نگاه ضعیف دولت به بودجه فعالیت‌های قرآنی / به قرآن نگاه استقلالی نمی‌شود
کد خبر: 3949601
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
حجت‌الاسلام محمدی:

نگاه ضعیف دولت به بودجه فعالیت‌های قرآنی / به قرآن نگاه استقلالی نمی‌شود

دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی با تأکید بر اینکه در این سال‌ها بودجه قرآنی همیشه کمتر از ۱۱ درصد تخصیص پیدا کرده و در برخی مواقع تا ۸ درصد هم کاهش داشته است، گفت: این مسائل به دلیل نگاه ضعیفی است که به فعالیت‌های قرآنی می‌شود؛ متأسفانه به قرآن نگاه استقلالی نمی‌شود و امور قرآنی جایگاه خودش را پیدا نمی‌کند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی، شب گذشته با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن درباره وضعیت و روند بودجه قرآنی کشور گفت: بودجه قرآنی یکی از بودجه‌های مهمی است که در سنوات گذشته مورد کم‌توجهی جدی قرار گرفته است. بعد از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۳۸۸، در ابتدا، قرار نبود بودجه‌ای برای آن منظور شود، اما به مرور در سال ۹۰ و ۹۱ به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای منشور، غیر از بودجه‌هایی که در دستگا‌ه‌ها وجود دارد، بودجه مشخصی هم برای آن در نظر بگیریم. در آن سال‌ها بودجه‌ای حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و این بودجه روند خودش را طی کرد تا سال‌های بعد به مرور آب رفت.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی ادامه داد: در بودجه یک لایحه و یک قانون داریم. یعنی همان‌ چیزی که دولت ارائه می‌دهد و آن چیزی که مجلس تصویب می‌کند؛ اما متأسفانه روند تصویب بودجه ۲۰۰ میلیاردی آرام آرام تا سال ۹۷ به ۱۰۰ میلیارد و در سال‌های بعد به ۴۰ و امروز به ۲۰ میلیارد تومان رسید.
 
وی افزود:‌ این بودجه برای سال ۱۴۰۰ کاملاً مصرح است. مصرح به این معنی که صریحاً به نام قرآنی برشمرده می‌شود و خاص قرآنی است. اما بودجه غیر‌مصرح، بودجه‌هایی است که با کار‌های فرهنگی و تبلیغی همراه است. اما بودجه‌هایی که امروز در مورد آن بحث می‌کنیم، بودجه مصرح قرآنی است که متعلق به خود شوراست. امروز چهار دستگاه داریم که بودجه مصرح دریافت می‌کنند که شامل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و آخرین مورد آن بخشی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

حجت‌الاسلام محمدی، بیان کرد: برخی از دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سپاه پاسداران، وزارت دفاع و نیروی انتظامی در گذشته بودجه ویژه قرآنی داشته‌اند که بودجه آنها به مرور حذف شد و تنها کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است که یک ردیف بودجه فرهنگی، قرآنی و دینی دارد.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی اظهار کرد:‌ چیزی که امروز وجود دارد، این است که در شورای توسعه صندوقی وجود دارد که چند سال قبل تأسیس شد و مقرر شد، بودجه‌ها در این صندوق واریز شود. اما مطلقاً منشور و شورای توسعه برای توزیع بودجه تأسیس نشد و این بودجه برای اجرایی‌سازی به روی کار آمد. در سال ۹۲ چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه داشتیم که از این مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای حفظ و ۲۰۰ میلیارد دیگر برای کار‌های دیگر در نظر گرفته شد. در سال ۹۳، ۲۰۰ میلیارد داشتیم و سال ۹۴ هم مانند سال قبل بود تا به سال ۹۶ رسیدیم. در این سال و در لایحه دولت، شاهد کاهش ۵۰ درصدی بودجه هستیم و در سال ۹۷ و ۹۸ هم این کاهش را داریم تا در سال ۹۹ کل بودجه ما ۲۰ میلیارد تومان شد که نشان از کاهش ۸۰ درصدی بودجه دارد.
 
وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیشنهاد دولت برای این بخش همان ۲۰ میلیارد تومان است، گفت: ظلم از این بزرگتر به قرآن امکان ندارد که منشور توسعه فرهنگ قرآنی که عالی‌ترین مقام کشور برای اجرایی‌سازی اسناد فرهنگ قرآنی بر آن تأکید دارند، با کمال بی‌احترامی تنها ۲۰ میلیارد تومان بودجه مصوب دارد. بر این اساس با مجلس و کمیسیون تلفیق گفت‌وگو‌هایی انجام شد و حجت‌الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی نامه‌ای را به کمیسیون تلفیق ارسال کردند که مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان را مد نظر قرار دهند. به این معنی بودجه ۱۰ سال قبل را درخواست کردند.
 
حجت‌الاسلام محمدی، گفت: در این سال‌ها بودجه قرآنی همیشه کمتر از ۱۱ درصد تخصیص پیدا کرده است و در برخی مواقع تا ۸ درصد هم کاهش داشته است. تمام این مسائل به دلیل نگاه ضعیفی است که به فعالیت‌های قرآنی می‌شود؛ متأسفانه به قرآن نگاه استقلالی نمی‌شود و قرآن جایگاه خودش را پیدا نمی‌کند و به این دلیل همیشه شاهد این اتفاقات خواهیم بود. متأسفانه شاهد این هستیم که در کار‌هایی کاملاً فرعی، غیر مهم و غیر معتبر تخصیص بودجه‌ بالای ۸۰ درصد صورت می‌گیرد، اما زمانی که به قرآن می‌رسد، افت می‌کند. به همین دلیل برخی از بی‌توفیقی‌هایی که در حاکمیت داریم، ناشی از بی‌توجهی به قرآن کریم است و چوب این بی‌توجهی را خواهیم خورد.
 
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اینکه طی سال‌های گذشته مجلس امکان حمایت از این بودجه را داشته است یا خیر، گفت: مجلس در دوره قبل زحماتی کشید، اما مهم این بود که دولت نه تنها اقدامی برای بودجه مصوب مجلس انجام نداد، بلکه به لایحه خودش هم عمل نکرد. در لایحه ۹۰ تنها ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان از ۲۰ میلیارد تومان محقق شد و این یعنی نزدیک به ۱۵ درصد از بودجه ۹۹ تا امروز داده شده است. حتی اعلام کردند که الباقی، سرنوشت مشخصی ندارد و این عین کم‌توجهی دولت به بودجه فعالیت‌های قرآنی در کشور است.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۹، مجلس هیچ اعتراض و فعالیتی نسبت به این بودجه نداشت و شاهد بی‌توجهی بسیار دولت و مجلس به قرآن بودیم، گفت: حتی اراده‌ای هم در این مسیر شاهد نیسیتم. امید ما امروز به مجلس انقلابی و قرآنی اخیر است و امیدواریم با توجه به گفت‌وگویی که در‌ این زمینه شده است، بتوانیم لایحه ۲۰ میلیاردی دولت را با افزایش ۲۰ میلیاردی به ده سال قبل بازگردانیم.

حجت‌الاسلام محمدی، با تأکید بر اینکه اجرایی‌سازی و تربیت ۱۰ میلیون حافظ با بودجه کم ممکن نخواهد شد، اظهار کرد: مطالبه‌ای که مقام معظم رهبری در این خصوص دارند وظیفه موسسات مردمی، آموزش و پرورش و دستگاه‌های اصلی است که باید حمایت بشوند. امروز نزدیک به ۵ هزار موسسه مردمی و ۲۰ هزار جلسه و هیئت قرآنی خانگی داریم که اکثر این‌ها به دلیل اینکه هیچ‌گونه بودجه‌ای برایشان تزریق نشده است، روبه تعطیلی و اضمحلال هستند و این مایه تأسف است.
 
وی تصریح کرد:‌ دولت حمایت‌گری حداکثری و تصدی‌گری حداقلی را باید دنبال کند. دولت باید تلاش کند که بیشترین حمایت از بخش مردمی را داشته باشد. متأسفانه شرایط خوبی از این جهت وجود ندارد و امیدواریم که مجلس همت کند تا بودجه فعالان قرآنی که به معاونت قرآن و عترت قول آن را داده بود، افزایش دهد و بودجه منشور را برای اجرایی‌سازی اسناد افزایش دهد تا مسیر پیش‌رو به نحو شایسته‌ای مسیر خودش را طی کند و حق قرآن به درستی ادا شود.
انتهای پیام
captcha