به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، هجدهمین نشست از سلسله نشستهای هیئتپژوهی با موضوع راهکارهای مشارکت فعالانه مردم در هیئت به همت جامعه ایمانی مشعر در حسینیه نورالحسین(ع) تبریز برگزار شد.
در این نشست، روحالله رشیدی، نویسنده کتاب «به اضافه مردم» طی سخنانی در مورد انگیزه خود برای نوشتن این کتاب اظهار کرد: ما با یک پرسش تکراری «چه باید کرد؟» در دورههای اخیر روبرو هستیم و در یک دهه اخیر نیز این پرسش تشدید شده است و هیچ پاسخی نمیشود به این پرسش داد مگر اینکه به تاریخ انقلاب اسلامی رجوع کنیم.
وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا بسیاری از امور را به واسطه تمرین تجربهها برنامهریزی میکنند، اضافه کرد: اگر به تجربههای انقلاب اسلامی با نگاه فراگیر و انبوه روبرو شویم متوجه تأثیرات آن در حوزههای مختلف از جمله تربیت نیرو و تولید محصول خواهیم شد.
این پژوهشگر و نویسنده اجتماعی بیان کرد: انقلاب منهای مردم هیچ معنایی ندارد و زمانی ما از موجودیت انقلاب صحبت میکنیم در حقیقت از مردم صحبت میکنیم و جایگاه مردم نیز در بیانات امام خمینی(ره) بهخوبی مشخص است.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی، مردمیترین جنبش سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ بوده است و انقلاب اسلامی یعنی انقلابی مردمی چراکه بدون حضور مردم گروههای سیاسی نمیتوانستند در انقلاب به هدفی برسند.
رشیدی از نظاممند و سازمانیافته بودن فرآیند مبارزه پیش از انقلاب یاد کرد و گفت: ارتباطات مطلوبی میان حوزه، دانشگاه و اقشار مختلف شکل گرفته و ساز و کار مشخصی برای کار فراهم شده بود که با مدلسازی از این ساز و کارها میتوان الگو و مدل مطلوبی برای کار مردمی ارائه کرد.
وی بیان کرد: مردم بعد از انقلاب نیز کارهای خود را در قالب سازمانها و نهادهای مردمی به شیوه مطلوب دنبال کردند به عنوان نمونه خرداد 58 یکی از مهمترین نهادهای مردمی به عنوان جهاد سازندگی شکل میگیرد و کارهای قابل توجهی را دنبال میکند.
رسیدن به نتایج انقلاب؛ نیازمند تقویت همراهی مردم
رشیدی با تأکید بر اینکه همراهی مردم موجب موفقیت در امور و همراهی نکردن مردم موجب افزایش هزینهها و خسارتها میشود، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم همانند انقلاب به نتیجه برسانیم باید به دنبال تقویت و گسترش همراهی مردم باشیم.
وی با اشاره به اینکه با دمیده شدن روح اسلام ناب در عزاداریها، ترس به جان دشمن افتاد، عنوان کرد: عزاداری نهاد سیاسی و اجتماعی است و بازار تبریز هم با هیئتهای مذهبی که برپا میکرد معرفی و نسبت به این بازار حسیاسیت ایجاد شد.
فارغالتحصیل رشته جامعهشناسی دانشگاه تبریز با بیان اینکه مفهوم عاشورا حرکت و پویایی را در میان افراد ترویج میکند، مطرح کرد: اینکه هیئت سکولار نباشد یعنی هیئت برابر آنچه در جامعه رخ میدهد بیتفاوت نباشد و مسئولیت اجتماعی داشته باشد و این آموزه را ما از امام حسین(ع) فرا گرفتهایم.
وی با اشاره به اینکه تاکنون پژوهشهای گسترده و مطلوب در حوزه هیأت انجام نشده است، اظهار کرد: هیئتی کار کردن در حقیقت حرکت بر اساس یک نظم ناملموس است که تاکنون پژوهش و کار علمی نسبت به این نظم صورت نگرفته است درحالیکه میتوانیم با مطالعه و الگوبرداری از هیأت، نظم را در مجموعههای مختلف جامعه مستقر کنیم.
تطهیر محلات؛ از آثار اجتماعی هیئتهای مذهبی
رشیدی با تأکید بر اینکه هیئتهای مذهبی اثر اجتماعی در تطهیر محلات دارند، تصریح کرد: اینکه هیئتها را در نقاط مشخصی از شهر متمرکز میکنیم موجب میشود محلات از نعمت هیئت محروم شوند درحالیکه هیأت باید به دل محلات نفوذ کند و در میان اهالی همه محلات شهر جایگاه مشخصی داشته باشد.
وی بیان کرد: ما باید مراقب باشیم که با هزینههای سنگین هیئتهای از سبکهای مدیریت سنتی و مردمی دور نکنیم، اینکه مردم برای تأمین هزینههای هیئت به میدان وارد شوند موجب تقویت آن هیئت میشود.
رشیدی با تأکید بر اینکه هزینههای سنگین بدون پشتوانه مردمی میتواند برای هیئت حاشیهساز نیز باشد، اظهار کرد: در عرصه مدیریت هیئت باید به حساسیتهای بسیاری توجه کنیم تا بتوانیم این امانتی که به دست ما سپرده شده را به خوبی به نسل آینده واگذار کنیم.
انتهای پیام