اختتامیه پنجمین جایزه خشت طلایی تهران برگزار شد
کد خبر: 3950117
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
همراه با معرفی پروژه‌های برتر؛

اختتامیه پنجمین جایزه خشت طلایی تهران برگزار شد

مراسم اختتامیه پنجمین جایزه خشت طلایی تهران عصر امروز، هفتم بهمن‌ماه در محل برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه پنجمین جایزه خشت طلایی تهران عصر امروز، هفتم بهمن‌ماه با معرفی پروژه‌های برتر این جشنواره و با حضور علی ربیعی، سخنگوی دولت، پیروز حناچی، شهردار تهران، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه و غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران در محل برج میلاد تهران برگزار شد.

غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امر بین‌الملل شهرداری تهران طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: دیپلماسی شهری تعامل با دیگر شهرهای جهان است که با هدف تقویت همکاری‌ها و دستیابی به علایق و منافع مشترک صورت می‌گیرد. این در حالی است که رفع بسیاری از مسایل و مشکلات شهری از طرق رسمی و دولتی با محدودیت‌های بسیاری مواجه است، اما در ساحت دیپلماسی شهری با توجه به ماهیت غیرسیاسی، نتایج بسیاری قابل حصول است که این مهم به کمک جایزه جهانی خشت طلایی تهران میسر است.

وی بیان کرد: این جایزه علاوه بر توسعه دیپلماسی شهری، با فراهم کردن بستر لازم جهت بهره‌گیری از تجارب دیگر شهرها و ارائه راه‌کارهای موفق در حل چالش‌های شهری می‌تواند راهگشای مدیران شهری باشد. علاوه بر آن با ایجاد انگیزه و حس رقابت در مدیران شهری، سبب بروز و ظهور پروژه‌های خلاقانه و تأثیرگذار در شهرها است.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم بیان کرد: نام خشت طلایی برای این جشنواره و برای کشوری مثل ایران که بیشتر سابقه‌اش با خشت عجین شده است، نام پرمسمایی است. در حال حاضر ۵۳ درصد کل جمعیت کره زمین در سازه‌های خشتی زندگی می‌کنند و ۹۳ درصد آثار ثبت شده جهانی از خشت است. خشت، اصلی‌ترین عنصر بشری برای ساخت تمدن بوده است و مراکز تحقیقاتی علمی آن را اصلی‌ترین عنصر ساخت و توسعه مورد توجه قرار می‌دهند.

شهردار تهران در ادامه با تأکید بر پرداختن به شاخص‌های رقابتی و ارتقای جایگاه تهران در میان شهرهای جهان گفت: ما باید اقدامات و فعالیت‌های خود را متناسب با زبان رقابت جهانی عرضه کنیم و محورهایی که در این جشنواره بر مبنای آن آثار بررسی شد، همه محورهایی هستند که شهرهای جهان بر مبنای آن شاخص‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند.

همچنین، علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: به عنوان کسی که در شهر زندگی می‌کند، می‌گویم از زندگی شهری دل خوش می‌خواهم. آدم‌های سایه‌سار، ساختار سایه‌سار و نظام سایه‌سار می‌خواهم.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اینکه ساختمان‌هایی که مثل جیغ می‌مانند، مانند کارتون‌های دی‌جی‌مون هستند، بیان کرد: از این فرصت استفاده می‌کنم که بگویم به تعبیری انسان سعادتمند و دل‌خوش اصلی‌ترین چالش ما در شهر بزرگ است. شهر مهربان و آدم‌های مهربان و آدم‌های سایه‌سار مهمترین مسئله در شهرها است. از مدیریت درآمد و گردش اقتصاد شهر مهمتر این است که مردم چطور راحت زندگی کنند.

در پایان این مراسم نیز برندگان پنجمین جایزه خشت طلایی تهران معرفی شدند که در بخش گردشگری برنده اول طرح محور تاریخی – فرهنگی از همدان، طرح دوم بازگشت باغ‌ها از مسکو روسیه و طرح سوم مجموعه فرهنگی رازی از تهران بودند.

در بخش محیط زیست پروژه توسعه دوچرخه‌سواری از تهران، اول و پروژه‌های پارک طبیعی ساند از کپنهاگ در دانمارک و پارک صد ساله چلالنگ کورن از بانکوک در تایلند دوم و سوم شدند.

در بخش مربوط به سلامت طرح کاهش پسماند (کاپ) از تهران؛ رتبه اول و پروژه‌های مسیر سلامت از اردبیل و باغ معلق سئولو از سئول در کره جنوبی رتبه‌های دوم و سوم را گرفتند.

در بخش مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، پروژه فروشگاه دست دوم فروشی از مونیخ در آلمان، اول و پروژه‌های برنامه‌های فرهنگی برج میلاد در دوران پاندمی کرونا از تهران و خیابان متعلق به شماست از لیسبون در پرتغال دوم و سوم شدند.

در بخش نوآوری، فن‌آوری و شهر هوشمند، شهر در دسترس از گدنیا در لهستان به عنوان پروژه اول جایزه را دریافت کرد و پروژه‌های مدیریت مکانیزه فضا‌های پارک حاشیه‌ای از تهران و اپلیکیشن شهر من از مشهد رتبه دوم و سوم را از آن خود کردند.

در بخش اقتصاد شهری، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی پروژه احیای کهن پیشه‌ها از قزوین مقام اول را به دست آورد. پروژه‌های رونق تجارت ملی در دوران پاندمی کروما از گاوا در اسپانیا و نقشه تعاملی مشاغل محلی از ایسی له مولینو در فرانسه جوایز دوم و سوم را به دست آوردند.

در بخش هفتم نیز برنده اول پروژه شهرنشینی در بوینس آیرس از بوینس آیرس در آرژانتین اعلام شد و برندگان دوم و سوم نیز شهر یادگیرنده یزد از یزد و احیای محدوده تاریخی شهر تهران (منطقه ۱۲) از تهران هستند.

انتهای پیام
captcha