علم‌گرایی، عقلانیت و معنویت؛ سه شاخصه اصلی دانشجوی انقلابی
کد خبر: 3948395
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) تشریح کرد:

علم‌گرایی، عقلانیت و معنویت؛ سه شاخصه اصلی دانشجوی انقلابی

آیت‌الله رمضانی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به تشریح خصوصیات یک دانشجوی تراز انقلاب پرداخت.

به گزارش ایکنا، به نقل از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب رئیس دانشگاه، در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه به صورت مجازی، تشریح ویژگی های اصلی دانشجو و استاد تراز انقلاب پرداخت.

وی در ابتدا ضمن عرض تسلیت بمناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، با اشاره به روایتی از امیر المؤمنین(ع)، گفت : حضرت می‌فرمایند: «من در تمام مدت زندگی مشترکم فاطمه را عصبانی نکردم و او نیز مرا عصبانی نکرد». حضرت زهرا با توجه به عفت و حیای ایشان حتی درخواستی که بر حسب ظاهر در توان امیرالمؤمنین نبود، نداشت. مطالعه در خصوص این زندگی مشترک، خیلی مهم است؛ چرا که با کمترین امکانات، بهترین راه و روش تربیتی برای انسان را به همراه دارد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه در تمام دوران زندگی حضرت، از زمان ولادت تا شهادت، مشکلات فراوانی پیش روی ایشان بوده، اظهار کرد: با وجود این مشکلات و سختی‌ها، حضرت زهرا(س) در هرجایی که نیاز به حضور ایشان در اجتماع بود، حضور داشتند. متأسفانه برخی از نظریه‌های افراطی، حضور زنان در جامعه را ممنوع می‌داند، در حالی که نقش زنان به خصوص در امر آموزش و تربیت بسیار لازم و حیاتی است. امروزه با بررسی نظام آموزشی غرب می‌بینیم نقش مادران در حوزه تربیتی بسیار کمرنگ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قرآن کریم را کتاب زندگی عنوان کرد و افزود: نگاه ما نسبت به قرآن این است که قرآن کتاب قانون است. قرآن ضوابط و قوانین زندگی را آموزش می‌دهد و هرکس به آن قوانین دست یابد قطعاً به آرامش خواهد رسید. متأسفانه برخی در تلاش اند که بگویند قرآن برای یک زمان خاص و متناسب با شرایط آن دوران نازل شده و ویژه قوم عرب است و نمی‌تواند جهانی باشد. در حالیکه این نظریه از پایه و اساس غلط است. قرآن کریم سه عنصر اصلی نگاه فکری، اخلاقی و عملی انسان را متحول می‌کند و انسان را در یک مسیر تکاملی به صورت هدفمند قرار می‌دهد.

آیت‌الله رمضانی در ادامه به بیان ویژگی‌های دانشجوی انقلابی، بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب سه عنصر اصلی علم‌گرایی، عقلانیت و معنویت از جایگاه بسیار مهمی برخوردارند.

وی اولین شاخصه دانشجوی تراز انقلاب را علم‌گرایی عنوان کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی علم‌گرایی است. ما باید در برابر قدرت‌های دنیا حضور علمی داشته باشیم. یکی از ابعادی که باعث شده انقلاب به قدرت امروزی دست پیبدا کند علاوه بر قدرت نظامی، قدرت علمی آن است. اگر ما این قدرت علمی را در کنار قدرت نظامی نداشتیم، این چنین در دنیا در میدان‌های عظیم مذاکره حضور پیدا نمی‌کردیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان کرد: در حوزه علم، علما، دانشجویان، اساتید، حوزه و دانشگاه باید به‌روز باشند و از علوم جدید و کاربردی غافل نشوند. بسیار روشن است که پیشرفت‌های علمی در انقلاب اسلامی با گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی همچنین به بیان برخی از آمار و رتبه‌های علمی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر متناسب با استاندارهای بین المللی پرداخت و اظهار کرد: در سال 2019، 67744 مقاله بر اساس استانداردهای جهانی تولید کردیم که نسبت به سال قبل با رشد 13 درصدی مواجه بودیم. بر اساس مستندات علمی و پژوهش‌های محققان، دارای 208 دانشجوی برتر در دنیا هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: رتبه هفدهم از لحاظ تعداد دانشگاه‌ها در سال 2017، کسب 669 مدال در المپیاد‌های مختلف علمی، رتبه هشتم در هوا و فضا، رتبه پنجم در نانو تکنولوژی، رتبه چهاردهم در دانش و فناوری هسته‌ای، حضور در بین 13 کشور جهان از لحاظ دارابودن چرخه کامل سوخت هسته‌ای، رتبه دوم در حوزه سلول‌های بنیادین، و ... گوشه‌ای از افتخارات جوانان و محققان نظام جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت ایشان از تولیدات و توسعه علمی کشور، اظهار کرد: الحمدالله با عنایت خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم السلام و حمایت های بی دریغ رهبر معظم انقلاب، به لحاظ پیشرفت علمی ما در جایگاه‌های خوبی در جهان قرارداریم.

آیت‌الله رمضانی تولید مقالات علمی را منوط به عمل و قرار گیری در چرخه اجرایی عنوان کرد و افزود: البته تولید مقالات باید آورده اجرایی داشته باشد. ما باید دنبال علم و دانشی برویم که موجب رشد در حوزه‌ها و موضوعات مختلف باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت در ادامه تصریح کرد: توقع جامعه از دانشجویان این است که علم را در بالاترین سطح خود فرا گیرند. انتظار این است هرکس در رشته خود به عنوان یک دانشمند شناخته شود. دانشجوی انقلابی اگر می‌خواهد گفتمان انقلاب را تبیین کند باید در متن این تمدن اسلامی قرار بگیرد و زمینه رشد در جامعه را فراهم کند.

وی دومین شاخصه مهم دانشجوی انقلابی را عقل گرایی عنوان کرد و افزود: علاوه بر علم گرایی باید روح عقلایت در دانشجو حاکم باشد. یعنی مسیر زندگی را به درستی بشناسد. دنیا و آخرت را بشناسد و این طور نباشد که دنیار را آباد و آخرت را خراب کند. این نتیجه حکم عقل است . از آموزه‌های مهم دینی، عقل گرایی است.

آیت الله رمضانی معنویت گرایی را سومین شاخصه دانشجوی تراز انقلاب توصیف کرد و اظهار کرد: دانشجو هم باید متخصص باشد و هم باید تعهد داشته باشد که این تعهد، معنویت گرایی را به همراه دارد. منظور از معنویت، معنویت مسئولیت گریز و یا مسئولیت ستیز نیست بلکه معنویت مسئولیت پذیری است. معنویتی که در کنار عقلانیت باشد. از نظر دین عقلانیت و معنویت از یکدیگر جدا نمی شوند.

وی یکی از مشکلات امروزی را سیاست زدگی برخی جوانان عنوان کرد و گفت: اگر سیاست را به معنای اصلاح امور جامعه در نظر بگیریم، حضور دانشجو و استاد بسیار ضروری خواهد بود. دانشجو به وقتش باید در حوزه‌های مختلف نقد کند و به تعبیر مقام معظم رهبری مطالبه گر و عدالتخواه باشد. اما این نقد باید عالمانه، واقع بینانه، دلسوزانه و حکیمانه باشد. این نقد قطعا جواب خواهد داد و باعث پیشرفت خواهد شد. اما سیاست زدگی باعث می‌شود که نقدها بر اساس کینه و با توهین همراه باشد. دانشجوی انقلاب باید حضور علمی و فکری در تمام مسائل نظام داشته باشد و درجای خود هم نقد کند اما این نقدها باید با گام برداشتن در مسیر حل مشکلات همراه باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین خطاب به اساتید انقلابی گفت: از استاد هم این توقع می‌رود که دانشجو را مطالبه گر، عقل گرا، در مسیر تفکر و فرهنگ محور تربیت کند. دانشجوی تراز انقلاب باید دانشجویی باشد که در فضای مهندسی فرهنگی نقش کلیدی خود را ایفا کند.

وی افزود: در گام دوم به این دلیل بعد از علم گرایی بحث اخلاق و معنویت آمده که اگر عالمی فاسد باشد، و معنویت‌گرا نباشد این جامعه از رشد انقلابی باز خواهد ماند. علمی می‌تواند در تراز این انقلاب باشد که همراه تعهد، کارآفرینی و عشق خدمت به مردم باشد. استاد در تزریق علم، معنویت، عقلانیت، امید، تفکر، خدمت به جامعه در ذهن دانشجو نقش برجسته‌ای دارد. استاد نباید در دانشجو ایجاد شبهه، یأس و ناامیدی کند. جامعه ای که در آن یأس و ناامیدی باشد پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

در بخش دیگر این جلسه استاد رمضانی به ارائه پاسخ سوالات دانشجویان و اساتید در این حوزه پرداخت.

انتهای پیام
captcha