متهم بمب‌گذاری در برابر کلیسای جامع نتردام به ۳۰ سال زندان محکوم شد
کد خبر: 3976306
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳

متهم بمب‌گذاری در برابر کلیسای جامع نتردام به ۳۰ سال زندان محکوم شد

دادگاه جنایی ویژه فرانسه، متهم درجه اول پرونده اقدام به بمب‌گذاری در برابر کلیسای جامع نتردام پاریس را به ۳۰ سال زندان محکوم کرد. وکلای این متهم از دادگاه خواستند با توجه به همکاری وی در جریان تحقیقات و سن کم او در حکم وی تجدیدنظر شود، اما دادگاه با بیان اینکه وی از افراط‌گرایی فاصله چندانی نگرفته، این درخواست را رد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس ۲۴، دادگاه جنایی ویژه فرانسه روز دوشنبه در جلسه تجدیدنظر خود حکم دادگاه اولیه مبنی بر ۳۰ سال زندان برای متهم ردیف اول، «اینیس مدنی» با پیشینه افراط‌گرا تائید کرد که در سال ۲۰۱۶ تلاش کرده، خودروی انباشته از سیلندرهای گاز را در برابر کلیسای جامع نتردام در پاریس منفجر کند.

این متهم در جریان بازجویی به اتهاماتی که متوجه او شده بود، اعتراف کرد، اما در حین محاکمه خود اظهار کرد که «تغییر» و «توبه» کرده است؛ اما دادگاه اعلام کرد وی «از افراط‌گرایی فاصله چندانی نگرفته است».

اگرچه وکلای این متهم که در هنگام ارتکاب جرم، ۱۹ سال داشت، از دادگاه خواستند به دلیل همکاری وی در جریان تحقیقات و همچنین سن او در مجازات تخفیف قائل شوند، اما دادگاه این درخواست آنها را رد کرده و تصریح کرد که متهم در مدت یک سال و نیمی که از محاکمه اولیه گذشته است، از افراط‌گرایی فاصله چندانی نگرفته است.

در شب سوم و چهارم ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶، خانم مدنی به همراه افراط‌گرای دیگری که او نیز به ۲۵ سال زندان محکوم شده است، تلاش داشتند تا خودرویی که حاوی ۶ سیلندر گاز بود، در برابر بالکن رستورانی در نزدیک کلیسای جامع نتردام پاریس منفجر کنند. فقط به دلیل استفاده آن‌ها از سوخت‌هایی که قابلیت اشتعال اندکی داشتند باعث شد تا انفجار صورت نگیرد. اگر طرح این دو موفق می‌بود، انفجار حاصل از آن، قربانیان زیادی از این منطقه ویژه گردشگری می‌گرفت. مدنی علاوه بر این به دلیل تلاش برای قتل پلیس در حین تعقیب وی نیز محکوم شد، زیرا هنگامی‌که در هشتم سپتامبر سال ۲۰۱۶ در حومه پاریس دستگیر شد، با خود چاقو داشت.

کلیسای نتردام پاریس که ساخت آن در قرن دوازدهم میلادی آغاز و یکی از نمادهای پایتخت فرانسه به شمار می‌رفت، در آوریل سال ۲۰۱۹ طعمه حریق شد و بسیاری از بخش‌های این اثر گردشگری ممتاز، در آتش سوخت.

انتهای پیام
captcha