شورای مسلمانان فرانسه «منشور ارزش‌های جمهوری» را تصویب کرد
کد خبر: 3948432
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸

شورای مسلمانان فرانسه «منشور ارزش‌های جمهوری» را تصویب کرد

رئیس شورای مسلمانان فرانسه منشور ارزش‌های جمهوری که هدف آن سازگار کردن دیدگاه‌های مسلمانان این کشور با ارزش‌های سکولار فرانسه است، تصویب کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه وله،  منشور ابزارسازی از دین برای اهداف سیاسی را رد می‌کند و برابری زن و مرد را به رسمیت می‌شناسد. ژرار دارمانین، وزیر کشور فرانسه این اقدام را گام مهمی رو به جلو خواند.

محمد موسوی، رئیس شورای فرهنگی مسلمانان فرانسه، «منشور ارزش‌های جمهوری» را امضا و به وزارت کشور تسلیم کرده است. این منشور که به فراخوان امانوئل مکرون تهیه و تدوین شده راهبرد تطابق جامعه مسلمانان با ارزش‌های بنیادین جامعه فرانسه خواهد بود.

متن منشور، از جمله هرگونه استفاده ابزاری از اسلام برای منویات و اهداف سیاسی را رد کرده و برابری جنسیتی زن و مرد را مورد تأکید قرار داده است. این منشور باید راهنمای کار امامان مساجد فرانسه و الگوی آموزشی آنها شود. شورای فرهنگی مسلمانان فرانسه (CFCM) سازمان سراسری انجمن‌های اسلامی در این کشور است.
 
پس از سر بریدن شدن یک آموزگار فرانسوی به دست یک فرد افراط‌گرا، رئیس‌جمهور فرانسه از نهادها و انجمن‌های اسلامی خواسته بود برای مقابله با افراط‌گرایی و پرهیز از تشدید شکاف‌های اجتماعی، از ارزش‌های جمهوری دفاع کنند. مکرون گفته بود که فرانسه چشم خود را بر اسلام افراطی نخواهد بست.

امانوئل مکرون؛ محمد موسوی، رئیس مسجد پاریس و ۹ اتحادیه زیر مجموعه شورای مسلمانان فرانسه را به تدوین «منشور ارزش‌های جمهوری» فراخوانده و از آنها خواسته بود روشن کنند که اسلام در فرانسه یک دین است و نه جنبشی سیاسی.

اظهارات اسلام‌ستیزانه مکرون در واکنش به قتل این معلم فرانسوی، بازتاب منفی گسترده‌ای در جهان اسلام داشت و کمپین‌هایی در تحریم کالاهای فرانسوی به راه افتاد.

فرانسه با حدود ۶ میلیون مسلمان، بیشترین جمعیت مسلمانان در بین کشورهای اروپای غربی را دارد.
انتهای پیام
captcha