بهروز مفید: «بام بالا» سبک زندگی را هدف قرار داده است
کد خبر: 3950159
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
بر پرده نقره‌ای جشنواره/4

بهروز مفید: «بام بالا» سبک زندگی را هدف قرار داده است

یک تهیه‌کننده سینما گفت: در فیلم سینمایی «بام بالا» سعی شده به موضوع سبک زندگی و آسیب‌هایی که خانواده‌‌ها را تهدید می‌کند، پرداخته شود.

بهروز مفید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بام بالا»، در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره این فیلم و حضورش در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: «بام بالا» سومین تجربه من در ساخت فیلم برای مخاطبان کودک است؛ فیلمی که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و روایتگر داستان خواهر و برادری است که آرزویشان آرامش خانواده است. این خواسته نیز توسط یک عروسک برآورده می‌شود. فیلمبرداری این کار اردیبهشت‌ماه آغاز و تیرماه نیز به پایان رسید.

وی افزود: در این فیلم سینمایی به بحث سبک زندگی توجه می‌شود. در این کار سعی شده به مشکلاتی توجه شود که جامعه پیرامون آن آسیب‌های فراوانی دیده است؛ برای مثال نبود عشق و عاطفه در برخی از خانواده‌ها باعث شده پدر و مادر، دوست داشتن را فراموش کنند، اما این کار تلاش کرده به خانواده‌ها بگوید با وجود عشق می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد، البته زبانی که برای بیان آموزش‌های خود در نظر گرفته کاملاً بچه‌گانه است.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: عروسکی در فیلم وجود دارد که خواهر و بردار قصه با او در ارتباط هستند. این عروسک برای اینکه کارهای این خواهر و بردار را انجام دهد باید چند بار کلمه «دوست دارم» را بشنود. این موضوع در حقیقت می‌خواهد تمرین دوست داشتن را به ما بیاموزد تا بتوانیم به اعضای خانواده محبت خود را نشان دهیم.


بیشتر بخوانید:


مفید درباره عروسک فیلم نیز گفت: عروسک در این فیلم نقش محوری دارد و مسعود کرامتی صداپیشه آن است. لازم به ذکر است در بخش موسیقی و آواز سرمایه‌گذاری بسیاری برای «بام بالا» کردیم. البته فیلم موزیکال نیست، اما برای ایجاد فضای مفرح از موسیقی قوی استفاده کردیم که جزو شاخصه‌های فیلم است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های کودک کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند؟ اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر یک فستیوال مختص به بزرگسالان است، پس قرار نیست در آن نگاهی ویژه به فیلم‌های کودک شود. سینمای کودک برای خود جشنواره‌ای مستقل دارد که در آن به شکلی دقیق آثار مدنظر قرار می‌گیرند، البته ممکن است این سؤال پیش آید چرا در اسکار فیلم کودک توانسته جایزه کسب کند، زیرا در آمریکا نیز فستیوال مستقل کودکان وجود دارد؟ جواب روشن است. آن فیلم‌ها برای کودکان نیست، بلکه درباره کودکان است. این دو موضوع با هم تفاوت دارند. فیلم‌هایی که موضوعاتش درباره کودکان است مخاطبشان تنها کودکان نیستند و بزرگسالان هم مدنظر هستند.

این کارگردان ادامه داد: فیلمبرداری «بام بالا» به دلیل شیوع بیماری کرونا با تأخیر رو‌به‌رو شد و در نتیجه فرصت این را پیدا نکرد تا در جشنواره فیلم کودک حضور داشته باشد، پس با مشاوره‌هایی که انجام شد، تصمیم گرفتیم اولین نمایش فیلم را در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم، بنابراین این کار دو هفته پیش به دفتر جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد، اما از سوی هیئت انتخاب برای حضور در بخش سودای سیمرغ پذیرفته نشد.

مفید درباره برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی چنین توضیح داد: برگزاری جشنواره به حضور مخاطب هم بستگی دارد، بنابراین اگر بتوان تمهیدات لازم از نظر ایمنی و رعایت مسائل بهداشتی را اتخاذ کرد، حضور مخاطب عام در این رویداد یک اتفاق خوب برای فیلم‎هاست.

کارنامه کارگردان «بام بالا»

سید جمال سید حاتمی کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1393 درسریال «ابله» به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی‌اش مانند فیلم «لاک قرمز» بیشتر نبود، اما تجربه خوبی برای سید جمال سید حاتمی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون مهران احمدی، احمد مهرانفر، سیامک انصاری و مجید صالحی را تجربه کرد. این کارگردان در سال 1394 دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند که فعالیت در فیلم لاک قرمز به عنوان کارگردان یکی از شاخص‌ترین این فعالیت هاست. سید حاتمی با فیلم «لاک قرمز» توانست خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند.

وی علاوه بر فیلم لاک قرمز، سال 1396 سریال «محکومین 2» را کارگردانی کرده است. با اینکه سید جمال سید حاتمی را بیشتر به‌عنوان کارگردان می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. او علاوه بر کارگردان به‌عنوان برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهمترین آثار او در حرفه برنامه‌ریزی؛ سریال «صاحبدلان»، سریال «شهریار» و فیلم «مارمولک» است. در سال 1394 برای فیلم لاک قرمز توانست در سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نامزد شود. سید جمال سید حاتمی را باید بیشتر کارگردان تلویزیون بدانیم زیرا 80 درصد آثار وی تلویزیونی و 20 درصد آثارش سینمایی است.

حمید لولایی، امیر غفارمنش، حسین سلیمانی، مونا غمخوار، نیوشا علیپور، آرشام ابری، آرمین جداخانی، آریا نرج آبادی و... در فیلم «بام بالا» نقش‌آفرینی کرده‌اند. سایر عوامل «بام بالا» عبارتند از؛ تهیه‌کننده: بهروز مفید، کارگردان: سیدجمال سیدحاتمی، نویسنده: امیرمحمد عبدی، مدیر تولید: سیدمسعود مهدوی، صدای عروسک: مسعود کرامتی، عروسک‌گردان: عیسی یوسفی‌پور، تصویربردار: حسین ناظریان، صدابردار: علی‌رضا نیازی، گریم: احسان روناسی، طراح صحنه و لباس: مرتضی پور‌حیدری، ساخت عروسک: مرضیه محبوب، طراح و سرپرست گروه فرم (حرکت): علی براتی، تدوین: مهدی جودی، آهنگساز: بامداد افشار و نیوشا قربانی، انیماتور: محسن قپانوری، منشی صحنه: مریم طریقی‌نژاد، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: حمیده مقدسی، عکاس: فرازد اسدیان.

انتهای پیام
captcha