت(ع) را بهتر از ما می‌شناختند.

وی با بیان اینکه بسیار  از فرمایشات اهل بیت(ع) به دست ما نرسیده،‌ ولی در دسترس مردمان دوره حضور ائمه(ع) بوده است، افزود: فضائل را دشمنان از کینه و دوستان از ترس مخفی کردند؛ سیوطی در تاریخ‌الخلفاء وقتی به بیوگرافی امام علی(ع) رسیده، از ابن حنبل نقل کرده است که «ما ورد فی فضل احد من الصحابه مثل ما ورد فی فضل علی بن ابیطالب(ع)»؛ یعنی آنها فضائل امیرمؤمنان(ع) را هم بیش از ما شنیده بودند، پس چرا باید این‌قدر ظلم کرده باشند.

نظری‌منفرد با بیان اینکه نباید بدون ریشه‌یابی و عبرت از مطالعه این حوادث عبور کنیم، تصریح کرد: امام سجاد(ع) وقتی از کربلا به مدینه برگشتند فرمودند که اگر پیامبر(ص) به جای توصیه به محبت به اهل بیت(ع) فرموده بودند که به ما ظلم کنید، بیش از این به ما ظلم نمی‌شد. علت این دشمنی‌ها و عداوت‌ها کینه بوده است. اهل بیت(ع) معدن فضل و کمال و خوبی بودند لذا این کینه‌ها از کجا آمده است؟

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: حموی که غیرشیعی معتدل است، روایتی از پیامبر(ص) درباره فاطمه(س) نقل کرده که ایشان فرمودند: اگر همه حسن‌ها و زیبایی‌ها متمثل شود فاطمه خواهد شد، بلکه فاطمه بالاتر است؛ فاطمه خیرالناس عنصراً و شرفاً و کرماً؛ وجودی این قدر کامل و با عظمت دارند.

نظری منفرد با بیان اینکه ابن ابی‌الحدید می‌گوید از نگاه من فاطمه(س) از دنیا رفته در  حالی که از ابوبکر غضب داشت ولی این ظلم‌ها بخشیده می‌شود، اظهار کرد: امام علی(ع) در نقلی با بیان اینکه ظلم سه دسته است، فرمودند که دسته‌ای از این ظلم یعنی ظلم به بندگان قابل بخشش نیست و بخشیده نمی‌شود و ظلم به فاطمه(س) هم از این دسته ظلم‌ها بود. 

نظری منفرد ادامه داد: بخاری در جلد چهارم صحیح حدیثی نقل کرده که به مضمون و محتوای آن بی‌توجه بود وگرنه نقل نمی‌کرد؛ بخاری 800 هزار حدیث را بلد بوده است ولی تنها روایت حدیث فایده ندارد. راویان علم زیادند، ولی کسانی که آن را بفهمند کم هستند. بخاری نقل کرده که علی بن ابیطالب فرمودند: «أنا أوَّلُ‌ مَن يَجْثو لِلخُصومَةِ‌ بينَ‌ يدَيِ‌ اللّٰهِ‌ عزّ وجلّ‌ يومَ‌ القيامةِ‌»؛ اول کسی که برای خصومت در قیامت زانو می‌زند برای خصومت من هستم؛ زیرا بعد از وفات پیامبر(ص) به ایشان تا زمان شهادتشان ظلم شد.

کینه و حسادت عامل دشمنی با اهل بیت(ع)

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کینه یکی از دلایل اصلی این دشمنی‎ها بود، افزود: سؤال این است که علت این کینه‌ها چه بود؟ زیرا امام سرنوشت جنگ‌ها را رقم زده است؛ در یکی از نامه‌های امام در نهج‌البلاغه خطاب به معاویه نقل شده که شمشیری که برادر، جد، عمو و دایی تو با آن کشته شد، شمشیر من بود. همچنین 70 نفر هم در بدر با شمشیر امام به درک واصل شدند؛ البته امام علی(ع) برای اعتلای اسلام شمشیر زد، ولی اینها برای جاهلیت خود می‌جنگیدند و اصلاح نشده بودند و دارای خلق و خوی جاهلی بودند.  

نظری‌منفرد بیان کرد: در صحیح بخاری روایت است که ابن مسعود نقل می‌کند که رسول خدا (ص) فرمودند: من پیش رونده شما بر سر حوض هستم و مردانی از شما در جلوی من آورده می‌شوند، سپس کشانیده شده از من دور می‌شوند، من می‌گویم:‌ ای پروردگار من، اصحابم؟! [آن‌ها را کجا می‌برند]. پس گفته می‌شود «همانا تو نمی‌دانی که پس از تو چه بدعت‌هایی پدید آوردند»؛ یعنی اینها بعد از تو دوباره به عقب و دوره جاهلی بازگشتند و چه ظلم‌هایی که نکردند! 

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: یکی دیگر از علل این ظلم‌ها، حسادت بود. حضرت فرمودند: «إِنَّ اَلْحَسَدَ يَأْكُلُ اَلْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ اَلنَّارُ» واقعاً همین‌طور است؛ سقیفه را حسد امثال «بشیر بن سعد»، رئیس اوس رقم زد؛ زیرا تا دید مردم با رئیس خزرج یعنی «سعدبن عباده» بیعت می‌کنند، برای جلوگیری از آن به ابوبکر دست بیعت داد. وقتی پیامبر وفات کردند امام علی(ع) 33 سال سن داشت، ولی شخصتیی بود که جامع کمالات در سابقه، نسب، شجاعت، علم و ... بی‌نظیر بود. روایت «انا مدینة العلم و علی بابها» فقط نمونه‌ای از فصائل علمی آن حضرت است.  

انتهای پیام
captcha